Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Jag blir lite avundsjuk. Måste vara skönt att vara nöjd med sin lott i livet.
Själv strävar jag alltid efter mer. Man kan alltid ha ett större hus, en större båt, fräsigare bil, bo på finare hotell i en större svit, spara mer per månad osv. Dessutom finns det alltid någon som tjänar mer att jämföra sig med.
Jag skulle nog inte ens vara riktigt nöjd om jag drog in 3 miljoner dollar per år. Vet en äldre silverrygg på jobbet som drar in det och det är klart att det vore mäktigt. Alla vet att han drar in rejält med stålar och till och med 25-åriga assistenter blir alldeles fnittriga när han tilltalar dem. Han har flera stycken porschar (en svart Targa, en vit Taycan 4S och en gul 911 Turbo) som han växlar mellan har jag sett. Men han har inte råd med en Bugatti Veyron eller ett privatjet.
Hörde någonstans för ett par år sedan att ca 70 000 $ per år i inkomst var det optimala men säg 700 000 svenska kronor för att runda upp.
Då var man tillräckligt rik för att inte behöva oroa sig men inte tillräckligt förmögen för att kunna köpa vad man ville utan man är tvungen att spara till vissa saker.
Tycker det låter rätt rimligt efter att ha hört diverse intervjuer med snuskigt rika människor som berättar att de inte får ut någon glädje av att köpa en ny bil, båt, åka på semester som de flesta bara kan drömma om osv.
Fler snuskigt rika är deprimerade än vad man tror och finner ingen glädje i vardagen längre utan måste göra sjukare och sjukare saker för att känna spänning och glädje.