Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tycker det ser ut som minst 1km promenad från Skandia-huset till T-centralen.
https://i.imgur.com/4z2VjWS.jpg

Kan förstå om SE för att slippa kylan och mörkret istället valde Hötorget (T-grön) till T-centralen för att där byta till (T-röd) till Mörby centrum. Enligt tidtabellen avgick sista tåget från T-centralen till Mörby centrum 23.48.

Hur lång tid det tar och byta från T-grön till T-röd på centralen vet jag inte men man får kanske beräkna några minuter.

Från Hötorget avgick T-grön söderut mot centralen. 23.24 (linje 17), 23.29 (linje 19) och 23.32 (linje 18). Senare än så kunde det kanske varit risk för SE att missa tågavgången 23.48 från T-centralen.

Upp- och nedgångarna till tunnelbanestationerna ligger väldigt nära varandra. En av nedgångarna till Hötorgets T-bana mitt emot Konserthuset ligger bara typ 200 meter från T-centralens nedgång vid Sergels Torg. Så han vann absolut ingen tid på att ta tunnelbanan från Hötorget, däremot skulle han naturligtvis slippa kylan.

För att byta mellan Grön och Röd linje vid T-centralen tar det inte flera minuter. Det går på 10 sekunder (själva bytet alltså, tågens avgångstider påverkar ju i sig om man får vänta). Det är helt normalt att man hinner byta om tågen kommer in samtidigt till plattformen. Det är bara ca 8 meters promenad över plattformen mellan Gröna södergående tåg och Röda norrgående tåg. Tågens körtid mellan Hötorget och T-centralen är i tidtabellen 1 minut (i realiteten kortare än så) och Gröna linjen har tät trafik även på kvällen. Finns ingen anledning att ta T-bana från Hötorget 23:20-23:30 för att hinna med ett tåg från T-Centralen 23:48. Han hade fått stå en kvart på plattformen. Gör man det så använder man både säkerhetsbälte, fallskärm, skyddshjälm, flytväst, skottsäker väst och gummimadrass samtidigt när man är ute och reser. Han sägs ju ha varit noggrann, men han hade kunnat sitta kvar i kontorsvärmen till 23:35 om han hade gått till T-centralens nedgång vid Sergels torg istället för att envisas att ta tunnelbanan från Hötorget.
Senast redigerad av Auric 2021-10-04 kl. 13:37.
Citera
2021-10-04, 15:20
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Upp- och nedgångarna till tunnelbanestationerna ligger väldigt nära varandra. En av nedgångarna till Hötorgets T-bana mitt emot Konserthuset ligger bara typ 200 meter från T-centralens nedgång vid Sergels Torg. Så han vann absolut ingen tid på att ta tunnelbanan från Hötorget, däremot skulle han naturligtvis slippa kylan.

För att byta mellan Grön och Röd linje vid T-centralen tar det inte flera minuter. Det går på 10 sekunder (själva bytet alltså, tågens avgångstider påverkar ju i sig om man får vänta). Det är helt normalt att man hinner byta om tågen kommer in samtidigt till plattformen. Det är bara ca 8 meters promenad över plattformen mellan Gröna södergående tåg och Röda norrgående tåg. Tågens körtid mellan Hötorget och T-centralen är i tidtabellen 1 minut (i realiteten kortare än så) och Gröna linjen har tät trafik även på kvällen. Finns ingen anledning att ta T-bana från Hötorget 23:20-23:30 för att hinna med ett tåg från T-Centralen 23:48. Han hade fått stå en kvart på plattformen. Gör man det så använder man både säkerhetsbälte, fallskärm, skyddshjälm, flytväst, skottsäker väst och gummimadrass samtidigt när man är ute och reser. Han sägs ju ha varit noggrann, men han hade kunnat sitta kvar i kontorsvärmen till 23:35 om han hade gått till T-centralens nedgång vid Sergels torg istället för att envisas att ta tunnelbanan från Hötorget.

