• 4
  • 5
2021-10-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Har du 100 000kr i månaden i passiv inkomst utan att du behöver jobba? Bra jobbat. Och hur gammal är du? Har du ärvt någon rikedom?

Förstår inte frågan i relation till mitt svar....pratar inte om FIRE eller passiv inkomst utan vad du behöver för att tycka att det är "tillräckligt" och inte hur du intjänar dom. För TS så handlar det om vad dom är nöjda med som lön och skulle tom kunna tänka sig att gå ned i tid mot en mindre lön.

Det enda jag sa var att vad jag tycker är "tillräckligt" är inte, på samma sätt som du, speciellt relevant för andra, då siffrorna inte är representerade i forskning. Jag använde 100k mer som ett illustrativt exempel på en summa som en höginkomstagare tycker är "tillräcklig" men som för en annan inte en räcker till att betala boendekostnaderna för ens primärbostad. Så, ett snöre som kan bli väldigt långt.

Tillbaka till frågan. Nej, jag tjänar inte 100k i månaden på passiv inkomst. Kollade precis på realiserad kapitalvinst i år och har snittat 1.5M i månaden.
Citera
2021-10-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Förstår inte frågan i relation till mitt svar....pratar inte om FIRE eller passiv inkomst utan vad du behöver för att tycka att det är "tillräckligt" och inte hur du intjänar dom. För TS så handlar det om vad dom är nöjda med som lön och skulle tom kunna tänka sig att gå ned i tid mot en mindre lön.

Det enda jag sa var att vad jag tycker är "tillräckligt" är inte, på samma sätt som du, speciellt relevant för andra, då siffrorna inte är representerade i forskning. Jag använde 100k mer som ett illustrativt exempel på en summa som en höginkomstagare tycker är "tillräcklig" men som för en annan inte en räcker till att betala boendekostnaderna för ens primärbostad. Så, ett snöre som kan bli väldigt långt.

Tillbaka till frågan. Nej, jag tjänar inte 100k i månaden på passiv inkomst. Kollade precis på realiserad kapitalvinst i år och har snittat 1.5M i månaden.

Associationsstudier kan inte slå fast orsak och verkan. Det är bland det första man lär sig när man studerar forskning. De studier du hänvisar till kan inte slå fast det med säkerhet.

Det är omöjligt att säga var den exakta gränsen går.

Det är inte upp till en annan person att definiera vad man själv tycker räcker.

Du har snittat 1.5 miljoner i aktiv eller passiv inkomst per månad? Är du säker?

Vi pratar om inte lycka. Vi pratar om vad man själv anser vara tillräckligt.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-03 kl. 20:41.
Citera
2021-10-03, 21:39
Medlem
Citat:
Associationsstudier kan inte slå fast orsak och verkan. Det är bland det första man lär sig när man studerar forskning. De studier du hänvisar till kan inte slå fast det med säkerhet.

Det är omöjligt att säga var den exakta gränsen går.

Det är inte upp till en annan person att definiera vad man själv tycker räcker.

Du har snittat 1.5 miljoner i aktiv eller passiv inkomst per månad? Är du säker?

Vi pratar om inte lycka. Vi pratar om vad man själv anser vara tillräckligt.

Absolut, och bevisar inte att om du tjänar X blir du lycklig. Men dom gör ett bra jobb med att ta ut subjektivitet från ekvationen genom större nummer. Så lite mindre ”anekdotiskt” än ens enstaka personliga erfarenheter.

Som jag nämnde, 1.5M / månad är kaptialvinst. Förvärvsinkomst / aktiv inkomst är avsevärt större. Om du pratar om passiv inkomst, dvs. Räntor, dividend och hyresinkomster är det mindre. Har inte räknat på det men det är inte mer än 50k / månad.
Citera
2021-10-03, 23:48
Medlem
Citat:
Absolut, och bevisar inte att om du tjänar X blir du lycklig. Men dom gör ett bra jobb med att ta ut subjektivitet från ekvationen genom större nummer. Så lite mindre ”anekdotiskt” än ens enstaka personliga erfarenheter.

Som jag nämnde, 1.5M / månad är kaptialvinst. Förvärvsinkomst / aktiv inkomst är avsevärt större. Om du pratar om passiv inkomst, dvs. Räntor, dividend och hyresinkomster är det mindre. Har inte räknat på det men det är inte mer än 50k / månad.

Hur mycket sparar du per månad med en aktiv inkomst på mer än 1,5 miljoner? Och hur mycket har du investerat?

