2021-10-03, 22:36
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Fast jag är ganska övertygad om att IM:s dekorimaman var AB , visst IM såg en glimt av den riktiga GM också precis vid skjutningen men det var på rätt så långt avstånd och i mörker/motljus.

https://i.imgur.com/XAO7CJv.jpg

Men om AB stod vid Dekorima just då, hur kan han då bli sedd av NF som den man som går efter paret P?

Det är ju på "jackans färg" som NF efter skotten lokaliserar denne man igen, vid porten in till Dekorima.

Och kan det komma sig att både NF och SE uppfattar AB som äldre än han de facto är?

NF om AB: "äldre, äldre än fhl (44)" och "gick lite underligt".

SE om AB: "55-60 år" och "inte särskilt nykter".

Har SE erhållit även detta ålders-missförstånd från tidningarna?

Vet inte hur formen var den kvällen, för AB. Inte i rekonstruktionsbild-form, i alla fall. Men allt tyder på att NF och SE ser samma person.

Synd att de aldrig frågade NF om mannens längd. Rätta gärna om jag har fel, men visst är AB 173 och SE 182 cm?
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-03 kl. 22:39.
Citera
2021-10-03, 22:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men om AB stod vid Dekorima just då, hur kan han då bli sedd av NF som den man som går efter paret P?

Det är ju på "jackans färg" som NF efter skotten lokaliserar denna man igen, vid porten in till Dekorima.

Och kan det komma sig att både NF och SE uppfattar AB som äldre än han de facto är?

Vet inte hur formen var den kvällen, egentligen, för AB. Inte i rekonstruktionsbild-form, i alla fall. Men allt tyder på att NF och SE ser samma person.

Synd att de aldrig frågade NF om mannens längd. Rätta om jag har fel, men visst är AB 173 och SE 182 cm?

Tja , vidare likt är inte färgnyansen , fast på det avståndet som NF såg AB skymta fram i folksamlingen som hunnit samlas en stund efter skotten så kunde han väl se att det var en blå jacka åtminstone.
https://i.imgur.com/JBSF3aY.jpg

NF pratar om Tensonmannen som hade en jacka som gick halvvägs ner på låren.
Han gick också lite underligt. Antagligen för att han gick något framåtlutad , inte för att han var berusad.
Citera
2021-10-03, 22:57
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:

Det är ju på "jackans färg" som NF efter skotten lokaliserar denne man igen, vid porten in till Dekorima.

Vet inte hur formen var den kvällen, för AB. Inte i rekonstruktionsbild-form, i alla fall. Men allt tyder på att NF och SE ser samma person.

Synd att de aldrig frågade NF om mannens längd. Rätta gärna om jag har fel, men visst är AB 173 och SE 182 cm?

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tja , vidare likt är inte färgnyansen , fast på det avståndet som NF såg AB skymta fram i folksamlingen som hunnit samlas en stund efter skotten så kunde han väl se att det var en blå jacka åtminstone.
https://i.imgur.com/JBSF3aY.jpg

NF pratar om Tensonmannen som hade en jacka som gick halvvägs ner på låren.
Han gick också lite underligt. Antagligen för att han gick något framåtlutad , inte för att han var berusad.

Var framgår det att han gick framåtlutad?

Vad gäller färgnyansen så är båda åt det mörkblå hållet, vilket torde duga.

Vidare kan färgen och nyansen på jackan ha sett något annorlunda ut på kvällstid. Kamera och ljusförhållanden kan spela in.

Ett bokomslag kan ändra utseende på 36 år ...

Det kan inte vara något så enkelt som en tröja som hänger ut och ner lite på låren?
Citera
2021-10-03, 23:07
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Var framgår det att han gick framåtlutad?

Vad gäller färgnyansen så är båda åt det mörkblå hållet, vilket torde duga.

Vidare kan färgen och nyansen på jackan ha sett något annorlunda ut på kvällstid. Kamera och ljusförhållanden kan spela in.