Ok, då verkar det egendomligt att SE skulle haft så bråttom för att hinna med 23.48 tåget.
Om han inte hade något annat ärende också som han inte ville berätta om.
Citera
2021-10-04, 15:54
Medlem
Citat:

SE slutdestination var ju dock Täby.
Är inte inläst på hur resorna gick..men var det inte buss sista vägen från Mörby till Täby eller något annat färdmedel typ tåg?
Är själv inte från Stockholm och känner inte till hur det funkade där 1986.
Vad jag menar är att det är kanske möjligt att SE vill att den sista anslutningen(Mörby till Täby?)skall tajma och att tidigare tåg redan till exempel T-Centralen därför passar bättre än dygnets sista?

Sedan så var det semester i Idre inplanerad på Lördagen.SE har redan jobbat över längre än vad som varit initialt planerat(samtal med väktare indikerar detta..antagligen SEs perfektionistnojja som slagit till igen).Han borde väl därför redan känna en viss stress i utgångspunkt utstämpling för dagen 23.19...för övrigt en tid som rimligtvis är senare än vanligt för SE att stämpla ut på.Han är således inte helt på det klara med hur resandet hem skall se ut.I alla fall torde en viss osäkerhet infinna sig då det normalt var tidigare förbindelser han använde sig av för att ta sig hem till Täby än dessa som inträffar efter 23.00
Citera
2021-10-04, 16:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är inte inläst på hur resorna gick..men var det inte buss sista vägen från Mörby till Täby eller något annat färdmedel typ tåg?
Vad jag menar är att det är kanske möjligt att SE vill att den sista anslutningen(Mörby till Täby?)skall tajma och att tidigare tåg redan till exempel T-Centralen därför passar bättre än dygnets sista?

Sedan så var det semester i Idre inplanerad på Lördagen.SE har redan jobbat över längre än vad som varit initialt planerat(samtal med väktare indikerar detta..antagligen SEs perfektionistnojja som slagit till igen).Han borde väl därför redan känna en viss stress i utgångspunkt utstämpling för dagen 23.19...för övrigt en tid som rimligtvis är senare än vanligt för SE att stämpla ut på.Han är således inte helt på det klara med hur resandet hem skall se ut.I alla fall torde en viss osäkerhet infinna sig då det normalt var tidigare förbindelser han använde sig av för att ta sig hem till Täby än dessa som inträffar efter 23.00

Roslagsbanan gick hela natten om än glest efter tolv.... (Från Östra station)
23:00
23:17
23:26
23:30
23:59
00:45 (gick ej till Roslags Näsby)
01:20
03:15
04:47
05:30
05:47

Till Roslags Näsby tog det inte ens 20 minuter under natten, då tåget endast stannade i Stocksund och Djursholms Ösby innan Roslags Näsby
Citera
2021-10-04, 16:35
Medlem
Citat:

Jag tror (obs: tror) att tågen mot Mörby bara gick var 30:e minut. Om så var fallet bör ett tåg ha gått från Centralen 23:18. Det tåget kunde han omöjligt ha hunnit med vid en utstämpling kring 23:19-23:20, oavsett vilken station han tagit sig till. Det hade inte ens Usain Bolt grejat.

Jo, han ville väl med sista nattbussen från Danderyds sjukhus efter vad han sade. Men det verkar ändå häftigt att ta till 30 minuters marginal när bara 10 minuter skulle ha givit god säkerhetsmarginal (bortsett från extrema händelser som att man halkar och bryter benet eller blir nedklubbad av en rånare). Men visst, han kan ha känt att han jobbat för länge och insett att han precis hade missat näst sista bussen hem och han inte ville riskera att bli kvar på jobbet några minuter för mycket en andra gång under kvällen och därför valde att gå direkt.

Men enligt vad som skrevs i denna tråd förra sommaren, så bodde han ju ganska nära Roslagsbanans station i Täby och hade närmare hem från den än från busshållplatsen (och Roslagsbanan är snabbare än bussen), så man kan ju fråga sig varför han tog omvägen via T-centralen när Roslagsbanan (station Stockholms Östra/Tekniska högskolan) bara låg 10 minuters promenad från jobbet hans. Visst, 3 gånger så långt som till Hötorget, men varför ta en resa med två byten (varav ett på 15-20 minuter) när man - mer eller mindre - kan åka från dörr till dörr utan byte?

