2021-10-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
För min del är det mer viktigt att så många som möjligt inte blir svårt sjuka och/eller dör och inte att uppnå flockimmunitet. Men håller med om att flockimmunitet är väldigt svårt att uppnå. Som jag ser det så är dock allmän vaccinering det mest effektiva relativt sätt, i vart fall för den vuxna befolkningen. Alternativet, att fortsätta med restriktioner och ev. lockdown, är det nog ingen av oss som vill ha. Tärningen är dock kastad för länge sedan så vi får se hur slutresultatet blir.
Vi vill väl alla att så få som möjligt ska dö eller skadas. Men i den grupp jag tycker helt borde undantas vaccination i dagsläget (under 30 år, normalvikt, ej riskgrupp) kan jag inte se att vaccination är en nettovinst.

Jag får bara en relevant träff på SIR. Samtidigt har två i samma ålderskategori dött av Pfizers vaccin enligt läkemedelsverket. Ett av de dödsfallen har inträffat senare än juni enligt Wayback Machine, och är därför sannolikt en frisk person (man 20-29 år).
Senast redigerad av aw 2021-10-09 kl. 21:11.
Citera
2021-10-09, 21:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Då ska man ge Molnupiravir till män. Och alla över fertil ålder. Det kan ju häva allvarlig infektion om det sätts in tidigt och inte väntar på den tröga primärvården och 1177.

700 dollar per kur talar emot att den sätts in tidigt.... Finns dock sådant som povidone att köpa billigt på apoteket som har liknande effekt på sjukdomsförloppet.

Näspray 3 gånger om dagen o gurgla ;-)

https://c19pvpi.com/
Senast redigerad av qwerty-66 2021-10-09 kl. 21:15.
Citera
2021-10-09, 21:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Och har redan dödat tiotusentals.......... Enligt offentliga databaser.

Ja, troligen, men är att jämföra hur många miljoner som dött av/med Covid-19. Väl över 3 miljarder är vaccinerade mot covid-19 i världen idag!
Citera
2021-10-09, 21:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Omöjligt.

Nej men helt seriöst. Jag har försökt söka upp forskning som visar effekt av flockimmunitet från influensavaccin, men hittar inget. Ta denna metastudie exempelvis. Ingen av studierna med kontrollgrupp visade någon statistiskt signifikant effekt av flockimmunitet. Det talar ändå för att en eventuell effekt är för låg för att lägga alla ägg i den korgen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5291154/
Abstract
Influenza vaccination programmes are assumed to have a herd effect and protect contacts of vaccinated persons from influenza virus infection. We searched MEDLINE, EMBASE, the Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), Global Health and the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) from inception to March 2014 for studies assessing the protective effect of influenza vaccination vs no vaccination on influenza virus infections in contacts. We calculated odds ratios (ORs) and 95% confidence intervals (CIs) using a random-effects model. Of 43,082 screened articles, nine randomised controlled trials (RCTs) and four observational studies were eligible. Among the RCTs, no statistically significant herd effect on the occurrence of influenza in contacts could be found (OR: 0.62; 95% CI: 0.34–1.12). The one RCT conducted in a community setting, however, showed a significant effect (OR: 0.39; 95% CI: 0.26–0.57), as did the observational studies (OR: 0.57; 95% CI: 0.43–0.77). We found only a few studies that quantified the herd effect of vaccination, all studies except one were conducted in children, and the overall evidence was graded as low. The evidence is too limited to conclude in what setting(s) a herd effect may or may not be achieved.

Influencavacciner har väl oftast rätt låg effektivitet. Kan ju gå ner till 10 procent vissa år i retrospektiva studier om jag kommer ihåg rätt. Så att det inte uppnås nån flockis känns rimligt.
Citera
2021-10-09, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag har förstått att du inte förstår detta med kalkylerad risk och sannolikhets-beräkning. För dig fanns det bara, att vilja ha Covid, eller att ta ett oprövat vaccin så fort som möjligt och så mycket som möjligt. Nu finns det för dig bara, att vilja drabbas som Carl(mycket sällsynt), eller att inte vilja drabbas. Du har möjligtvis inte Asberger?