Ett bokomslag kan ändra utseende på 36 år ...

Det kan inte vara något så enkelt som en tröja som hänger ut och ner lite på låren?

Jag anser att tensonmannen troligtvis är samma person som MP sett.

2 personer med blå jackor , en midjekort jacka (AB) och en som gick halvvägs ner på låren.
Och det måste vara samma person för att båda jackorna var åt det mörkblå hållet?

Du menar att AB skulle haft en tröja som hängde halvvägs ner på låren under sin midjekorta jacka?
https://imgur.com/a/op8B5qH

Tensonmannen gick med händerna i fickorna. Jag tror att det var i de snedställda fickorna i brösthöjd , så som andra vittnen vid Grand sett honom.

AB med sina rejäla vinterhandskar behövde knappast gå med händerna i fickorna för att värma händerna.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-03 kl. 23:11.
Citera
2021-10-03, 23:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om vi sen tittar på vad SE säger till RB, tidningar och förhör den 1 mars så finns ju i stort sett allt i hans uppgifter stöpta som i media, förutom då mannen i gränden. Där lämnar SE dock några märkliga historier som du varit inne på. I både Aftenposten och till SVD riks så verkar det ju som han sett mördaren springa iväg.

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

https://imgur.com/a/oqKwtYS

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html
Bra sammanställning av vad SE säger dagen efter mordet. Av det du länkar till här (SvD, Aftenposten och polisförhör) ser man ju att SE menar sig ha sett just gärningsmannen som avlägsnar sig från mordplatsen efter skotten. Det SE säger här överensstämmer till 100% med det som minst ett mordplatsvittne (enligt rapports extrasändning kl. 04:00) skall ha sett: En yngre man i mörkblå täckjacka som springer in i gränden.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-04 kl. 00:12.
Citera
2021-10-04, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
När det sker tex en trafikolycka är allt fokus på olyckan.

Vem minns om det stod en kvinna med barnvagn, en gubbe eller tonåring och tittade på?

Har varit med om många allvarliga incidenter och jag kan själv säga att jag efteråt inte ens vet vilka av mina kollegor som stod ens en meter bort.

Man får tunnelseende.

Så det är inget konstigt i sig.

Sedan att SE hade en grandios självbild och ville vara mer än vad han var har flera av hans vänner gång på gång bekräftat.

Okej. Var någonstans står SE? Anser du att han ljuger om att han vänt på Palme, pratat med Lisbeth och sprungit in i gränden?
Citera
2021-10-04, 08:48
Medlem
Citat:

En spekulation är ju att AB har ansiktsbehåring.Vid tiden för dådet så var det inte många yngre personer som hade det.Det var mer gubbar typ Beppe Wolgers och Hatte Furuhagen som behållit sin ansiktsbeklädnad sedan 60-talet som man förknippade med skägg och sånt.Sideburns stank det 70-tal över.
Kombinerat med svag koncentration(NF har ju ingen anledning till ökad koncentration därför att observationen sker innan dådet)plus de övriga yttre betingelserna..mörkt,NF vill hem osv osv så kan man spekulationsvis tänka sig att åldersuppfattningen blir felaktig på grund av detta.
Citera
2021-10-04, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Han hade väl vissa problem med övergången till digital teknik om jag minns rätt.

Hans var noggrann och duktig men för mycket av perfektionist.

Det lär stämma det också. Exfrun säger ju att hans övertidsarbete på kvällstid började först på åttiotalet.
Citera
2021-10-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det lär stämma det också. Exfrun säger ju att hans övertidsarbete på kvällstid började först på åttiotalet.