Hur länge har du haft denna höga lönen?
Citera
2021-10-04, 00:11
Medlem
Citat:

Antingen skriver du slarvigt så att man inte fattar eller så ljuger du. Annars får du förklara hur man bär sig åt för att tjäna 1500k/mån från förvärvsarbete men fortfarande bara har passiva inkomster på 50k/mån.
Citera
2021-10-04, 01:34
Medlem
Citat:
Hur mycket sparar du per månad med en aktiv inkomst på mer än 1,5 miljoner? Och hur mycket har du investerat?

Hur länge har du haft denna höga lönen?

Sparar i princip allt jag tjänar. Just nu sitter jag med mycket kontanter eftersom jag realiserat mycket från 2019-2021 börsuppgången men planerar på att återinvestera. Väntar på ett förslag från min bank och revisor på vad som är bäst att göra med kontanterna nu.
Citera
2021-10-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Antingen skriver du slarvigt så att man inte fattar eller så ljuger du. Annars får du förklara hur man bär sig åt för att tjäna 1500k/mån från förvärvsarbete men fortfarande bara har passiva inkomster på 50k/mån.

Kan förstå missförståndet. Du har i princip 3 vanliga sätt att kategorisera inkomst.

1: Förvärvsinkomst vilket är inkomst från tjänst eller aktiv näringsverksamhet.
2: Kapitalvinst (vilket jag nämnde och verkar som du blandat ihop med förvärvsinkomst). Det är pengar du tjänar på aktier och andra investeringar som går upp (eller ned i värde). Vad jag nämner är ”realiserad” kapitalvinst vilket är i princip aktier som du sålt av och realiserat deras värde i kontanter. Jag ser inte kapitalvinst som passiv inkomst eftersom du kan realisera den i stycken. Bara för att jag har realiserat 14M i år under 9 månader betyder inte att jag kan realisera 14M till under dom nästkommande
9 månaderna. Kanske mer, kanske mindre.
3: Passiv inkomst: inkomst från icke aktivt arbete. Det är oftast ränta från lån eller obligationer du har utställda. Hyresinkomst från hyreshus eller dividend / avkastning från aktiebolag du har andel i. Det här är inkomst som du kan räkna med och kontanter du får insatta på ditt konto varje månad / kvartal /halvår / år.

Så, till din fråga. Hur kan man generera så lite passiv inkomst från min förvärvsinkomst. Nu har jag inte delat med mig min lön men har delat med mig att den är väsentligt större än alla mina andra inkomster.

Svaret för mig är att jag satt mina pengar till största del i tillväxtföretag som inte återinvesterar vinster och inte betalar ut dividends. Också investerat i fastigheter och annat som har förväntad avkastning om ca 10år. Anledningen till att gjort det är.
1: med min inkomst behöver jag inte tillflöde av kontanter.
2: om jag inte behöver kontanter nu så kan jag vänta med att realisera kapitalvinst och på så vis slippa betala skatt nu (speciellt då jag inte behöver pengar).
3: räknar att ligga i en lägre marginalskatt om några år så kan realisera mer då och räkna med ränta på ränta tills dess.

När jag slutar jobb kommer jag lägga om mycket mer från tillväxt till inkomst.
Citera
2021-10-04, 02:43
Medlem
Citat:

Bara att gratulera alltså! Du måste dra in en riktig hästlön.

Frågan blir då - känner du att du har en tillräcklig inkomst?

Med din monsterlön hoppas jag att du ändå är nöjd. Annars är det väl nu i princip bevisat att man aldrig nöjer sig utan alltid vill tjäna mer.
Citera
2021-10-04, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Bara att gratulera alltså! Du måste dra in en riktig hästlön.

Frågan blir då - känner du att du har en tillräcklig inkomst?

Med din monsterlön hoppas jag att du ändå är nöjd. Annars är det väl nu i princip bevisat att man aldrig nöjer sig utan alltid vill tjäna mer.

Absolut, fast för att dra oss tillbaka till tråden. För vissa är tillräckligt 40k i månaden och för andra är det 400k. Lyckan att gå från 20k till 40k är mycket större än att gå från 200k till 400k. Gå från 1-3M i månaden har ingen som helst påverkan på hur bra du mår.

Statistiken säger att 75k usd är brytpunkten så du inte blir signifikant lyckligare av att ha mer.
Citera
2021-10-04, 03:36
Medlem
Citat:
Sparar i princip allt jag tjänar. Just nu sitter jag med mycket kontanter eftersom jag realiserat mycket från 2019-2021 börsuppgången men planerar på att återinvestera. Väntar på ett förslag från min bank och revisor på vad som är bäst att göra med kontanterna nu.