Med tanke på att över 70 tusen personer i Sverige behövt sjukhusvård för covid19 är det inte så sällsynt att drabbas hårt som du vill ha det till. Varför skulle man vilja riskera livet vid en nedsmittning? Bäst vore förstås om viruset inte fanns men nu finns det. Då har man att välja på att bo under en sten resten av livet, chansa på att man inte blir så sjuk, eller att vaccinera sig. Jag valde det sista.
Citera
2021-10-09, 21:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med tanke på att över 70 tusen personer i Sverige behövt sjukhusvård för covid19 är det inte så sällsynt att drabbas hårt som du vill ha det till. Varför skulle man vilja riskera livet vid en nedsmittning? Bäst vore förstås om viruset inte fanns men nu finns det. Då har man att välja på att bo under en sten resten av livet, chansa på att man inte blir så sjuk, eller att vaccinera sig. Jag valde det sista.

Begreppet behövt sjukhusvård kan vara relativt. Ju färre lediga vårdplatser desto mindre generös blir man med att skriva in patienter tänker jag.

Står vårdplatser tomma kan man skriva in patienter "för säkerhets skull", dessa blir då i din argumentation sjuka som behövde sjukhusvård bara för att de blev inlagda.
Citera
2021-10-09, 21:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Är dödligheten 0.4% så har 3.8 miljoner haft Covid. Är den 0.2% så är det 7.5 miljoner. Någonstans däremellan bör det ligga.

Osäkerheten ligger just i uppskattningen av dödligheten. Jag har sett en siffra på ungefär 0,5%. Dödligheten är uppenbart högre än 0,2%, eftersom det finns länder i Europa som har förlorat 0,3% av hela sin befolkning i Covid-19.
Citera
2021-10-09, 21:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Osäkerheten ligger just i uppskattningen av dödligheten. Jag har sett en siffra på ungefär 0,5%. Dödligheten är uppenbart högre än 0,2%, eftersom det finns länder i Europa som har förlorat 0,3% av hela sin befolkning i Covid-19.
2000.000 smittade med 0,7% matchade antal döda ganska bra, så de initiala siffrorna (tex från den där båten Princess någonting) står sig skapligt.
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-09 kl. 21:57.
Citera
2021-10-09, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Begreppet behövt sjukhusvård kan vara relativt. Ju färre lediga vårdplatser desto mindre generös blir man med att skriva in patienter tänker jag.

Står vårdplatser tomma kan man skriva in patienter "för säkerhets skull", dessa blir då i din argumentation sjuka som behövde sjukhusvård bara för att de blev inlagda.

Har du någon gång behövt tillbringa en natt i väntrummet på en akutmottagning hade du vetat om att den senare delen av ditt resonemang inte stämmer. Däremot kan den första delen av resonemanget stämma. Triage kallas det.
Citera
2021-10-09, 21:39
Medlem
Citat:

“Riskera livet” säger du… Så av uppskattningsvis 3-4 miljoner som varit i kontakt med viruset har alltså 70 000 behövt vård? Det är alltså ca 2% som behövt vård? Det låter ju som normal influensa. Dessutom tillhör väl ca 80% en riskgrupp så då är vi nere på ca 15000 eller 0,4% friska under 60 år. Jämför med 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol under pandemin. Risken för en frisk 30-åring man att dö under en covid-våg är ca 1:250000. Risken är större att ramla och slå i huvudet och dö för denna man. Men det vet du redan. Ändå fortsätter du snacka om att covid är en realistisk risk för människor i allmänhet. Tröttnar du aldrig på att få dina försök att skrämmas pulveriserade av statistiken?
Citera
2021-10-09, 22:28
Medlem
Citat:
Själv valde jag att chansa på att man inte blir så sjuk, och den chansningen gick hem. Fast det var inte mycket till chansning eftersom det inte fanns några vaccin år 2020.
Citera
2021-10-09, 23:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Själv valde jag att chansa på att man inte blir så sjuk, och den chansningen gick hem. Fast det var inte mycket till chansning eftersom det inte fanns några vaccin år 2020.

Samma sak för mig, jag hade inget annat val våren 2020. Men jag tog chansen och vaccinera mig också. Nu har jag nog immunitet som räcker till våren 2022, och vissa komponenter av immuniteten flera år till. Jag kommer att ta en tredje dos när den erbjuds. Men sedan hoppas jag, verkligen, att det räcker med max en bosterdos om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in