Enligt Margareta så skaffade SE en dator vid mitten av åttiotalet i den privata sfären.
Hon säger vidare att SE inte skaffade någon ny innan deras skilsmässa och tror att det var originaldatorn från mitten åttiotal som SE tog med till sin nya lägenhet.
Enligt arbetskollegor så blev SE pedantisk och kännetecknades som perfektionist.Följden av detta blev att jobb drog ut på tiden eftersom SE kunde fila på minsta detalj alltför länge.
Vidare så påstås det allmänt att SE inte tog till sig den nya digitala tekniken.Det var något som väckte initial förvåning eftersom det antogs att SE till sin person skulle vara en sådan som skulle göra det.

Han var väl som en annan.Själv kan jag inte ens swischa.Det har med ens ålder och intresset för ny teknik att göra.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-04 kl. 09:05.
Citera
2021-10-04, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Enligt Margareta så skaffade SE en dator vid mitten av åttiotalet i den privata sfären.
Hon säger vidare att SE inte skaffade någon ny innan deras skilsmässa och tror att det var originaldatorn från mitten åttiotal som SE tog med till sin nya lägenhet.
Enligt arbetskollegor så blev SE pedantisk och kännetecknades som perfektionist.Följden av detta blev att jobb drog ut på tiden eftersom SE kunde fila på minsta detalj alltför länge.
Vidare så påstås det allmänt att SE inte tog till sig den nya digitala tekniken.Det var något som väckte initial förvåning eftersom det antogs att SE till sin person skulle vara en sådan som skulle göra det.

Han var väl som en annan.Själv kan jag inte ens swischa.Det har med ens ålder och intresset för ny teknik att göra.

Att SE arbetade övertid då och då har jag inga problem med, ej heller att övertidsarbetet ökade med åren. Det kan ha många orsaker, dem du (och även folk i hans omgivning) nämnde. Han kan även ha vantrivts hemma pga krackelerande äktenskap eller haft otrohetsaffärer, etc. Övertiden kan även (som PU spekulerat kring) ha med MOP att göra, SE kan övertid (kanske ihop med några kumpaner) ha skuggat OP, och/alternativt "smidit planer" om en attack mot OP, men det är ju bara spekulationer.
Citera
2021-10-04, 16:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
I början av sommaren gjorde jag en genomgång av vad SE egentligen sagt och hut det stämde med andra vittnen. Det är svårt att tro att det finns personer som ändå tror att SE befann sig på platsen efter att ha läst min genomgång.
Hur han dessutom lyckades missa AB kommer jag inom en relativt snar framtid att redogöra för.
Lägg det till bilden och sannolikheten att SE befann sig där han påstod är några promille ungefär.
SE måste ha sett LJ där är jag enig med dig.men från vilken position han såg honom tål att diskuteras.

Jag sammanfattar min tidigare genomgång igen
Inom va en minut efter skottet var ca 15 vittnen samade runt den redan avlidna statsministern,
SE menar att 15-25 vittnen hade samlats först när han återvänt från sin påstådda sprängmarsch, ett antal minuter senare.
cka
HUR kunde SE missa att dessa ca 15 personer fanns där långt innan han sprang efter poliserna??
SE påstår sig ha jagat efter poliserna för att berätta att LP sagt blå täckjacja.
SE sade att ambulansen kommit medan han var ute på denna språngmarsch.
Sanningen är att den kom redan i sambans med att poliserna sprang iväg.Ambulansen backade upp på trottoaren , Detta missade SE helt HUR är det möjligt han MÅSTE ju ha stått där nånstans i klungan för han sprang ju inte samtidigt som poliserna utan en stund efteråt.
SE sade sig aldrig ha sett ambulanden komma trots att han MÅSTE stått där i folksamlingen,
Han sade att ambulanden anlänt under hans språngmarsch men den skedde ju(inte alls såklart) senare.
HUR kunde han missa att folk sprang ut i vägen och stoppade ambulansen?Borde han inte sett det där han stod i klungan???

