2021-10-03, 14:44
Avslutad
Om jag nu blev smittad av covid19 igår. När bör jag tidigast göra ett test för att veta om jag fått det?
Citera
2021-10-03, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du skrev att det är STORT!
Självklart finns det ett visst mörkertal, men i Sverige är det inget mer än några siffror på marginalen.

Ingen har kommit med någon sådan hänvisning..

Sluta med dina överdrifter!
Bara för någon dag sedan fick du på käften för en annan överdrift.

Knappast något på marginalen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-finnas-morkertal-over-dodsfall-pa-aldreboenden

Det här är välkänt bland de som arbetar inom vården.

Vad är det för annan "överdrift" du tänker på? Var det den där jag påstod att 15 tusen hade dött, när det i själva verket bara var 14,864 stycken som dött? Ja, det var ju verkligen att få "på käften"

https://ourworldindata.org/covid-deaths
Citera
2021-10-03, 14:50
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Bakteriell lunginflammation* är ingen ovanlig följdsjukdom, om lungorna blivit försvagade av t.ex en virusinfektion. Så det är väl rättvisare att säga att ca 50 miljoner människor dog i/med spanska sjukan. I Sverige dog ca 37 000, men då var befolkningsmängden ca 5,9 miljoner. Så spanskan var ca 4 gånger dödligare än Covid-19 för Sveriges del.

* Det får alldeles utmärkt att vaccinera sig emot bakteriell lunginflammation. En spruta och du har ett skydd som varar i 25 år!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/vaccination-mot-pneumokocker-eller-influensa-skyddar-inte-mot-covid-19/

Bra nyfiken på underlaget till detta påståendet i länken.
Citera
2021-10-03, 15:02
Medlem
träffade en bekant igår. han hade covid för ca 9 mån sedan var riktigt dålig i ca 3dgr sjuk i ca 1v och kände sig helt återställd efter ca 2veckor. var med i en triatlon i våras och placerade sig som vanligt i mitten av fältet. för ca 2månader sedan började problemen kan inte utföra någon träning .var nyligen och kollade lungorna 50% av förväntad kapasitet , har även tagit vaccinet andra dosen i juli. han ser ingen koppling till det , men jag tycker det ligger bättre i tiden . har svårt att se att lungskadorna efter sjukdom skulle vara symtomfria i sex månader för att sedan slå till.

tankar kring detta.
Citera
2021-10-03, 15:03
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Beklagar sorgen.

Har jag uppfattat detta rätt då att din morfar drabbades av "ALfa-varianten" i Mars 2020, blev frisk, och senare får 2 vaccinationer, där spruta nr 2 ges i April - men då detta år 2021, då är vi inne på "Delta-mutationen". Då undrar jag om morfar fick Astra först , eftersom enbart Astra gavs ut till 65+ i starten, och senare tillkom Pfizer och då blandade vaccinationerna ?. Astra och Pfizer är olika i sin "konstruktion", och om det nu enbart var Astra så är det officiellt sagt att Astra var betydligt sämre att handskas med "Delta-mutationen".

Är helt enig med dig om att vaccin-experimentet inte är så säkert som det påstås.

Stämmer.

Nej, han fick bara Pfizer.
Citera
2021-10-03, 15:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, visst är det är det tragiskt. Det jag skakar mest på huvudet åt är dessutom analysen. Kan på ett vis förstå att man är rädd/orolig över vaccinet, men det MÅSTE ju då ställas mot risken att bli smittad och eventuella konsekvenser av det. Jag tror många dessutom underskattar kraftigt hur dålig man kan bli. Man tittar på genomsnittsålder på de döda och ser att den ligger mycket högt och tror att de är säkra eftersom de är betydligt yngre. Man glömmer bort de 70 tusen som behövt söka sjukhusvård och man lyssnar bara på dem som säger att det var som en lindrig förkylning. Problemet med viruset är ju att det drabbar så oerhört olika, men att det samtidigt drabbar tillräckligt många tillräckligt hårt för att det ska vara ett stort problem. Tar man inte vaccinet, anser ju jag att det enda alternativet är att isolera sig från omvärlden. Beställa allt på nätet och inte träffa någon, samt hoppas på att man inte behöver uppsöka tandläkare, eller övrig vård. Klippa sig själv osv. Det kan ju fungera ett tag, det kan fungera skapligt länge, men det fungerar kanske inte för alltid? Då är ju enda alternativet att antingen vaccinera sig, eller riskera mycket svår sjukdom i covid19. Självklart väljer man vaccinet.
Det beror på vilka vaccin som finns tillgängliga, om man tycker det första generationens vaccin duger i dagsläget.
Fattade man beslutet innan det fanns något vaccin var situationen en annan.
Nu får man ett bättre skydd av infektionen än av vaccinet vilket gör viruset till det bästa vaccinet som finns tillgängligt.
Senast redigerad av Eurypterida 2021-10-03 kl. 15:31.
Citera
2021-10-03, 15:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det beror på vilka vaccin som finns tillgängliga, om man tycker det första generationens vaccin duger i dagsläget.
Fattade man beslutet innan det fanns något vaccin var situationen en annan.
Nu får man ett bättre skydd av infektionen än av vaccinet vilket gör viruset till det bästa vaccinet som finns tillgängligt.

Modernas vaccin tycks ge ett mycket bättre skydd. Bättre än andra vaccin. Vill man "vaccinera" sig genom infektion tar man ju risken att bli mycket svårt sjuk. Tycker man att den risken känns okej, behövs ju inget vaccin alls, men man ska ändå komma ihåg att vare sig vaccin, eller tidigare infektion ger något 100 procentigt skydd. Folk har blivit reinfekterade och vaccinerade har blivit smittade.
Citera
2021-10-03, 15:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/vaccination-mot-pneumokocker-eller-influensa-skyddar-inte-mot-covid-19/

Bra nyfiken på underlaget till detta påståendet i länken.

Lol, fast vi har ju vaccin emot Covid-19 nu, så slutklämmen borde tas bort i artikeln, (som är ifrån mars 2020). Behandlas patienter som ligger i respirator, rutinmässigt, med antibiotika, så gör en vaccinering emot bakteriell lunginflammation vare sig från eller till för dessa patienter.
Citera
2021-10-03, 15:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
De är ju vaccinerade med boosterdos står det ju.
Eller är vaccinet så enfaldigt pissdåligt att det inte ens med boosterdoser klarar av att hålla Covid stånget?
Det står att man ska välja det som alternativ till vaccin.
Citera
2021-10-03, 15:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Mitt fel! Statistiken har visat att det för barn faktiskt är mildare än en förkylning (om vi använder antal intensivvårdstillfällen eller avlidna som mått). Pinsam miss från min sida.

Det är inte en förkylning öht, viruset fungerar inte så.
Citera
2021-10-03, 15:21
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte en förkylning öht, viruset fungerar inte så.

Coronavirusen är förkylningsvirus! Orsakar främst förkylning... Hur trodde du att de fungerade?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
2021-10-03, 15:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur menar du att de sköra ska fixa det sistnämnda?
Du lägger ord i min mun.

Sköra skyddas bäst genom flockimmunitet+ vaccinering av just sköra (dvs riskgrupper). Eftersom flockimmunitet gällande smittspridning uppnås genom naturlig infektion hade det varit det bästa att göra som Tegnell sa från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in