Citat:
Ursprungligen postat av
Lukas17
Ja, så vad som är tillräckligt varierar. Jag gav min nivå. Ett minimum för mig är ca 100 lax netto/månad.
Du säger vad de flesta tycker är tillräckligt är cirka 45k efter skatt, men det är ju nästan ingen som har det? Jag kommer ha betydligt mer men 13-15 miljoner har väl inte de flesta? Den genomsnittliga svensken har ju inte ens sparat 1 miljon till 40.
Genomsnittet är lägre än vad de flesta tror!
2 resor per år är ingenting, man ska kunna resa minst 1 gång per månad om man vill.
Jag kan förklara mitt resonemang lite mer eftersom jag tror att vi pratar om olika saker. Du har absolut rätt att det är nivån du har definierat som "tillräckligt" men gissar (känner inte dig så vet ingeting om dig) att du också har fel i 2 avseenden.
1. Det har gjorts flera omgångar av forskning om vad för nivåer man behöver för att maximera lycka. After 75k USD om året så ökar inte lyckan med tillgångar lika snabbt. 95k USD är gränsen då du mår bra när du tänker på vad du tjänar (life evaluation). Så definierar 75k USD / år som "tillräckligt". Nu kan man inte dra en direkt parallel med Sverige eftersom det behövs lite mindre i Sverige pga sociala skyddsnätet men 75k USD är ca 45k SEK i månaden efter skatt så runt den summan har gemene man "tillräckligt", troligen lite mindre än det tom.
2. Att titta på vad en höginkomstagare tycker är "tillräckligt" är inte representativt för vad gemene man, eller forskningen, kommer fram till att vara "tillräckligt". När du tjänar mycket pengar så spenderar du utan att tänka speciellt mycket. Enkelt exempel är att du inte forskar på ett billigt och bra hotel när du reser men du tar ett 5 stjärnigt hotel och tycker det är bra. Du tittar på billigare hotel på semestern och tycker att dom är undervärdiga. Men, objektivt påverkar dom typen av beslut inte livslyckan speciellt mycket. Du är ungefär lika lycklig med en ny Volvo som du är med en ny Porsche.
Tittar du på löneskalan så klumpas högsta lönerna oftast in till en stapel eftersom den är väldigt väldigt lång annars. Skillnaden på 1% och 0.01% är väldigt stor. Skillnaden mellan 0.01% och 0.001% är gigantisk. Så, du tycker att 100k är tillräckligt nu, men eftersom du är höginkomstagare så är det troligt att du kan dubbla din lön och då kommer 100k inte vara det längre, kommer kännas som en väldigt liten summa och du kan komma å tycka att den är långt ifrån vad som behövs. Nu, som sagt, jag använder "du" som ett generellt exempel på en höginkomstagare som har en tendens att titta på sitt nuvarande liv och sätta gränser efter vad som är bekvämt, gränser som ständigt går upp.
Jag kommer ihåg när jag tycket 25k i månaden vad mer än jag nånsin skulle behöva. Shit, kunde spendera nästan 1000kr om dan...har inte tillräckligt med saker att köpa för det. För 10-15 år sen när jag först fick över 100k i månaden tänkte jag samma sak där. Kunde direkt lägga undan 30k i månaden och fortfarande gå på krogen nästan varje dag och köpa prylar när jag mest kände för det. Idag skulle jag bara drömma om att 100k skulle räcka för att betala mina räkningar...