2021-10-03, 16:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Du ska nog inte vara så säker på din sak. Vaccinets effektivitet är under 50% i flera länder samtidigt som vaccin-resistenta mutationer är nästan dubbelt så vanliga bland vaccinerade som smittas. Matematiken kan du göra själv. Kanske ingen tillfällighet att nästan 40% av de inskrivna på IVA de senaste 7 dagarna är fullvaccinerade. Mutationerna börjar hitta dit. Hoppas att ni inte förstör vaccinets effekt genom att ge dessa vaccin-resistenta mutationer en enorm fördel och sedan leda dom rakt in i riskgrupperna i all hysteri och propaganda. De enda som är relativt säkra att umgås med är de med naturlig immunitet. Men det kommer du aldrig läsa i dina favorittidningar som Aftonbladet mm.
Det var relativt en situation med de sköra vaccinerade och någon/några som är ovaccinerade.

Jag är ganska säker på att risken är mindre om alla är vaccinerade.
Citera
2021-10-03, 16:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du menar "tro" som i ogrundade fantasier?
Nej, och jag föreslår att du läser alla mina tidigare inlägg idag.

Nu är det mat.
Citera
2021-10-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Menar du att dessa kommer med lösa påståenden`:
Kristen Bjorkman, COVID-19 scientific director for the BioFrontiers Institute at CU Boulder, and Matthew McQueen, professor of integrative physiology, talked to CU Boulder Today to answer several common questions about the delta variant and vaccines. They include whether you can still depend on the shots to how common breakthrough infections are in the United States.
https://www.colorado.edu/today/2021/08/05/7-common-questions-about-delta-variant-what-research-says

Och jag har redan gett dig scenariot. Antagligen ett smittillfälle; ett superspridarevent med någon sannolikt ovaccinerad.

Utifrån det man vet och som artikeln jag länkat till går igenom.
Var det likadant på bussresan till Visingsö också där samtliga var fullvaccinerade och en hamnade på IVA?
Kanske var alla ute och köpte korv av en ovaxxad?

Eller:

https://www.expressen.se/gt/stort-coronautbrott-pa-aldreboende-tva-doda/

Eller:

https://sverigesradio.se/artikel/fem-covidfall-pa-aldreboenden-alla-var-vaccinerade?fbclid=IwAR3YJ3ttAOnOF50hGxNfBjqMtEjk3 GdBsSrZJlvZ 0dwz3NhbIDTkNGnqFxU
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-03 kl. 16:50.
Citera
2021-10-03, 16:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och jag följde det före det var klassat som en pandemi.
Denna tråden följde jag sedan start 2020-01-17
WHO klassade det som en pandemi 2020-03-11
Då visste vi många här vad som hände via bra rapporteringar i tråden start.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/spridningen-av-covid-19-ar-en-pandemi/

Redan 7:e mars fattade vi att det gick åt skogen då massor blev smittade i Österrike bl.a. i Ischgl

Nu vet vi ju att en del helt utanför riskgrupper åker dit. Och inte bra det du påstår med riskgrupper.

Men du var inne på att vi borde släppt smittspridningen fri för det var det AT var inne på i början.
Hade varit en katastrof för många även om vi uppnått stor spridning av smittan.

Men har du källan till att AT sade att han ville vi skulle uppnå flockimmunitet via smittspridning?
Det var så du skrev tidigare idag.
Jag hade inte önskat fri smittspridning då, men nu när det finns vaccin och i kombination med att vaccinerade fortfarande sprider smitta hade det varit det bästa alternativet.

Jag gav dig källan;
Tidiga PK med Fohm. Vi var många som hörde det med egna öron, inte minst finns det dokumenterat i den här tråden. Tyvärr har jag ingen nedsparad länk att ge dig.
Citera
2021-10-03, 16:49
Medlem
Citat:
Du ska nog inte vara så säker på din sak. Vaccinets effektivitet är under 50% i flera länder samtidigt som vaccin-resistenta mutationer är nästan dubbelt så vanliga bland vaccinerade som smittas. Matematiken kan du göra själv. Kanske ingen tillfällighet att nästan 40% av de inskrivna på IVA de senaste 7 dagarna är fullvaccinerade. Mutationerna börjar hitta dit. Hoppas att ni inte förstör vaccinets effekt genom att ge dessa vaccin-resistenta mutationer en enorm fördel och sedan leda dom rakt in i riskgrupperna i all hysteri och propaganda. De enda som är relativt säkra att umgås med är de med naturlig immunitet. Men det kommer du aldrig läsa i dina favorittidningar som Aftonbladet mm.

