Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Om man nu ska skuldbelägga någon så blir väl det Hovrätten som inte häktade SD fram till dom, Att anklaga polisen eller åklagarna leder ingen väg, varken polis eller åklagare styr över TR eller HR.
Och att vissa menar att sekretessen bör släppas på hur SD avslutade sitt liv blir bara för dumt enligt min mening, och om nu sekretessen över SD ska släppas då måste all sekretess släppas över alla invånare i Sverige, och inte fan att jag vill att min eller mina anhörigas dödsattester ska släppas vind för våg över internet bara för att tillfredsställa potentiella nekrofiler.
Ja, håller med dig om sekretessen...
Jag funderar och tänker att situationen var ovanlig, med en mordmisstänkt i det fria, och som fälldes för mord.
jag är för dåligt insatt i procseesrena och vem som har huvudansvaret, men till syvende och sist är det svårt för HR som inte hade samma insikt och kännedom om SD som åklagarna hade. Och det är så klart att med svaret i handen, kan man tycka att det hade kunnat göras annorlunda, särskilt som avslutet på rättegången visade på en desperat man, som pratade "galet" om det perfekta mordet, istället för att säga att han var oskyldig..., men då var det ju redan för sent.
Kanske brevet med "jag hatar Åsa" kunde säga någon, att här har vi en person som har tappat greppet helt och hållet?
Jag tror att ingen såg det komma, inte ens de anhöriga.
Ingen ville att det skulle sluta på det här sättet, det var inte slapphet eller nonchalans. Utan bara vanligt oförstånd.
Jag tor ingen av domarna eller åklagarna någonsin mer kommer att ta en liknande situation på samma sätt.
Men samtidigt skjuter man problemet framför sig. Kanske.
Jag tror att SD kände på sig hur slutet kunde bli. Han verkade desperat på något sätt. Om det hade varit så att han vid sista dagen för HR förhandlingen vetat att han skulle ha blivit häktad direkt innan domen, hade han infunnit sig?
Och om han hade infunnit sig, hade han försökt ta livet av sig i häktet? I fängelset?
Vi kommer aldrig att få svar.
Men som du påpekar, att få veta hur SD tog livet av sig, ger inga svar på några frågor.