2021-10-04, 08:10
Medlem
Såg jag fel på Nyhetsmorgon SVT men nog verkade det vara en ganska rejäl högerkurva vid olycksplatsen? Kommer man norrifrån med hög hastighet och störs av någonting i ytterfilen p.g.a ex. kraftig retardation så är det väl inte helt otroligt att man "tvingas" över till norrgående körbanor?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Varför skall polisen ha pressträff efter en trafikolycka med bil och lastbil?

En skyddsperson är död och två poliser har dött i tjänsten. Det är en ganska stor grej, och många medier undrar förmodligen hur det gått till.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ja detta blir väl Estonia nr 2 då.

Någon teknisk fjolla skall skriva spaltmeter om vilka bultar som satt i Landrovern. Slutar med att det var en olycka och att den berodde på att Landrovers brukade tappa däcken lite då och då.

Klart att något luktar här. Det finns flera tänkbara scenarion.
1) Det första är ju att man skall kolla vad föraren hade för bakgrund religiöst
2) Vem har skruvat med bilen

Sedan kan det helt klart varit en ren olycka med, fast det känns inte troligt.

En bepansrad bil oavsett klassning, vare sig det är en Range Rover eller mindre, är ordentligt mycket tyngre än motsvarande vanlig motsvarighet.
Däcken är också sk punkteringssäkra (körbara utan luft), även på dom lägsta klasserna av skalskydd på sådana här bilar.
Man kan däremot få en helt vanlig punktering på sådana däck. Ett plötsligt tapp av däcktryck i högre hastighet kan få föraren att tappa kontrollen över så många kg...
Är övertygad om att själva olyckan har en mest naturlig orsak, såsom punktering.

Frågan är mest varför hastigheten uppges varit hög?
Citera
2021-10-04, 08:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vad jag har förstått är det en regel: man kör väldigt fort, man överskrider med råge gällande hastighetsbegränsning. Allt för att upptäcka ev förföljare.

PS: Jag editerade mitt inlägg. Frågan om film från följebilen.
Jo men det borde räcka med att ligga i 140-150 km/h så kör man snabbare än den absoluta majoriteten men har en rimlig chans att läsa trafiken.
Kör man fortare med en stor SUV så kan väjningsolyckor inträffa.
Det finns ett inte obetydligt antal ”laglydiga” trafikanter som envisas med att köra om i 110 km/h eller lägre och kastar sig ut framför bilar i vänsterfilen.
Citera
2021-10-04, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En bepansrad bil oavsett klassning, vare sig det är en Range Rover eller mindre, är ordentligt mycket tyngre än motsvarande vanlig motsvarighet.
Däcken är också sk punkteringssäkra (körbara utan luft), även på dom lägsta klasserna av skalskydd på sådana här bilar.
Man kan däremot få en helt vanlig punktering på sådana däck. Ett plötsligt tapp av däcktryck i högre hastighet kan få föraren att tappa kontrollen över så många kg...
Är övertygad om att själva olyckan har en mest naturlig orsak, såsom punktering.

Frågan är mest varför hastigheten uppges varit hög?
Knappast en punktering, det känner man och så instabil är inte bilen, moderna däck tappar nästa aldrig all luft direkt.
Citera
2021-10-04, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Såg jag fel på Nyhetsmorgon SVT men nog verkade det vara en ganska rejäl högerkurva vid olycksplatsen? Kommer man norrifrån med hög hastighet och störs av någonting i ytterfilen p.g.a ex. kraftig retardation så är det väl inte helt otroligt att man "tvingas" över till norrgående körbanor?
Kom Vilks bil norrifrån och körde söderut?
Är du säker på det? För i så fall har lastbilen kommit över på fel sida.
Citera
2021-10-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag vill veta vad den personen hette som körde bilen och etnicitet. Men troligen får vi inte veta det om det har varit en bönrullare som kört bilen. Det skulle vara polisen och vår regerings största skandal på väldigt länge.

Jag tror nog att poliserna är oskyldiga. Tror snarare att något har hänt med bilen. Kanske någon har kanske mixtrat med bilen eller att ha blivit beskjutna.
Citera
2021-10-04, 08:15
Medlem
Dr.Dres avatar
Teorin om att föraren skulle vara radikal islamist och medvetet genomfört en kollision måste anses ganska osannolik.

Mig veterligen har poliser vapen. Han hade alltså kunnat skjuta Vilks när som helst.

Det är givetvis möjligt, han kan t ex velat bli martyr och velat orsaka mer skada än ett enkelt skott.

För en utomstående gärdningsman är däremot en bilkollision en av de få sätt man ö h t kan komma åt en skyddsperson.
Citera
2021-10-04, 08:15
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Kan väl satt en bomb under bilen och fjärrutlöst och den åkte mot lastbilen tyvärr.
Men sånt kollas väl innan dem åker

Det som talar för bomb är väl att bilen började brinna.

Blir intressant på presskonferensen.
Citera
2021-10-04, 08:17
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag vill veta vad den personen hette som körde bilen och etnicitet. Men troligen får vi inte veta det om det har varit en bönrullare som kört bilen. Det skulle vara polisen och vår regerings största skandal på väldigt länge.

Ja, nog är det märkligt att de omkomna polisernas namn inte kommit ut. Det brukar det ju göra.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kom Vilks bil norrifrån och körde söderut?
Är du säker på det? För i så fall har lastbilen kommit över på fel sida.

Jag är rätt säker på att det stått det i media. Det har definitivt rapporterats att han var på väg från Stockholm i alla fall, och då kommer man ju från norr om man är på väg till Skåne.

Förstår inte riktigt din slutsats däremot.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag misstänker att man inte köper en bil som är bepansrad men tål inte en krock bättre än en mopedbil. De anpassar ju bilen med förmodligen värre motor för att klara vikten och då känns det orimligt att de har vanliga balkar.

Nej motorn är inget speciellt. Samma som sitter i standardmodellen.

Bilen blir inte mjukare för att den är tung. Men i ett krocktest skulle den förmodligen prestera sämre. Effekten är förmodligen marginell och det har noll % inverkan på utgången av den här olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in