Varifrån får du att vaccinens effektivitet är 50 % i de flesta länder? Mig veterligen så kom en studie från CDC nyligen fram till att Moderna hade 92% skydd och Pfizer 77% skydd mot svår sjukdom efter att 4 månader passerat.
Citera
2021-10-03, 16:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varifrån får du att vaccinens effektivitet är 50 % i de flesta länder? Mig veterligen så kom en studie från CDC nyligen fram till att Moderna hade 92% skydd och Pfizer 77% skydd mot svår sjukdom efter att 4 månader passerat.
Det är skillnad på skydd mot svår sjukdom och skydd mot smittspridning.

Ett problem med massvaccineringen i kombination med kvarvarande smittspridning bland vaccinerade är att vaccinerade inte erhåller det skydd mot smittspridning som uppstår efter infektion. Vi kan mycket väl stå inför problemet att Sars 2 därför fortsätter mutera ohämmat om vi inte ger boosters ca var 4:e månad under väldigt lång tid.
Citera
2021-10-03, 16:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Vill någon förklara VARFÖR man vill tvångsvaccinera vårdpersonal (exempelvis)? Något som det kommer allt fler artiklar om i media.

1. Om brukarna (de äldre) är vaccinerade, så är de ju skyddade, inte sant? Vad spelar det för roll för dem då om där så kommer in en hög-febrig, hostande, corona-smittad smittbomb? Skyddar vaccinet ELLER INTE?

2. Om brukarna (de äldre) påstår, liksom en del andra, att vaccin inte skyddar, och DÄRFÖR måste även vårdpersonal vara vaccinerad, VARFÖR skall då någon vaccinera sig överhuvudtaget? Då betyder det att vaccinet inte funkar. Så då har det ju ingen betydelse.

Alltså det är väldigt enkelt. Antingen fungerar vaccinet, ELLER INTE. Om vaccinet fungerar, så kan ALLA de som önskar och vill vara skyddade mot covid-19 vaccinera sig, sen kan de i lugn och ro röra sig fritt bland alla icke-vaccinerade, med det lugnande faktum att de faktiskt är skyddade mot covid-19 tack vare vaccinet. Och de som väljer att INTE vaccinera sig, har ju gjort ett eget val och är således införstådda med att de riskerar att bli smittade.

Om vaccinet å andra sidan INTE fungerar, varför man också vill tvinga folk att vaccinera sig, så att INTE REDAN VACCINERADE PERSONER KAN BLI SMITTADE - Så är ju DET I SIG ett bevis för att DET ÄR MENINGSLÖST ATT VACCINERA SIG!

Så hur i helvete vill alla dessa idioter som kommer med dubbla budskap ha det? Förklara gärna detta för mig på ett sätt som går att förstå. Tack!
Citera
2021-10-03, 16:59
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Vilka är de vaccinresistenta mutationer du pratar om?

Vad jag sett hittills har inga sådana upptäckts

Dessutom vill jag gärna se din källa på att 40% av de som vårdats på IVA de senaste 7 dagarna var fullvaxinerade.

Enligt FHM var det i September 179 ovaccinerade och 33 fullvaccinerade som vårdats på IVA
Senast redigerad av negrofoben 2021-10-03 kl. 17:05.
Citera
2021-10-03, 17:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vill någon förklara VARFÖR man vill tvångsvaccinera vårdpersonal (exempelvis)? Något som det kommer allt fler artiklar om i media.

1. Om brukarna (de äldre) är vaccinerade, så är de ju skyddade, inte sant? Vad spelar det för roll för dem då om där så kommer in en hög-febrig, hostande, corona-smittad smittbomb? Skyddar vaccinet ELLER INTE?

2. Om brukarna (de äldre) påstår, liksom en del andra, att vaccin inte skyddar, och DÄRFÖR måste även vårdpersonal vara vaccinerad, VARFÖR skall då någon vaccinera sig överhuvudtaget? Då betyder det att vaccinet inte funkar. Så då har det ju ingen betydelse.

Alltså det är väldigt enkelt. Antingen fungerar vaccinet, ELLER INTE. Om vaccinet fungerar, så kan ALLA de som önskar och vill vara skyddade mot covid-19 vaccinera sig, sen kan de i lugn och ro röra sig fritt bland alla icke-vaccinerade, med det lugnande faktum att de faktiskt är skyddade mot covid-19 tack vare vaccinet. Och de som väljer att INTE vaccinera sig, har ju gjort ett eget val och är således införstådda med att de riskerar att bli smittade.

