2021-10-04, 16:58
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men om de får punktering först när de kör över vajerstolpen, förklarar det ju inte vad som orsakade den dramatiska avåkningen?

Däckrester ska ha påträffats en bit innan själva avåkandet, det va nån polis som sa på radion och dom utreder om det kan ha med saken att göra.
Citera
2021-10-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det man ser ligga på sidan i diket som är mörkblått är det lastbilen?

Tycker det ser ut som hytten från lastbilen.
Citera
2021-10-04, 16:59
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Då måste det vara ett jäkla oflax att man får däckexplosion med däck som man kan köra med även om de skjuts sönder. De kanske inte går lika bra när de är trasiga men tillräckligt för att inte orsaka en sån här olycka. Kanske inte var några specialdäck men då försvinner hela poängen med en bepansrad bil om man inte kan fly

Jag gissar som flera andra här inne, efter att ha sett andra inzoomade bilden, att bilen helt enkelt varit i räcket först, detta har antagligen trasat sönder hela hjulupphängningen, kanske helt tappat hjulet.

Då är det helt ointressant om däcket är punkteringssäkert eller inte. Om hjulupphängningen är skadad eller helt borta.
Citera
2021-10-04, 17:00
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Konspirationsteorier innan det framkommit någon offentligt svar? Förklara!

Har du läst tråden?
Vi vet ju vad som hänt
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
För hög fart i kurvan , centrifugalkraften

Fast det är ju inte en skarp kurva. Det är minst 110 om inte 120 på sträckan och bilden är missvisande då kurvan är rätt måttlig.
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Verkar finnas "self-parking" funktionalitet i Range Rovers sedan 2014 vilket innebär att rattens rörelser kan styras elektroniskt.

https://www.youtube.com/watch?v=_9BLPBTA2eA

Om denna funktion kan möjliggöras för att styra en bil av vägen borde inte vara omöjligt för en aktör som haft tillgång till bilen och med goda kunskaper om bilens mjukvara. Några rader skadlig kod och en fjärrkontroll så är nog inte det omöjligt.

Som sagt bilen besiktigades den 2021-09-15 och så vitt jag vet är det helt vanliga besiktningar som tar in polisens bilar.

https://biluppgifter.se/fordon/PBS247#historik

Låter kanske långsökt men någon ont sinnad på besiktningen kanske har haft något med detta att göra.

Det finns en tråd i konspirationsteorier.
Citera
2021-10-04, 17:01
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Om det var punkteringsfria däck när de hävdar att kan ha varit en punktering.

De sade att det var punkteringsfria däck, men att de ändå kunde explodera
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Om det var punkteringsfria däck när de hävdar att kan ha varit en punktering.

Punkteringsfria däck kan få punktering med, men de går att köra ändå.

Men smäller du in i 160 i ett vajerräcke så kommer hjulupphängningen skadas, då hjälper det inte om däcket är säkert.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Lite bilder jag inte sett i tråden innan. Förklarar bättre hur bilen gick igenom räcket och ner i diket.

https://www.reuters.com/world/europe/swedish-mohammad-cartoonist-lars-vilks-killed-car-crash-2021-10-04/

Den där bilden förklarar några av de frågor jag tidigare blivit dumförklarad för.

Men det ser verkligen ut som Vilks färdats på fel sida vägen vid två tillfällen.
Citera
2021-10-04, 17:02
Medlem
Soterns avatar
Så skarpa kurvor som man ser på bilderna kan jag inte på E4:an någonstans på Google förbi Markaryd.
Citera
2021-10-04, 17:02
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Så skarpa kurvor som man ser på bilderna kan jag inte på E4:an någonstans på Google förbi Markaryd.

Det är för att kameran förvränger bilden.

Här är olycksplatsen,
https://goo.gl/maps/CSbBrbZWn9L3aYY68
Citera
2021-10-04, 17:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det har varit säkra däck på bilen (ej punkteringsbara) men klarar de sådan hastighet ?

Däcken klarar en bit över 200km/h om så behövs, men ekipaget som sådant klarar nog inte en däckexplosion i högre hastighet.

Samt som jag skrivit tidigare - Risk för just explosion är högre på den här typen av däck med mkt högt lufttryck, jämfört med ett normalt däck OM ett läckage skulle uppstå på rull i hög hastighet.

OBS - detta har inget att göra med att däcken är "punkteringssäkra". Punkteringssäkert innebär bara att man kan köra vidare med däcket en viss sträcka om man fått punktering, men det handlar ju i så fall om punktering under mer normala omständigheter. Inte i högt tempo på motorväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in