2021-10-03, 17:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så här skrev du tidigare idag, fetat det viktigaste

"Sköra skyddas bäst genom flockimmunitet+ vaccinering av just sköra (dvs riskgrupper). Eftersom flockimmunitet gällande smittspridning uppnås genom naturlig infektion hade det varit det bästa att göra som Tegnell sa från början."

Du är inne på en katastrof av människligt lidande.
Vi har betydligt fler avlidna än våra grannländer som tog tag i detta snabbare än oss.
Här lät vi smittan spridas och kom in på våra äldreboenden med triage och skit med morfin.
Hade vi gått på din förslagna linje hade vi haft hundratusentals avlidna med en katastrof på sjukhusen, högar med lik och massgravar.

Jag har letat tidigare efter ett av AT uttalande men det finns inte från någon PK. Däremot påstås det finnas i de mail han skickade som senare raderades. Det enda som finns kvar är att han lovordade UK för att han påstod de var inte på den linjen. Utan bevis är det alltså ditt påfund att lösa pandemin i Sverige genom att låta många stryka med. ojojoj

Jag har en hustru som jobbar på sjukhus och de var dagar bort att det bedövningsmedel man använder för att söva folk i respirator tog slut. Då hade återstått att spänna fast folk i sängarna som i panik hade försökt bli av med intuberade slangarna ned i lungorna. Alternativt inte använda respiratorerna och fler hade avlidit. Då gäller det både covid patienter och de som var på IVA och behövde respirator av andra orsaker.
IVA var fullbelagda och de inventerade personal inom sjukvården som tidigare jobbat med IVA för att flytta dem dit och andra nyöppnade salar för covid patienter. På gränsen till panik var vad vi hade men allt kom inte fram via pressen.

Jo jag har följt pandemin via deras situation på sjukhuset också.

Tycker du fortfarande ditt förslag verkade bra?
Tegnell har hela tiden understrukit att det enda sättet att bli av med pandemin är genom flockimmunitet, och han har rätt. Taktiken har hela tiden varit att sjukvården ska hinna med. Någon annan väg finns helt enkelt inte, det handlar inte om bra eller dåligt.

Hade vaccin varit ett alternativ för att skapa flockimmunitet hade det varit en sak, men nu pekar alltså data på att detta inte tycks vara en framkomlig väg. Istället skapar vi en situation där majoriteten är smittspridare utan att bli smittbarriärer efter infektion, vilket var vad diskussionen du hoppade in i handlade om.

Tegnell har givetvis inte sagt att vi ska sprida smittan, utan han sa att vi skulle försöka bromsa smittan så att vården hann med. Där emot talade han på PK om att "trycka ned kurvan" när spridningen blev för stor. Det handlade om att människor inte skulle orka med för mycket försiktighet under lång tid, och därför sätta in hårda åtgärder stötvis när de behövdes som mest.

Flockimmunitet uppnås alltid genom vaccinering alternativt att tillräckligt många genomgått infektion. I fallet med sars2 visar det sig nu att vi saknar vaccin som bibehåller flockimmunitet och därmed får fortsatt smittspridning om inte flockimmunitet erhålls genom genomgången infektion.
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-03 kl. 18:22.
Citera
2021-10-03, 17:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Smittspridning skapas ju inte av vaccination. Det är snarare så att ju mer som är vaccinerade desto mindre omfattande blir smittspridningen i och med att du löper betydligt mindre risk att bli smittad och framför allt svårt sjuk.
Detta tycks alltså inte vara fallet.
Citera
2021-10-03, 17:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Varför går de ut med att det är så bra att vaccinera sig då? De s.k. experterna hävdar hela tiden att vaccin ger ett mycket bra skydd! Och att det är i försvinnande få fall inte skyddar.
Så vad är problemet?

Ekvationen går inte ihop.

Man vill tvångsvaccinera sjukvårdspersonal och andra för att skydda redan vaccinerade individer. Begriper normalt folk hur jävla dumt det låter?

