Citat:
Ursprungligen postat av
Lukas17
Hur många år har du sparat? Och hur mycket sparar du per månad?
Jag har också faktiskt rätt svårt att tro på vad du säger. Förstår inte hur det är begripligt att enbart ha 50 000 lax per månad i passiva inkomster om du har en sådan stor lön.
Aktiv inkomst är jobb? Med din lön kan du skapa flera hundratals miljoner på sikt. Närmare miljarden om det håller i sig.
Jag hoppas för din egen skull att du talar sanning. Annars tycker jag på riktigt ärligt talat synd om dig

.
Men bra jobbat, i sådana fall.
Blir mer komplicerat än jag tänkte mig. Läs mitt svar ovan angående 3 kategorier av inkomst (vinst på kapital, aktiv inkomst och passiv inkomst) och hur jag rationaliserar runt investeringar där. Är komplicerat men inte konstigt.
Är är ett bar illustrativa exempel.
Om du investerar 50 miljoner i Amazon, Apple, Google, Facebook osv. så kanske du generera en passiv inkomst på runt 10.000kr i månaden (om ens det). Trots att Facebook, Google, Amazon, och Netflix är bland dom största bolagen i världen så har dom aldrig betalat dividends (utdelning). Dom återinvesterar alla sina pengar i att växa så dom klassas som tillväxtbolag. Apple betalar 0.58% yield (så om du investerar 10 miljoner i Apple så genererar det 4,833kr i månaden i passiv inkomst).
Men eftersom dom inte gör nån utbetalning kan dom växa mellan 10 och 15 procent årligen, det är där du lägger pengarna om du är smart.
När du jobbar och tjänar mer än du behöver per månad så är det mycket bättre att satsa på tillväxtbolag än att generera inkomst av 2 skäl:
1. Passiv inkomst beskattas som aktiv inkomst, vilket betyder att jag betalar mer än hälften av varje kr i skatt.
2. Vinst på kapital skattas bara när det realiseras.
Så om du inte realiserar dina vinster på aktier så ligger dom och växer i många år och du får ränta på ränta effekt. Vinst på kapital, när det realiseras, beskattas till mycket längre nivå än passiv inkomst och du kan även leka med saker som tax loss harvesting för att kvitta vinster med förluster.
Iallfall, jag har valt att bara lägga en mindre summa på high dividend companies, municipal bonds, och andra räntebärande derivat (mest som en inflation / recession hedge). Bra att låsa in en del obligationer nu när dom betalar högre räntesatser. Jag kollade precis upp det och det är runt 650.000 SEK om året vilket bara är 54k i månaden. Av det betalar jag runt 30k i skatt.
I kontrast, min portfölj gick upp 350.000kr i fredags efter att vissa aktier presterade bra. Av det betalar jag 0% i skatt (tills jag bestämmer mig för att sälja).