Jag vet ju inte mer än vad jag läst om honom, men nog verkar han märklig. Är hans val av resväg en del av hans "normala udda beteende" eller är det nåt skumt med det den kvällen? Det retar mig mycket att man avfärdade honom som "tröttsam och jobbig". Jag har skrivit det förr: hade man utrett honom ordentligt 1986 hade han varit fast (om han var den skyldige) eller helt avskriven från alla misstankar för årtionden sedan. Man kanske skulle ha hotat honom med åtal för försvårande av brottsutredning om han inte började tala sanning?
Citera
2021-10-04, 17:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tror (obs: tror) att tågen mot Mörby bara gick var 30:e minut. Om så var fallet bör ett tåg ha gått från Centralen 23:18. Det tåget kunde han omöjligt ha hunnit med vid en utstämpling kring 23:19-23:20, oavsett vilken station han tagit sig till. Det hade inte ens Usain Bolt grejat.

Jo, han ville väl med sista nattbussen från Danderyds sjukhus efter vad han sade. Men det verkar ändå häftigt att ta till 30 minuters marginal när bara 10 minuter skulle ha givit god säkerhetsmarginal (bortsett från extrema händelser som att man halkar och bryter benet eller blir nedklubbad av en rånare). Men visst, han kan ha känt att han jobbat för länge och insett att han precis hade missat näst sista bussen hem och han inte ville riskera att bli kvar på jobbet några minuter för mycket en andra gång under kvällen och därför valde att gå direkt.

Men enligt vad som skrevs i denna tråd förra sommaren, så bodde han ju ganska nära Roslagsbanans station i Täby och hade närmare hem från den än från busshållplatsen (och Roslagsbanan är snabbare än bussen), så man kan ju fråga sig varför han tog omvägen via T-centralen när Roslagsbanan (station Stockholms Östra/Tekniska högskolan) bara låg 10 minuters promenad från jobbet hans. Visst, 3 gånger så långt som till Hötorget, men varför ta en resa med två byten (varav ett på 15-20 minuter) när man - mer eller mindre - kan åka från dörr till dörr utan byte?

Jag vet ju inte mer än vad jag läst om honom, men nog verkar han märklig. Är hans val av resväg en del av hans "normala udda beteende" eller är det nåt skumt med det den kvällen? Det retar mig mycket att man avfärdade honom som "tröttsam och jobbig". Jag har skrivit det förr: hade man utrett honom ordentligt 1986 hade han varit fast (om han var den skyldige) eller helt avskriven från alla misstankar för årtionden sedan. Man kanske skulle ha hotat honom med åtal för försvårande av brottsutredning om han inte började tala sanning?

SE uttrycker sig så här i förhöret 25/4

"Ja jag vet att man, att tågen börja , att tågen slutar och
gå klockan tolv. Jag hade ingen, jag vet att jag bör dels
med tanke på att jag skall först ta mig till Hötorget,
och jag hade inte någon sån där minutschema men att jag
bör ju vara med sista tåget som då i princip slutar att
gå klockan tolv Mörby då. Tar jag en halvtimme på
mig så brukar det gå bra."

Han vet inte exakt, utan mer på ett ungefär och är inget man kan belasta honom för att han vill ha lite marginal. Att missa tåget är inte roligt.

Såg även nån diskussion om Hötorget och nedgången uppe vid konserthuset?
Vi har ju den som är på andra sidan Sveavägen, vilken är den närmaste och självklart den som borde varit aktuell. Att ta T-banan är klar skönare än att gå till T-centralen en kall natt.
Citera
2021-10-04, 19:36
702 Ev. förhör med Lennart Nyberg SNF 2020-11-16 2021-10-04 Finns ej
703 Ev. förhör med Bengt Rur riksarkivet 2020-11-16 2021-06-13 Finns ej
Citera
2021-10-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att ta T-banan är klar skönare än att gå till T-centralen en kall natt.