Y rätten vittnade han om att ambulansen kom medan han jagade efter poliserna.Borde inte SE sett att en andra ambulans också anlände till platsen(denna kan han ha missat om hans stod nåt tiotal meter bort men stod han där hela tiden kan han inte ha sett LJ).
Varför sade SE att OP höll på att lastas in i ambulansen när han återkom från sin språngmarsch?
Det betyder att 2ggr 60 meter måste ha tagit ca 2.5 minut att avverka.

Ska jag avslutningsvis sätta fingret på varför SE inte kan ha varit det vittne han påstod sig vara håll i dig nu så åker vi.

Varför sade han att 15-25 vittnen tillkommit under hans språngmarsch?
De var ju där redan ca en minut efter mordet.

Varflör sade han till sin fru ME att han jagat GM?
Han såg ju aldrig någon GM , borde han inte sagt att han jagade poliserna istället?

Nu börjar det verkligen brännas för Stig,
Han missade AB,LL JA och JÅS.Han missade folksnmlingen på ca 15 personer, han missade att en taxi gjorde en u.sväng , han missade chevans usväng ., han såg bara en taxi,han såg bara en ambulans,han missade att folk sprang ut i vägen och stoppade en ambulans.
Han missade den ambulans som backade upp på trottoaren . HUR kunde han missa det han stod ju där i folksamlingen" Eller gjorde han inte det? Är det därför han missade allt detta?
SE menade att OPs ögon var slutna men de var slutna men de var ju öppna vet vi idag.
Borde han inte sett det när han lutade sig över statsministerns kropp?
SE menade att LP var talbar och sprang ut i vägen och stoppade en massa bilar vilket inte heller riktigt överenstämmer med andra bekräftade vittnens bild,
Någon eller några av allt detta är väl rimligt att ett vittne kan ha missat
Men ALLTIHOP?
Nej ingen normal människa med någorlunda intellekt och förnuft kan väl fortfarande tro att SE var på platsen varande som ett vittne???
Sedan gör det homom inte per automatik till GM såklarti.men mycket starkt misstänkt blir han ju med rätta.

Jag har titta utförligare på det här med poliserna och ambulansens ankomst till mordplatsen, samt förhöret 25 april och kan bara instämma till 100 % på vad du skriver. Det är alldeles för många saker som går emot SE, på tok för många. Helt osannolikt. Något är rejält galet.

Under inga omständigheter har senaste PU minsta lilla fel när dom säger att SE är skäligen misstänkt. Kung KP levererade igen. För mig är det case closed i och med ovan - och som skrivits tidigare så kommer vi tyvärr inte längre med anledning av vapenproblematiken.
Citera
2021-10-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag har titta utförligare på det här med poliserna och ambulansens ankomst till mordplatsen, samt förhöret 25 april och kan bara instämma till 100 % på vad du skriver. Det är alldeles för många saker som går emot SE, på tok för många. Helt osannolikt. Något är rejält galet.

Under inga omständigheter har senaste PU minsta lilla fel när dom säger att SE är skäligen misstänkt. Kung KP levererade igen. För mig är det case closed i och med ovan - och som skrivits tidigare så kommer vi tyvärr inte längre med anledning av vapenproblematiken.
Tack och ja jag håller helt med dig.Jag tycker att det är märkligt att det fortfarande finns så många som utesluter SE som möjlig GM för att han känner till så mycket om vad som hände på mordplatsen minuterna efter mordet i för det gör han ju inte! Han missar så otroligt mycket som min genomgå visar så mycket att det förefaller näst intill uteslutet att han faktiskt var där .Det gör honom inte till GM per automatik givetvis , men starkt misstänkt är han ingen annan är ens nära att vara nära så att säga. Nej vi lär inte komma längre för många år har passerat och SE själv har varit avliden i drygt 21 år. Enda möjligheten är väl att någonting som känner till sanningen väljer att berätta hur det ligger till. Helst med nån form av bevis som styrker detta .Vapen frågan är och förblir den enda egentliga svagheten i SE teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in