2021-10-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Fast jag spekulerar inte? Det är du som gör.

Jag utgår från polisens ytterst tydliga slutsats.

Du är antagligen för korkad för att begripa de 5 välkända faserna vid sorg;

1. Förnekelse
2. Ilska
3. Förhandling
4. Depression
5. Acceptans

Att idioter som du sitter och spär på familjens osäkerhet förlänger enbart denna process. De är onekligen fortfarande någonstans runt steg 1-2. Låt de sörja i fred nu istället för att tramsa med namninsamlingar och annat nonsens.

Tack för din beskrivning av sorg
Även jag som ni andra har gått igenom sorg någon gångi livet
så den kunskapen vad det innebär besitter vi nog alla med

Du får gärna uttgå fr polisens fakta/slutsats och då förvöntar jag mig att du också har inblick i deras utredning
Om inte du har det så blir det spekulationer även fr din sida

Och det är ingen som kallar dig för för korkad här på sidan pga av din teori vi låter dig ha den utan att vara otrevlig mot dig

Jag tror att du har svårt för att acceptera andra människors åsikter och därför nervärderar du och kränker andra när du inte får medhåll
Inte så beundransvärd sida

Ang namninsamling så är inte jag inblandad i det
Det är en önskan familjen Arda har att få hjölp på det sättet i sin sorg med önskan att få ett dödsdatum på sin son

Det betyder mycket för dem och det är också en del av deras sorgarbete och jag har all repekt och förståelse för deras önskan

En fråga till dig

Av vilken anledning är du med på den här sidan?
Senast redigerad av Anedin 2021-10-02 kl. 19:32.
Citera
2021-10-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När det gäller försvunna personer så kan man tro/önska att polisen kan leta hur länge som helst men det fungerar tyvärr inte så.
I fallet Mattias hade det ingen betydelse om man DNA-testade strumpan eller inte. Han är i alla fall inte hittad. Ligger högst troligt i vattnet i närheten av där han försvann.
Förtvivlade människor skäller då på polisen och anklagat dessa för att inte ha gjort tillräckligt. Finns många människor som aldrig hittas, polisen kan inte leta för evigt.

Att polisen lägger en viss tid på sök tror jag också och likaså en viss tid innan de börjar sina sök beroendes på hur lönge pers varit borta så det arbetet sätter de inte igpng med direkt då en pers anmäls försvunnen

Det har jag hört flera anhöriga har varit kritiska till

I fallet Mattias så visade strump DNA på att han varit på den platsen där strumpan låg
Utan Dna test så hade man inte haft den upogiften/ fakta
Kan ha betydelse eller inte?
Citera
2021-10-02, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, jag menar att folk tar inte till sig fakta i den här tråden.
Att komma med faktabaserade inlägg och påpeka hur saker och ting ligger till är som att spotta i motvind.

Aha...
Jag missförstod dig.
Ber om ursäkt för det.
Sorry.
Ha en trevlig helg.
Citera
2021-10-02, 23:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att polisen lägger en viss tid på sök tror jag också och likaså en viss tid innan de börjar sina sök beroendes på hur lönge pers varit borta så det arbetet sätter de inte igpng med direkt då en pers anmäls försvunnen

I fallet Mattias så visade strump DNA på att han varit på den platsen där strumpan låg

Ja, det kan visa att Mattias kan ha varit på platsen eller i närheten om inget djur har flyttat på strumpan. Men det hjälper inte att hitta kroppen eftersom han kan ha gått eller sprungit långt därifrån.
Därför ger ett DNA-test på strumpan ingenting. Han finns troligen i vattnet.
Citera
2021-10-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När det gäller försvunna personer så kan man tro/önska att polisen kan leta hur länge som helst men det fungerar tyvärr inte så.
I fallet Mattias hade det ingen betydelse om man DNA-testade strumpan eller inte. Han är i alla fall inte hittad. Ligger högst troligt i vattnet i närheten av där han försvann.
Förtvivlade människor skäller då på polisen och anklagat dessa för att inte ha gjort tillräckligt. Finns många människor som aldrig hittas, polisen kan inte leta för evigt.

Citera
2021-10-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, jag menar att folk tar inte till sig fakta i den här tråden.
Att komma med faktabaserade inlägg och påpeka hur saker och ting ligger till är som att spotta i motvind.
Vad är det för namninsamling på fb? Att det saknas ett dödsdatum? För att få ett datum måste man väl kunna utröna när det så skett men i det här fallet kan jag förstå om det är svårt att få fram ens ett ungefärligt datum. Här får man nog anta att dödsdatumet är strax efter han försvann
Citera
2021-10-03, 16:47
Medlem
fittas avatar
Någon borde undersöka om han pratat eller sökt information om Estonia.

