2021-10-03, 16:15
Medlem
LadySwedens avatar
Dubbel
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-03 kl. 16:22.
Citera
2021-10-03, 16:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vad tror du händer när den ovaccinerade tagit sig in bland de vaccinerade?
Hur ser själva smittkarusellen ut?
Tror du att den ovaccinerade smittat samtliga, eller tror du att de vaccinerade själva utgör länkar i smittkedjan?
Nu har vi ju sett minst ett tio exempel på smittspridningar och det står ju faktiskt att läsa att samtlig smittad och osmittad personal varit vaccinerad.
Vilken roll skulle den hypotetiske ovaccinerade spela i sammanhanget?

Om vi tänker oss att vaccinet ändå ger ett visst skydd mot smittöverföring av deltavarianten så kan vi säkert säga att det avklingar mycket snabbt, och att det efter (möjligen) tre månader är lika smittsamma som alla andra.
D.v.s: en person som fått sin andra spruta i början av juli är i dagsläget lika smittoförande, och under tiden har smittöverföringsskyddet fallit gradvis i snabb takt.

Hittade en icke referensgranskad studie som tyder på det, men några riktiga undersökningar verkar inte finnas, utan det enda vi har att gå på är exempel ur verkligheten.

När det gäller drevet mot vårdpersonal kan man då fråga sig om alla ska sparkas ut tre månader efter att de tagit den andra dosen?
I så fall är det nog majoriteten som ska ut.

”Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2. Protection from vaccination in contacts also declined in the 3 months after second vaccination”.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v1
Jag postade det här tidigare men postar det igen för dig. Ta och läs detta några gånger och fundera några varv på det:

7 common questions about the delta variant: What the research says

https://www.colorado.edu/today/2021/08/05/7-common-questions-about-delta-variant-what-research-says

Som sagt, det bästa skyddet för våra sköra är att vara vaccinerade och omges av folk som också är det.

Med deltavarianten är det ovaccinerade som är största risken för våra sköra. Eftersom alla verkar ha insjuknat samtidigt i fallet i norra Sverige verkar det där handla om ett smittillfälle. Ett superspridarevent. En person smittar de andra och då är det sannolikt en ovaccinerad.

Och troligtvis är det bara de i riskgrupperna som egentligen behöver en boosterdos. Så länge personalen inte tillhör dem vilket de brukar vara som arbetsföra kan de nog fortsätta att jobba efter ett halvår.
Citera
2021-10-03, 16:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag postade det här tidigare men postar det igen för dig. Ta och läs detta några gånger och fundera några varv på det:

https://www.colorado.edu/today/2021/08/05/7-common-questions-about-delta-variant-what-research-says

Som sagt, det bästa skyddet för våra sköra är att vara vaccinerade och omges av folk som också är det.

Med deltavarianten är det ovaccinerade som är största risken för våra sköra. Eftersom alla verkar ha insjuknat samtidigt i fallet i norra Sverige verkar det där handla om ett smittillfälle. Ett superspridarevent. En person smittar de andra och då är det sannolikt en ovaccinerad.

Och troligtvis är det bara de i riskgrupperna som egentligen behöver en boosterdos. Så länge personalen inte tillhör dem vilket de brukar vara som arbetsföra kan de nog fortsätta att jobba efter ett halvår.
Varför skulle personal inte behöva en boosterdos om/ när de trots vaccination är potentiella smittspridare efter 3 månader? Betänk även att vaccinerade ofta inte blir sjuka vid infektion, dvs de får inte naturlig immunitet efter infektion!