Absolut. Anledningen till att jag tog upp det är dock att det kostar mycket tid. Och att stå 15-20 minuter på plattformen på T-centralen är faktiskt inte heller särskilt skönt. Och en fredag natt kanske inte heller helt riskfritt.
Citera
2021-10-04, 20:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Absolut. Anledningen till att jag tog upp det är dock att det kostar mycket tid. Och att stå 15-20 minuter på plattformen på T-centralen är faktiskt inte heller särskilt skönt. Och en fredag natt kanske inte heller helt riskfritt.

Håller med. Man vill ju klart även hålla nere väntetiden också.
Tänker dock att SE gjorde "som han brukar"...
Citera
2021-10-04, 21:31
1289 WT-man utanför LOP:s bostad 2 dagar innan mordet 2021-07-21 2021-10-04 Z-8641 https://drive.google.com/file/d/1sVpflAD7g5d1rekQ-TBPRkJFDMT0Y8U2/view?usp=sharing
Wt-man Gamla Stan´s tunnelbanestation midnatt 2021-07-21 2021-10-04 D-21689 https://drive.google.com/file/d/1uYzNOocvv3lcsMl9imfajzFrK2tdqrpE/view?usp=sharing
Internt meddelande om WT-man vid Tunnelgatan/Olofsgatan 2021-07-21 2021-10-04 EAE-1486
https://drive.google.com/file/d/10rVyKZG6jfYug7vOXEuGiyUk7_DYawsj/view?usp=sharing
Ev förhör med Kjell Olof Sjöström SNF finns ej 2020-11-16 2021-10-04
Senast redigerad av jajagvinner 2021-10-04 kl. 21:40.
Citera
2021-10-05, 00:35
Medlem
TheRotters avatar
Citat:

Jag har fått uppgifter från en man, via SJK Postvagnens forum, som har gällande tidtabell för perioden för mordet.

Enligt honom gick (1) sista tunnelbanan från T-centralen mot Mörby C klockan 23.48 och (2) tidpunkter för resa från Hötorget till T-centralen dessförinnan var 23.24, 23.29 samt 23.32.

Enligt Google Maps är normal promenadtakt mellan Sveavägen 44 och Kungsgatan 39 tre minuter. Lägg på en minut för snö, is och det att SE var reumatiker.

Jag har svårt att begripa hur man kan finna SE:s uppgifter orimliga på den här punkten. Om han lämnar kontoret omkring 23.15, vilket han säger, så kommer att vara ute på gatan 23.19-23.22 efter eventuellt samtal med folket i receptionen. Då har han 3-4 minuter på sig att gå och därefter gå ner i tunnelbanan. Alltså kan han fullt rimligt vara framme vid perrongen vid 23.27. Avgången är alltså 23.32.

Han hade inte alls överdrivet gott om tid.

Dessutom förklaras hans tidiga tal om att han hade "bråttom" och inte alls pratade med väktarna utan "gick direkt ut" och "halvsprang" bäst av att han vill placera sig närmare mordplatsen än vad som förmodligen var fallet. Om han är GM, varför i all fridens dagar skulle han vilja skynda på förloppet. För att hävda sig vara distraherad? Ett högt spel isåfall. Betydligt enklare hade varit att senarelägga sin entré på Sveavägen och överdriva längden på samtalet med väktarna.
Senast redigerad av TheRotter 2021-10-05 kl. 00:47.
Citera
2021-10-05, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, det var intressant. Skulle gärna vilja veta familjenamnet på den "världsberömda kulturpersonligheten".

Ivar Kreuger, Sigtuna, Riddarhuset osv, jag tror att Krister Petersson missbedömde sina möjligheter till framgång och valde SE som "the easy way out".

Ju mer jag läser SE och hans exfrus förhör desto mer får jag bilden av att de båda visste/eller kom att veta omständigheter kring MOP som de inte ville/vill tala om.
Jag bara undrar om du vill utveckla detta en aning, eller så mycket som möjligt:
"Ju mer jag läser SE och hans exfrus förhör desto mer får jag bilden av att de båda visste/eller kom att veta omständigheter kring MOP som de inte ville/vill tala om."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in