Eller om han på uppdrag av någon annan gjort efterspaningar gällande Estonia.

Varför?

För han var sprängämnesexpert och bogvisiret var placerat på en av hans arbetsplatser.

Detta skulle kunna förklara sekretessen och varför familjen inte får veta något.
Citera
2021-10-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Vad är det för namninsamling på fb? Att det saknas ett dödsdatum? För att få ett datum måste man väl kunna utröna när det så skett men i det här fallet kan jag förstå om det är svårt att få fram ens ett ungefärligt datum. Här får man nog anta att dödsdatumet är strax efter han försvann

Då borde polisen kunna svara exakt så till föräldrarna, död inträffat enligt obduktionsrapporten mellan den 15/11-20 - 1/2-21 exempelvis. MEN, det kan dom inte för obduktionen gett svar om när döden inträffat och den uppgiften är sekretessad (menar inte klockslaget precis, fast kanske det också! om hans klocka hittats och visat datum/klockslag när den stannat och inte söndermosats av sprängningen )

Allt annat vore/är märkligt.
Senast redigerad av cactaceae 2021-10-03 kl. 19:17. Anledning: Felstavning
Citera
2021-10-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71

Det är troligtvis så att det kan vara svårt i det här fallet men det bör ju stå i obduktionsrapporten någon tid/datum eller någon form av tidsspann

Det datumet som står i obduktionsrapport är den anhöriga vill få info om
Med dagens teknik så skulle det kanske inte heller vara svårt att faställa mer exakt..

Namninsamlingen finns på fb DA. s
Minnessidan
Med den hoppas föräldrsrna få många påskrifter som stöd för att få ut datumet i obduktionsrapoorten hos polisen

Såg idag att tyvärr har det inte vsrit så många påskrifter

Märklugt med tanke på att sidan har många medlemmar
Senast redigerad av Anedin 2021-10-03 kl. 19:44.
Citera
2021-10-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Då borde polisen kunna svara exakt så till föräldrarna, död inträffat enligt obduktionsrapporten mellan den 15/11-20 - 1/2-21 exempelvis. MEN, det kan dom inte för obduktionen gett svar om när döden inträffat och den uppgiften är sekretessad (menar inte klockslaget precis, fast kanske det också! om hans klocka hittats och visat datum/klockslag när den stannat och inte söndermosats av sprängningen )

Ja visst är det märkligt att anhöriga inte får den info om tid/dat
Ett fynd polis nömde då DA hittades var nån form av elektronik

Kan det kanske vara klockan?
Citera
2021-10-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae

Att genom obduktion fastställa tidpunkt är kanske svårt efter en längre tid ute. Men genom enkel slutledning är det lätt som en plätt.

Karln lämnad hemmet en fredag i ett mycket välplanerat scenario, och hade t o m lagt ut villospår.
Nån gång fredag eftermiddag är han framme i Tyrestaskogen. Han sitter givetvis inte där i dagar och inväntar smällen, utan det sker med säkerhet på eftermiddagen eller kvällen.
Hur svårt kan det vara
Citera
2021-10-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Att genom obduktion fastställa tidpunkt är kanske svårt efter en längre tid ute. Men genom enkel slutledning är det lätt som en plätt.

Karln lämnad hemmet en fredag i ett mycket välplanerat scenario, och hade t o m lagt ut villospår.
Nån gång fredag eftermiddag är han framme i Tyrestaskogen. Han sitter givetvis inte där i dagar och inväntar smällen, utan det sker med säkerhet på eftermiddagen eller kvällen.
Hur svårt kan det vara

Vilka är villospåren?
Förruttnelsseprocessen i vävnaderna kan mycket väl ha visat att han kan inte ha varit död mer än tex. högst två veckor, eller? I såfall blir självmordsteorin svagare.
Har han tagit bussen i centrala Sthlm ses han i övervakningskameror någonstans, är övertygad om den saken. Men det sägs inget om det, varken jo eller nej, varför?
Inte alls säkert när han kom fram till "grottan", inte säkert om han hade sällskap med sig dit?

Svaret till din slutfråga blir bara att det här är omänskligt svårt 😟
Senast redigerad av cactaceae 2021-10-03 kl. 23:34. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in