2021-10-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ingen förkylning.
Nej precis, för de flesta som drsbbas är det betydligt mildare än en förkylning.
Citera
2021-10-03, 13:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Men suck!

Ja, självklart kommer det att krävas upprepade vaccineringar av framförallt sköra, eftersom antikroppssvar tidigt visade sig korrelera med immunitet.

Nu är det för sent att få en effektiv flockimmunitet, eftersom vaccinerade inte tycks utveckla den breda immunitet som krävs för hindrande av smittspridning.

Läs alltså igen;
En påfyllnadsdos behöver ges sköra, eftersom smittspridning inte tycks förhindras med vaccinering (men dock förhindras med naturlig immunitet).
Hur menar du att de sköra ska fixa det sistnämnda?
Citera
2021-10-03, 13:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Är det bara en tillfällighet att länder världen över tyckte att 15 Oktober var en bra dag att införa extrema konsekvenser för ovaccinerade?

https://twitter.com/mkliae/status/1444430733901242372

Citera
2021-10-03, 13:48
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Är det bara en tillfällighet att länder världen över tyckte att 15 Oktober var en bra dag att införa extrema konsekvenser för ovaccinerade?

https://twitter.com/mkliae/status/1444430733901242372

Vilka länder mer än Australien och Kanada gäller det?
Citera
2021-10-03, 13:59
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur menar du att de sköra ska fixa det sistnämnda?
De är ju vaccinerade med boosterdos står det ju.
Eller är vaccinet så enfaldigt pissdåligt att det inte ens med boosterdoser klarar av att hålla Covid stånget?
Citera
2021-10-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vilka länder mer än Australien och Kanada gäller det?

Även I Delhi:
https://www.livemint.com/news/india/delhi-school-teachers-and-staff-must-get-vaccinated-by-october-15-or-else-11632972518175.html

Sen i Filippinerna:
https://www.rappler.com/nation/metro-manila-stay-under-alert-level-4-until-october-15-2021

Många stater i USA kör också med just Oktober 15:
https://news.wttw.com/2021/08/25/city-workers-must-be-vaccinated-against-covid-19-oct-15-lightfoot-announces

Det sker lite överallt... Men det behöver ju inte vara något speciellt. Skulle inte förvåna mig att världen är trötta nu och vill börja öppna upp och därför gemensamt kommit överens om att öka takten inför årsslutet.
Citera
2021-10-03, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Bullshit

Nej, det finns mörkertal även i Sverige. Det uppmärksammades för länge sedan.

https://sverigesradio.se/artikel/7454780

Hur kan detta helt gått dig förbi?
Citera
2021-10-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja , inte är det särskilt logiskt inte. Man vägrar vaccin då det är "otestat", men man har inga problem med att bli nedsmittad med ett manipulerat kinesiskt lab framställt fladdermusvirus...logiskt? 😄

Ja man kan ju verkligen skratta åt det hela om det inte vore så tragiskt. Jag läste för övrigt om en man i Illinois som nyligen vaknade med en fladdermus som satt på hans nacke. Läkarna rekommenderade rabiesvaccin men mannen avstod. Han hade ”läst på” får man förmoda!

En månad senare började armarna domna av och han dog så klart (liksom över 99% av rabiessmittade) i helvetiska konvulsioner som en dreglande bindgalen hund.

Jag måste säga att jag önskar att jag varit där när symtomen började. Undrar vad fanskapet tänkte när han började känna av lite ryckningar i ansiktet och började dregla som en hund. Förmodligen ångrade han sig bittert precis som alla tusentals anti-vaxare som nu dör i covid.
Citera
2021-10-03, 14:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad gäller spanska sjukan så sägs det att mellan 15-100 miljoner dog enligt uppgift dog en majoritet av dessa i av med bakteriell lunginflammation!
Troligtvis dog många av dessa också på grund av undernäring och brist på moderna toaletter och avlopp
Bakteriell lunginflammation* är ingen ovanlig följdsjukdom, om lungorna blivit försvagade av t.ex en virusinfektion. Så det är väl rättvisare att säga att ca 50 miljoner människor dog i/med spanska sjukan. I Sverige dog ca 37 000, men då var befolkningsmängden ca 5,9 miljoner. Så spanskan var ca 4 gånger dödligare än Covid-19 för Sveriges del.

* Det får alldeles utmärkt att vaccinera sig emot bakteriell lunginflammation. En spruta och du har ett skydd som varar i 25 år!
Citera
2021-10-03, 14:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det finns mörkertal även i Sverige. Det uppmärksammades för länge sedan.

https://sverigesradio.se/artikel/7454780

Hur kan detta helt gått dig förbi?

Du skrev att det är STORT!
Självklart finns det ett visst mörkertal, men i Sverige är det inget mer än några siffror på marginalen.

Ingen har kommit med någon sådan hänvisning..

Sluta med dina överdrifter!
Bara för någon dag sedan fick du på käften för en annan överdrift.
Citera
2021-10-03, 14:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja man kan ju verkligen skratta åt det hela om det inte vore så tragiskt. Jag läste för övrigt om en man i Illinois som nyligen vaknade med en fladdermus som satt på hans nacke. Läkarna rekommenderade rabiesvaccin men mannen avstod. Han hade ”läst på” får man förmoda!

En månad senare började armarna domna av och han dog så klart (liksom över 99% av rabiessmittade) i helvetiska konvulsioner som en dreglande bindgalen hund.

Jag måste säga att jag önskar att jag varit där när symtomen började. Undrar vad fanskapet tänkte när han började känna av lite ryckningar i ansiktet och började dregla som en hund. Förmodligen ångrade han sig bittert precis som alla tusentals anti-vaxare som nu dör i covid.

Ja, visst är det är det tragiskt. Det jag skakar mest på huvudet åt är dessutom analysen. Kan på ett vis förstå att man är rädd/orolig över vaccinet, men det MÅSTE ju då ställas mot risken att bli smittad och eventuella konsekvenser av det. Jag tror många dessutom underskattar kraftigt hur dålig man kan bli. Man tittar på genomsnittsålder på de döda och ser att den ligger mycket högt och tror att de är säkra eftersom de är betydligt yngre. Man glömmer bort de 70 tusen som behövt söka sjukhusvård och man lyssnar bara på dem som säger att det var som en lindrig förkylning. Problemet med viruset är ju att det drabbar så oerhört olika, men att det samtidigt drabbar tillräckligt många tillräckligt hårt för att det ska vara ett stort problem. Tar man inte vaccinet, anser ju jag att det enda alternativet är att isolera sig från omvärlden. Beställa allt på nätet och inte träffa någon, samt hoppas på att man inte behöver uppsöka tandläkare, eller övrig vård. Klippa sig själv osv. Det kan ju fungera ett tag, det kan fungera skapligt länge, men det fungerar kanske inte för alltid? Då är ju enda alternativet att antingen vaccinera sig, eller riskera mycket svår sjukdom i covid19. Självklart väljer man vaccinet.
Citera
2021-10-03, 14:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
0,6 procent eller 6 promille?

0,6 procent av jordens befolkning motsvarar 46 800 000 (fyrtiosexmiljoneråttahundratusen).

Fan vad jag älskar situationer när "duktiga" människor som försöker idiotförklara och skriva andra på näsan, visar sig vara jubelidioter själva. Undrar vem fan det är som inte kan räkna här?

Korrekt, 0,6 promille motsvarar, ungefär de ca 4,8 miljoner som, hittills dött i/med Covid-19, globalt sett. I Sverige är den siffran högre, ca 1,5 promille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in