2021-10-04, 20:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
JA och även bepansrade då jag kört en mängd olika. De har en sak gemensamt över 120 km i timmen så gör minsta rattrörelse eller gungning att hela fordonet börjar wobbla runt.
De är inte gjorda för att köra fort. De är endast gjorda att ge en rimlig chans att ta sig ur killzone vid ett attentat thats it! inget annat.

Nja, Mercedes S-klass och BMW 7-serie klarar av körning till bilens fulla potential som bepansrade (alla klasser upp till B7). Eftersom RR ligger snäppet över dessa samt har en djävulsk däckdimension i kompressor-utförandet, tror jag även den fixar full patte normalt sett.

Dom enklare Audi A6, BMW 5-serie och den storleken - där har du rätt, dom är otroligt sävliga och jobbiga i högre hastighet.
Citera
2021-10-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hur ofta exploderar bildäck?
I hundradextio blås så behöver den bara gå sönder en gång.
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Fast hur ofta exploderar bildäck?
Det hände mig med 1,5 år gamla däck.
Citera
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
JA och även bepansrade då jag kört en mängd olika. De har en sak gemensamt över 120 km i timmen så gör minsta rattrörelse eller gungning att hela fordonet börjar wobbla runt.
De är inte gjorda för att köra fort. De är endast gjorda att ge en rimlig chans att ta sig ur killzone vid ett attentat thats it! inget annat.

Det låter helt otroligt att en så pass tung, specialbyggd bil inte har beräknade förstärkningar så att fordonet är manöverbart i så pass låga hastigheter som 120km/h om topphastigheten ligger runt 170km/h.

Till och med vanliga snutbilar är förstärkta för p.g.a. den extra vikt som standardutrustningen medför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Som någon skrev förut du vinner aldrig mot flashbackarna även fast du har 100% rätt . Dom kommer tro annat i alla fall, så bara att du vänjer dig.
Haha ja jag får nog börja inse det nu😅 Stod dessutom en annan lastbil där dom gula små sakerna är utsatta. Så folk verkar ju inte förstå att både dom och avspärrningen skett efter vi kunnat flytta bilarna😊
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, jag vill tycka det. Hur ser en sådan fälg ut utan däck? Jag ser antydan till ett tvär-randigt mönster.

Var ser du detta?
Jag vet hur en runflatring ser ut
Citera
2021-10-04, 20:25
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Kör du själv i 120-130 och blir omkörd i betydligt högre hastighet så kan man göra en hyfsad bedömning av hastigheten man blir omkörd av. Åker man motorväg regelbundet så får man en känsla för hur fort det går.
Åker man och blåryker i 90 km/h på motorväg så tycker man att allt över hundra är nära ljudets hastighet.

Att skyddsbilen kört ifrån följebilen ger väl en hint om att det gått fort.
Märk väl att det var varken du eller jag som bedömde hastigheten.

Ingen av oss har en aning om vilken hastighet Range Rovern hade vid själva olyckstillfället

Så varför glappa om 160km/h i timtal när du inte har en endaste aning. Att du säger emot betyder ju att du är "mer" än säker på din uppgift. Då får du faktiskt referera till den uppgiften.

Prestige för dig att det gick i 160-170 knyck?
Citera
2021-10-04, 20:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
På lastbilar händer det ju pga det höga trycket. Jag vet ju inte var bilen kommer ifrån och vilket runflatsystem de har tyvärr. Däremot trasas det sönder om man kör fortare.
Tror inte på däck grejen som olycka om det inte visa sig att de inte har (riktigt runflatsystem) då kan de nog smälla till. Tror mer på fart
Lastbilsdäcj körs ofta ned rätt rejält och det är väl därför de smäller.
Jag har kört personbil på motorväg i hyfsad fart 120-140 km/h och hade i princip ett nästan tomt däck efter punktering när jag väl parkerade, det kändes knappt trots att det var vänster framhjul på en framhjulsdriven bil.
Möjligen är en suv betydligt känsligare, men skall det verkligen få bilen att gira nästan 90 grader?
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feeluniq
hur vet man att den var längre bort?

De hade inte sett olycksorsaken vad man sagt vilket tyder på att de legat en bit bak.
Kanske kommer man säga att man faktisk såg allt allt eftersom
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Det kan se ut som bilar har kört igenom det första hålet:

https://imgur.com/a/pfuqzr5

Men, någon skrev att det är i snitt 2.3 meter mellan stolparna. Det är ungefär 7 stolpar som är helt borta, samt ytterligare 3-4 på varje sida som saknar vajer.

Om man gjorde ett hål för att bilar skulle kunna passera, varför skulle man då ta bort 7 stolpar (16 meter!). Det skulle ju räcka med ett man plockade bort 1-2 stolpar så skulle bilar lätt kunna passera förbi. Tycker inte det är det ungefär 14 stolpars längd som är borta eller skadat. Dvs 30 meter av räcket.

Och någonting har uppenbarligen hänt där, i samband med olyckan, med tanke på att alla de gula markörerna börjar där.

Nej jag håller fast vid att olycksbilen har haft kontakt med räcket där, och sen slungats runt och farit igenom räcket 80 meter senare.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Men herregud! Det är ju knappt någon kurva att tala om. Ta och se efter på google maps hur vägen ser ut där. Vem som helst med grundläggande bilkörningsfärdighet kan hålla full gas i den där "kurvan" utan att köra av vägen. Någonting måste ha hänt.

Jag har försökt förklara det flera gånger. - Man kan köra i den kurvan i 250 knyck. - Det är telezoomen på kameran som förvränger bilden. - Jag har kört där flera gånger. - Om det är p.g.a av hög-hastighet, svårkontrollerat 4,5 ton tungt fordon, maskinhaveri eller att fordonsföraren varit distraherad av något annat låter jag vara osagt.

Men det beror inte på att kurvan var tvär.

56.4588746057214, 13.625119434304516

Kolla i Google Maps.

/WTF
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jag reagerade som ni, men det kan ju vara så att räcket inte lagats sedan den förra olyckan.

Räkna antalet vajrar.

Tre på länken från den tidigare olyckan.
Fyra på den aktuella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in