Hur många år har du sparat? Och hur mycket sparar du per månad?

Jag har också faktiskt rätt svårt att tro på vad du säger. Förstår inte hur det är begripligt att enbart ha 50 000 lax per månad i passiva inkomster om du har en sådan stor lön.

Aktiv inkomst är jobb? Med din lön kan du skapa flera hundratals miljoner på sikt. Närmare miljarden om det håller i sig.

Jag hoppas för din egen skull att du talar sanning. Annars tycker jag på riktigt ärligt talat synd om dig .

Men bra jobbat, i sådana fall.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-04 kl. 03:39.
Citera
2021-10-04, 04:06
Medlem
Citat:
Absolut, fast för att dra oss tillbaka till tråden. För vissa är tillräckligt 40k i månaden och för andra är det 400k. Lyckan att gå från 20k till 40k är mycket större än att gå från 200k till 400k. Gå från 1-3M i månaden har ingen som helst påverkan på hur bra du mår.

Statistiken säger att 75k usd är brytpunkten så du inte blir signifikant lyckligare av att ha mer.

Återigen, du kan inte dra några tvärsäkra kausala slutsatser ifrån associationsstudier. Varför du inte vill begripa detta är rätt märkligt.

Det är som att titta på alla associationer kopplat till kött baserat på vad folk har självrapporterat, de är associationer och därmed inga kausala, fastställda bevis.

Jag kan nämna flera som verkar ha mått bättre av ännu mer pengar än så. Men de kanske bara inbillade sig?

Jag har själv länkat till den studien på FB som du pratar om men den ger fortfarande inget definitivt svar.

Lite disciplin i analysen om jag får be.

Omöjligt att säga exakt var gränsen går.
Citera
2021-10-04, 04:32
Medlem
Citat:
Hur många år har du sparat? Och hur mycket sparar du per månad?

Jag har också faktiskt rätt svårt att tro på vad du säger. Förstår inte hur det är begripligt att enbart ha 50 000 lax per månad i passiva inkomster om du har en sådan stor lön.

Aktiv inkomst är jobb? Med din lön kan du skapa flera hundratals miljoner på sikt. Närmare miljarden om det håller i sig.

Jag hoppas för din egen skull att du talar sanning. Annars tycker jag på riktigt ärligt talat synd om dig .

Men bra jobbat, i sådana fall.

Blir mer komplicerat än jag tänkte mig. Läs mitt svar ovan angående 3 kategorier av inkomst (vinst på kapital, aktiv inkomst och passiv inkomst) och hur jag rationaliserar runt investeringar där. Är komplicerat men inte konstigt.

Är är ett bar illustrativa exempel.

Om du investerar 50 miljoner i Amazon, Apple, Google, Facebook osv. så kanske du generera en passiv inkomst på runt 10.000kr i månaden (om ens det). Trots att Facebook, Google, Amazon, och Netflix är bland dom största bolagen i världen så har dom aldrig betalat dividends (utdelning). Dom återinvesterar alla sina pengar i att växa så dom klassas som tillväxtbolag. Apple betalar 0.58% yield (så om du investerar 10 miljoner i Apple så genererar det 4,833kr i månaden i passiv inkomst).

Men eftersom dom inte gör nån utbetalning kan dom växa mellan 10 och 15 procent årligen, det är där du lägger pengarna om du är smart.

När du jobbar och tjänar mer än du behöver per månad så är det mycket bättre att satsa på tillväxtbolag än att generera inkomst av 2 skäl:
1. Passiv inkomst beskattas som aktiv inkomst, vilket betyder att jag betalar mer än hälften av varje kr i skatt.
2. Vinst på kapital skattas bara när det realiseras.

Så om du inte realiserar dina vinster på aktier så ligger dom och växer i många år och du får ränta på ränta effekt. Vinst på kapital, när det realiseras, beskattas till mycket längre nivå än passiv inkomst och du kan även leka med saker som tax loss harvesting för att kvitta vinster med förluster.

Iallfall, jag har valt att bara lägga en mindre summa på high dividend companies, municipal bonds, och andra räntebärande derivat (mest som en inflation / recession hedge). Bra att låsa in en del obligationer nu när dom betalar högre räntesatser. Jag kollade precis upp det och det är runt 650.000 SEK om året vilket bara är 54k i månaden. Av det betalar jag runt 30k i skatt.

I kontrast, min portfölj gick upp 350.000kr i fredags efter att vissa aktier presterade bra. Av det betalar jag 0% i skatt (tills jag bestämmer mig för att sälja).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in