Citat:
Jag tycker det ser ut som minst 1km promenad från Skandia-huset till T-centralen.
https://i.imgur.com/4z2VjWS.jpg
Kan förstå om SE för att slippa kylan och mörkret istället valde Hötorget (T-grön) till T-centralen för att där byta till (T-röd) till Mörby centrum. Enligt tidtabellen avgick sista tåget från T-centralen till Mörby centrum 23.48.
Hur lång tid det tar och byta från T-grön till T-röd på centralen vet jag inte men man får kanske beräkna några minuter.
Från Hötorget avgick T-grön söderut mot centralen. 23.24 (linje 17), 23.29 (linje 19) och 23.32 (linje 18). Senare än så kunde det kanske varit risk för SE att missa tågavgången 23.48 från T-centralen.
https://i.imgur.com/4z2VjWS.jpg
Kan förstå om SE för att slippa kylan och mörkret istället valde Hötorget (T-grön) till T-centralen för att där byta till (T-röd) till Mörby centrum. Enligt tidtabellen avgick sista tåget från T-centralen till Mörby centrum 23.48.
Hur lång tid det tar och byta från T-grön till T-röd på centralen vet jag inte men man får kanske beräkna några minuter.
Från Hötorget avgick T-grön söderut mot centralen. 23.24 (linje 17), 23.29 (linje 19) och 23.32 (linje 18). Senare än så kunde det kanske varit risk för SE att missa tågavgången 23.48 från T-centralen.
Upp- och nedgångarna till tunnelbanestationerna ligger väldigt nära varandra. En av nedgångarna till Hötorgets T-bana mitt emot Konserthuset ligger bara typ 200 meter från T-centralens nedgång vid Sergels Torg. Så han vann absolut ingen tid på att ta tunnelbanan från Hötorget, däremot skulle han naturligtvis slippa kylan.
För att byta mellan Grön och Röd linje vid T-centralen tar det inte flera minuter. Det går på 10 sekunder (själva bytet alltså, tågens avgångstider påverkar ju i sig om man får vänta). Det är helt normalt att man hinner byta om tågen kommer in samtidigt till plattformen. Det är bara ca 8 meters promenad över plattformen mellan Gröna södergående tåg och Röda norrgående tåg. Tågens körtid mellan Hötorget och T-centralen är i tidtabellen 1 minut (i realiteten kortare än så) och Gröna linjen har tät trafik även på kvällen. Finns ingen anledning att ta T-bana från Hötorget 23:20-23:30 för att hinna med ett tåg från T-Centralen 23:48. Han hade fått stå en kvart på plattformen. Gör man det så använder man både säkerhetsbälte, fallskärm, skyddshjälm, flytväst, skottsäker väst och gummimadrass samtidigt när man är ute och reser. Han sägs ju ha varit noggrann, men han hade kunnat sitta kvar i kontorsvärmen till 23:35 om han hade gått till T-centralens nedgång vid Sergels torg istället för att envisas att ta tunnelbanan från Hötorget.
Senast redigerad av Auric 2021-10-04 kl. 13:37.
Senast redigerad av Auric 2021-10-04 kl. 13:37.