Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja, visst är det är det tragiskt. Det jag skakar mest på huvudet åt är dessutom analysen. Kan på ett vis förstå att man är rädd/orolig över vaccinet, men det MÅSTE ju då ställas mot risken att bli smittad och eventuella konsekvenser av det. Jag tror många dessutom underskattar kraftigt hur dålig man kan bli. Man tittar på genomsnittsålder på de döda och ser att den ligger mycket högt och tror att de är säkra eftersom de är betydligt yngre. Man glömmer bort de 70 tusen som behövt söka sjukhusvård och man lyssnar bara på dem som säger att det var som en lindrig förkylning. Problemet med viruset är ju att det drabbar så oerhört olika, men att det samtidigt drabbar tillräckligt många tillräckligt hårt för att det ska vara ett stort problem. Tar man inte vaccinet, anser ju jag att det enda alternativet är att isolera sig från omvärlden. Beställa allt på nätet och inte träffa någon, samt hoppas på att man inte behöver uppsöka tandläkare, eller övrig vård. Klippa sig själv osv. Det kan ju fungera ett tag, det kan fungera skapligt länge, men det fungerar kanske inte för alltid? Då är ju enda alternativet att antingen vaccinera sig, eller riskera mycket svår sjukdom i covid19. Självklart väljer man vaccinet.
Det beror på vilka vaccin som finns tillgängliga, om man tycker det första generationens vaccin duger i dagsläget.
Fattade man beslutet innan det fanns något vaccin var situationen en annan.
Nu får man ett bättre skydd av infektionen än av vaccinet vilket gör viruset till det bästa vaccinet som finns tillgängligt.