Vi kan dock inte ännu säga med säkerhet att det är så, men mycket pekar på det.
Citera
2021-10-03, 16:24
Medlem
arbetets avatar
Angående korsreaktivitet som vi har diskuterat tidigare i tråden. Jag spånade en gång om det handlade om kvarvarande immunitetsminne från andra HCoV:s som ställde till det för dem som insjuknade i svår COVID19. Här en studie där man faktiskt kommer in på fenomenet (ber om ursäkt för det röriga klippet):
57 Boosting of OC43 S2-reactive antibodies following SARS-CoV-2 infection is consistent
with Thomas Francis’ doctrine of ‘original antigenic sin’38 158 . Francis found that antibodies elicited
159 by influenza vaccines often bound strongly to influenza virus strains that an individual was
160 exposed to in childhood, although it is not apparent if these recalled influenza virus antibody
responses typically occur at the expense of producing de novo antibodies (as we reviewed here52 161 )
162 The functional consequences of recalling low affinity S2-reactive antibodies following SARS163 CoV-2 infections are unclear. Our previous studies found no correlation between OC43-reactive
antibody induction and disease outcome following SARS-CoV-2 infection18 164 but a recent study
165 suggested that the recall of OC43-reactive antibodies is associated with a compromised de novo
SARS-CoV-2 response in individuals with fatal COVID-19
37 166 . Further studies are required to
167 determine how the induction of different types of hCoV and SARS-CoV-2 antibodies affect
168 disease outcome following SARS-CoV-2 infections.
Intressant faktiskt. Men ännu intressantare är att detta bara gäller infektion. mRNA-vaccinerna utlöser ingen korsreaktivitet med gamla minnesceller från HCoV:s:

SARS-CoV-2 infections elicit higher levels of original antigenic sin antibodies compared to SARS-CoV-2 mRNA vaccinations

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.30.21264363v1.full.pdf

Att skaffa sig immunitet med genomgången infektion är en mycket dålig idé man bör undvika.
Citera
2021-10-03, 16:27
Medlem
Citat:

Det är bara lösa påståenden och gissningar.
Svara i stället på de frågor jag ställde om hur du tror att smittspridningarna mellan de vaccinerade i det exempel som du själv lyfte gått till, och du har förstås full rätt att pussla in den imaginära ovaccinerade personen i smittkedjan, och hitta en central roll till honom/henne.
Citera
2021-10-03, 16:28
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig att uppnås.

De sköra skyddas bäst om de är vaccinerade och alla andra runt dem är det också.

Du ska nog inte vara så säker på din sak. Vaccinets effektivitet är under 50% i flera länder samtidigt som vaccin-resistenta mutationer är nästan dubbelt så vanliga bland vaccinerade som smittas. Matematiken kan du göra själv. Kanske ingen tillfällighet att nästan 40% av de inskrivna på IVA de senaste 7 dagarna är fullvaccinerade. Mutationerna börjar hitta dit. Hoppas att ni inte förstör vaccinets effekt genom att ge dessa vaccin-resistenta mutationer en enorm fördel och sedan leda dom rakt in i riskgrupperna i all hysteri och propaganda. De enda som är relativt säkra att umgås med är de med naturlig immunitet. Men det kommer du aldrig läsa i dina favorittidningar som Aftonbladet mm.
Citera
2021-10-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför skulle personal inte behöva en boosterdos om/ när de trots vaccination är potentiella smittspridare efter 3 månader? Betänk även att vaccinerade ofta inte blir sjuka vid infektion, dvs de får inte naturlig immunitet efter infektion!

Det är lätt att påstå saker utan att ange källa.

Vi kan väl säga såhär:
Blir man utsatt för viruset utan att utveckla sjukdom så har ju vaccinet gjort sitt jobb.
Om du menar att man ofta bli asymtomatisk så bör detsamma i så fall gälla även dom ovaccinerade som blir asymtomatiska.
Citera
2021-10-03, 16:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Jag har sagt att jag tror det. Det är min åsikt att farhågorna är överdrivna. De friska utanför riskgrupperna som fått sina två doser vaccin behöver antagligen inte en tredje dos i första taget. Det är bara att kolla statistiken från IVA inläggningar så ser man det (även i Israel). Ev. genombrottsinfektioner hos friska kommer sannolikt vara milda och fungera som en tredje dos. Däremot bör man ge en tredje dos till de sköra och det snarast.