De pratar om detta som om domedagen vore nära p.g.a. covid-19

Samtidigt öppnar Sverige upp

Landet upp-och-ner.
Det var lite andra frågor det

Hur som haver, så är vaccin aldrig 100% skydd för alla.
Citera
2021-10-03, 18:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag ser inget som styrker ditt påstående och jag tänker inte leta igenom alla dina inlägg månader tillbaka i tiden.
Länkar från idag;

https://communitystudien.com/information-om-fas-3/

https://communitystudien.com/fas-5/
Citera
2021-10-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Länkar från idag;

https://communitystudien.com/information-om-fas-3/

https://communitystudien.com/fas-5/
Jag läste dom och där står inget om ditt påstående att vaccinerade inte får naturlig immunitet efter genomgången infektion.
Citera
2021-10-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har nog inte fattat hur det fungerar.
Många äldre och de inom riskgrupperna hade behövt sjukhusvård och IVA men hade inte fått plats och hade fått ligga kvar hemma och avlidit av sviterna ihop med covid.
Vi har rätt många inom det som anses som riskgrupper som nu klarat sig genom att smittspridningen bromsades. Hade vi släppt smittspridningen fri hade många av dem inte klarat sig.

Och riskgrupper finns inom alla åldersgrupper. Fattar du det?

Att du ändå tycker det hade varit ok beskriver enbart hur vidrig du är och du har troligen inga föräldrar att bry dig om.
Klart jag har föräldrar och äldre släktingar!
Bryr mig lika mycket om dom nu som förr då vi hade svåra och lätta influensor. Att kalla mig vidrig är typiskt såna som dig! Som påstår bry sig om andra men bryr dig bara om dig själv! Du pratar om hundratusentals döda! Men så många offer hade inte denna influensa tagit, För återigen de flesta som påstås ha dött i eller sv covid har i vrrkligheten dött med covid.
Citera
2021-10-03, 18:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag läste dom och där står inget om ditt påstående att vaccinerade inte får naturlig immunitet efter genomgången infektion.
Jag säger att det tycks som att vaccinerade inte får det, men att vi vet mer efter fas 5.
Då vaccinerade tycks sprida smitta utan att insjukna är dock risken hög för ett sådant scenario om man ändå ser t-cellsminne hos vaccinerade. Ett sådant är troligtvis livslångt.
Citera
2021-10-03, 18:23
Medlem
Citat:
Detta tycks alltså inte vara fallet.

Jaså! Om man vänder på frågan:vilka vetenskapliga belägg finns att smittspridningen går ner ju färre som är vaccinerade?
Citera
2021-10-03, 18:24
Medlem
Citat:
Jag säger att det tycks som att vaccinerade inte får det, men att vi vet mer efter fas 5.
Då vaccinerade tycks sprida smitta utan att insjukna är dock risken hög för ett sådant scenario om man ändå ser t-cellsminne hos vaccinerade. Ett sådant är troligtvis livslångt.
Du skrev:
Citat:
Betänk även att vaccinerade ofta inte blir sjuka vid infektion, dvs de får inte naturlig immunitet efter infektion!
Du får det alltså att låta som fakta, vilket det inte är.

Det fas 5 ska visa är huruvida man är smittsam som asymptomatisk och till hur stor del.
Citera
2021-10-03, 18:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaså! Om man vänder på frågan:vilka vetenskapliga belägg finns att smittspridningen går ner ju färre som är vaccinerade?
Givetvis inget, åtminstone inte på kort sikt

Jag upprepar;
Det enda som kan hindra smittspridning är flockimmunitet. Utan en sådan fortsätter pandemin.

När nu inte vaccin skyddar mot annat än svår sjukdom är det bästa att enbart vaccinera riskgrupper och låta lågriskgrupper bilda smittbarriär genom flockimmunitet, åtminstone för riskgrupper är det bättre. Dessutom minskar det smittspridningen snabbare än massvaccinering.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Du skrev:

Du får det alltså att låta som fakta, vilket det inte är.

Det fas 5 ska visa är huruvida man är smittsam som asymptomatisk och till hur stor del.
Fakta är att nu börjar fullvaccinerade, eller ursäkta dubbelvaccinerade 40-50åringar bli rädda för att smittas. Vart har logiken tagit vägen?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Fas 5?
Vad är fas 5?
Vad händer i fas 5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in