Citat:
Ursprungligen postat av
allt.o.inget
Jag hade inte känt mig särskilt trygg i en bil där föraren kör 160 km/h. Den typen av "skydd" kan man nog vara utan.
En fara för övriga medtrafikanter också. Om det är normalt förfarande att köra i de hastigheterna bör man kraftigt ifrågasätta det. Den biten kommer polisen att få svårt att förklara då man själva står vid vägarna och massbötfäller folk som kör litegrann för fort.
Polisen får köra fortare än hastighetsbegränsningarna. Antingen om det är brådskande eller trängande eller enligt eskotrtförordningen (som få känner till vad det är). Troligen, om de körde "för fort", var det med lagstöd från eskortförordningen. Man kan läsa om den om man söker på Förordning om poliseskort, speciellt första och tredje paragrafen.
MEN om det alltid är lämpligt att köra för fort kan jag ifrågasätta. Hög hastighet i all ära men det är inte bara av godo som denna händelse kanske kommer visa. De körde fort men kraschade och skyddspersonen omkom. Kanske hade det varit bättre att köra långsammare (om det visar sig att de körde för fort) och komma fram levande. Man får väga risken för bakhåll med risken för en trafikolycka. jag hade personligen kört långsammare då trafiken är farligare än risken för ett bakhåll i just denna situation.