2021-10-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Hur fan får ni det att gå runt med så låg inkomst?

Är man inte efterbliven är det rätt enkelt, vi sparar i dagsläget 20k av de 60.
Citera
2021-10-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej, många klarar inte vardagen att gå runt på 30k. I mitt fall täcker det ganska exakt mitt bostadslån (amortering+ränta+skatt).

Det går lätt att spendera mycket mer pengar än så i och med livsstilsinflation. Med en lön på 30k är det väl t.ex matlåda som gäller? Drar du in 50 efter skatt så lär du inte förnedra dig med en matlåda längre. Drar du in 100k så blir det inga bag-in-boxviner längre. Osv.

Jag hade käkat låda även med 50k efter skatt (där är folk på den lönenivån där jag jobbar som lådar varje dag) handlar framförallt om att vara tidseffektiv. En låda tar 5 minuter att käka upp inkl uppvärmning, jag har inte behov av att sitta av dötid på jobbet, jobbar hellre effektivt och drar hem tidigare.

Men samtidigt är det de som har <25k ut som aldrig har låda. Har inte så mycket med inkomst att göra som prioriteringar.
Citera
2021-10-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Det kan vara värt att tacka nej till befordran och istället för att vara chef fortsätta med att knega som vanlig arbetare med lite lägre lön. Ett ökat ansvar lider till mer pengar men samtidigt så riskerar det att påverka sömnen och fritiden negativt om man blir stressad över situationen,.

Håller helt med, satt som avdelningschef tidigare, men fick tyvärr ärva en del personalproblem ifrån en annan avdelning, och det tog sjukt mycket energi att styra upp det (statligt, så nästan omöjligt att avskeda folk...)

Men har bytt nu (och fick lite högre lön ändå) där jag dels slipper ta ansvars för andra, utan kan köra mitt eget race, och har i princip 100% frihet att välja hur jag löser mina uppgifter, när jag vill åka nånstans osv.