Och eftersom ingen med absolut säkerhet kan säga emot detta så hävdar jag det.

Man kanske behöver en tredje dos med ett anpassat vaccin längre fram med det får vi se.
Citera
2021-10-03, 16:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är lätt att påstå saker utan att ange källa.

Vi kan väl säga såhär:
Blir man utsatt för viruset utan att utveckla sjukdom så har ju vaccinet gjort sitt jobb.
Om du menar att man ofta bli asymtomatisk så bör detsamma i så fall gälla även dom ovaccinerade som blir asymtomatiska.
Jag har angett källor några sidor bakåt. Jag postar dock inte om samma källor som jag redan postat bara därför att diskussionen fortskrider några sidor.

Det är högst troligt att vaccinerade efter 3-6 månader utgör hög risk för smittspridning.

Läs gärna diskussionen du hoppar in i innan du kräker!
Citera
2021-10-03, 16:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag har sagt att jag tror det. Det är min åsikt att farhågorna är överdrivna. De friska utanför riskgrupperna som fått sina två doser vaccin behöver antagligen inte en tredje dos i första taget. Det är bara att kolla statistiken från IVA inläggningar så ser man det (även i Israel). Ev. genombrottsinfektioner hos friska kommer sannolikt vara milda och fungera som en tredje dos. Däremot bör man ge en tredje dos till de sköra och det snarast.

Och eftersom ingen med absolut säkerhet kan säga emot detta så hävdar jag det.

Man kanske behöver en tredje dos med ett anpassat vaccin längre fram med det får vi se.
Du menar "tro" som i ogrundade fantasier?
Citera
2021-10-03, 16:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är bara lösa påståenden och gissningar.
Svara i stället på de frågor jag ställde om hur du tror att smittspridningarna mellan de vaccinerade i det exempel som du själv lyfte gått till, och du har förstås full rätt att pussla in den imaginära ovaccinerade personen i smittkedjan, och hitta en central roll till honom/henne.
Menar du att dessa kommer med lösa påståenden`:
Kristen Bjorkman, COVID-19 scientific director for the BioFrontiers Institute at CU Boulder, and Matthew McQueen, professor of integrative physiology, talked to CU Boulder Today to answer several common questions about the delta variant and vaccines. They include whether you can still depend on the shots to how common breakthrough infections are in the United States.

Och jag har redan gett dig scenariot. Antagligen ett smittillfälle; ett superspridarevent med någon sannolikt ovaccinerad.

Utifrån det man vet och som artikeln jag länkat till går igenom.
Citera
2021-10-03, 16:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Då riskgrupper nu kan vaccineras och ges boosters till dess flockimmunitet är uppnådd behöver vi inte ha samma tryck på vården som utan vaccin.

Covid- 19 är, som Tegnell sa, nästan alltid ofarligt för personer utom riskgrupp.

Källan är PK som hölls alldeles i början av pandemin. Jag följde dem från dag 1.
Och jag följde det före det var klassat som en pandemi.
Denna tråden följde jag sedan start 2020-01-17
WHO klassade det som en pandemi 2020-03-11
Då visste vi många här vad som hände via bra rapporteringar i tråden start.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/spridningen-av-covid-19-ar-en-pandemi/

Redan 7:e mars fattade vi att det gick åt skogen då massor blev smittade i Österrike bl.a. i Ischgl

Nu vet vi ju att en del helt utanför riskgrupper åker dit. Och inte bra det du påstår med riskgrupper.

Men du var inne på att vi borde släppt smittspridningen fri för det var det AT var inne på i början.
Hade varit en katastrof för många även om vi uppnått stor spridning av smittan.

Men har du källan till att AT sade att han ville vi skulle uppnå flockimmunitet via smittspridning?
Det var så du skrev tidigare idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in