Om vaccinet å andra sidan INTE fungerar, varför man också vill tvinga folk att vaccinera sig, så att INTE REDAN VACCINERADE PERSONER KAN BLI SMITTADE - Så är ju DET I SIG ett bevis för att DET ÄR MENINGSLÖST ATT VACCINERA SIG!

Så hur i helvete vill alla dessa idioter som kommer med dubbla budskap ha det? Förklara gärna detta för mig på ett sätt som går att förstå. Tack!
1. Vaccin ger inte skydd, eller lika högt skydd, för alla. Detsamma gäller efter infektion. Det hela beror på individuella immunförsvar.
Citera
2021-10-03, 17:03
Medlem
Citat:
Det är skillnad på skydd mot svår sjukdom och skydd mot smittspridning.

Ett problem med massvaccineringen i kombination med kvarvarande smittspridning bland vaccinerade är att vaccinerade inte erhåller det skydd mot smittspridning som uppstår efter infektion. Vi kan mycket väl stå inför problemet att Sars 2 därför fortsätter mutera ohämmat om vi inte ger boosters ca var 4:e månad under väldigt lång tid.

Det är en skillnad såklart men det viktiga torde vara att fokusera på skydd mot svår sjukdom och inte på smittspridningen i sig. Kvarvarande smittspridning bland ovaccinerade torde utgöra ett större problem i och med att de för smittan vidare i större utsträckning. Att mutationer skapas i och med vaccinationen har jag inte sett något vetenskapligt belägg för.
Citera
2021-10-03, 17:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är en skillnad såklart men det viktiga torde vara att fokusera på skydd mot svår sjukdom och inte på smittspridningen i sig. Kvarvarande smittspridning bland ovaccinerade torde utgöra ett större problem i och med att de för smittan vidare i större utsträckning. Att mutationer skapas i och med vaccinationen har jag inte sett något vetenskapligt belägg för.
Smittspridningen i sig möjliggör mutationer samt innebär högrisk för personer i riskgrupper då dels inte alla kan ta vaccinet och vaccinering inte heller biter på alla individer.

Vi har inte att välja på goda och onda alternativ, enbart onda. Med den nya kunskapen om vaccinen (inte enbart detta) blir det allt tydligare att massvaccinering var ett sämre alternativ. Måtte folk hålla åtminstone sina barn ovaccinerade mot detta.
Citera
2021-10-03, 17:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag hade inte önskat fri smittspridning då, men nu när det finns vaccin och i kombination med att vaccinerade fortfarande sprider smitta hade det varit det bästa alternativet.

Jag gav dig källan;
Tidiga PK med Fohm. Vi var många som hörde det med egna öron, inte minst finns det dokumenterat i den här tråden. Tyvärr har jag ingen nedsparad länk att ge dig.

Så här skrev du tidigare idag, fetat det viktigaste

"Sköra skyddas bäst genom flockimmunitet+ vaccinering av just sköra (dvs riskgrupper). Eftersom flockimmunitet gällande smittspridning uppnås genom naturlig infektion hade det varit det bästa att göra som Tegnell sa från början."

Du är inne på en katastrof av människligt lidande.
Vi har betydligt fler avlidna än våra grannländer som tog tag i detta snabbare än oss.
Här lät vi smittan spridas och kom in på våra äldreboenden med triage och skit med morfin.
Hade vi gått på din förslagna linje hade vi haft hundratusentals avlidna med en katastrof på sjukhusen, högar med lik och massgravar.

Jag har letat tidigare efter ett av AT uttalande men det finns inte från någon PK. Däremot påstås det finnas i de mail han skickade som senare raderades. Det enda som finns kvar är att han lovordade UK för att han påstod de var inte på den linjen. Utan bevis är det alltså ditt påfund att lösa pandemin i Sverige genom att låta många stryka med. ojojoj

Jag har en hustru som jobbar på sjukhus och de var dagar bort att det bedövningsmedel man använder för att söva folk i respirator tog slut. Då hade återstått att spänna fast folk i sängarna som i panik hade försökt bli av med intuberade slangarna ned i lungorna. Alternativt inte använda respiratorerna och fler hade avlidit. Då gäller det både covid patienter och de som var på IVA och behövde respirator av andra orsaker.
IVA var fullbelagda och de inventerade personal inom sjukvården som tidigare jobbat med IVA för att flytta dem dit och andra nyöppnade salar för covid patienter. På gränsen till panik var vad vi hade men allt kom inte fram via pressen.

Jo jag har följt pandemin via deras situation på sjukhuset också.

Tycker du fortfarande ditt förslag verkade bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in