2021-10-02, 12:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hade fupen inte varit tillgänglig hade det blivit annorlunda. Nu kunde Steffe ändra så det gick ihop sig, hans olika förehavanden. Idioti att det tillåts. Han säger ju själv i tingsrätten att han under pausen friskat upp sitt minne, genom fupen..

Det är den åtalades rättighet att läsa i FUP efter att åtal väckts, hur ska han annars hänga med i förhandlingen.
Citera
2021-10-02, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej, jag kan inte heller se hur SDs dödsorsak skulle föra tråden framåt, offentlighetsprincipen i all ära men det måste finnas gränser på vad vi har rätt att ta del av. Dödsorsaker och hur den döde avslutade sitt liv angår bara den dödes anhöriga. I Norge får du inte tillgång till FUP, inte ens efter den åtalade har blivit dömd, samma sak i Danmark och Finland.

Och Island!

Jag håller fullständigt med, det fins gränser tack och lov.
Vi har ett av världens bästa land vad gäller möjligheter att ha insyn, kunna påverka och ha yttrandefrihet.

Sedan finns alla möjligheter till förbättringar, det gäller alltid.

Man kan ju också inte bara genom val vara med och bestämma, man kan själv bli politiker osv om man vill ändra på sekretesslagarna.

Jag tror nog att gemene man inte vill att alla människors dödsorsak (som ju inte sällan innehåller ditt hälsotillstånd iö) blir offentliga.

Man kan väl bara se till sig själv eller dina vänner/släktingar?

Vill du att andra ska läsa om din sons självmord, hur han ev har stuckit sig i halsen, eller skurit av sig halsen? Eller vill du att andra ska läsa om han hängde sig?

Hur kan detta vara en rättighet att få ta del av av random person?

Och som sagt, vad skulle det tillföra tråden, mordet på Lena för några inputs?
Möjligt att några tror att SD ändå blev mördad, och att S*OA (?)då har del i Lenas mord?

Men då krävs väl även insyn i den nedlagda FUP om man ska kunna dra några slutsatser. Och kanske även att HDs FUP ska vara offentlig?

Synpunkter och tankar i all ära, nyfikenhet, men vi får vara glada att grannarna inte kan läsa våra journaler, veta alla detaljer ända bara in på kroppen om dig.
Citera
2021-10-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har dig ofta i tankarna vad gäller just ditt minne från ljudupptagningarna. Själv har jag ett dåligt minne och måste alltid gå tillbaka för att lyssna.

Ja, så är det formodligen, tänker jag också, att HD inte har sagt något till JG om det och att HD är misstänksam.

Men inte att hon vet.

Jag tror ju också att hon duckar för sådant som är obehagligt, vilket kanske inte är så konstigt. Hennes psykiska hälsa har inte alltid varit den bästa, och det kan inte ha varit lätt att blivit så djupt bedragen.

Efter att ha blivit tipsad av min son om den här Yutube- kanalen (Dr Grande), så började jag lyssna på några andra avsnitt också. Ganska "rolig" snubbe, med knastertorr humor.

Här ett avsnitt som kan passa att lyssna på vad gäller effekter av manipulation under lång tid:

https://www.youtube.com/watch?v=WJqY2HhzDGU

Haar också lyssnat en hel del på dr. Grande. Han är bra och informativ.
Citera
2021-10-02, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hade fupen inte varit tillgänglig hade det blivit annorlunda. Nu kunde Steffe ändra så det gick ihop sig, hans olika förehavanden. Idioti att det tillåts. Han säger ju själv i tingsrätten att han under pausen friskat upp sitt minne, genom fupen..

Du menar att alla som blir misstänkta, utredda och åtalade inte ska ha tillgång till FUP?

Hur ska man då kunna försvara sig?
Ska man få ha en försvarare?

Man kan ju inte utgå från att alla som är åtalade är skyldiga. Hur skulle man kunna förhöra en misstänkt om man inte får delge honom något som framkommit i utredningen?

Det låter lite som en diktatur.

Du tycker att vi som allmänhet ska få full insyn. Men inte den åtalade själv?

Det är förstås nackdelar med allt, men en misstänkt har inte samma möjligheter till att utreda saker som åklagare och polis har.

Att få veta vad man är anklagad/misstänkt för och att få ta del av FUP när man blir åtalad är inskrivet i lagen.
Citera
2021-10-02, 14:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är den åtalades rättighet att läsa i FUP efter att åtal väckts, hur ska han annars hänga med i förhandlingen.

Ja, vi har ju en laglig rätt att kunna försvara oss.

Om man gör ett tanke- experiment:

Säg att SD blir åtalad, men han var oskyldig. Tre år senare väcks åtal och han blir friad. Han själv har inte fått ta del av FUP, men allmänheten har det.

Nu visar det sig att det är en annan som är den skydlige. Han däremot har läst FUP...

Eller SD är oskyldig, och tre år senar vid rättegången ska han svara på frågor...som man har kommit fram till under utredningen, men som man har hållit från honom.

Även om man är skyldig har man ju rättheter, att få en rättvis utredning. Man har som misstänkt rättighet att be om att visa saker som man inte tycker har utretts tillräckligt ska utredas.

Det kan vara andra som SDs försvarare har velat att åklagaren ska kolla noggrannare, t ex. Men även sådant som du som misstänkt säger ska ha hänt, kan åklagaren utreda. T ex i SDs fall handlade det ju om blodet, som man sedan kunde visa SD att man har utrett det ordentligt, och att det fanns inget som styrkte hans uppgifter.

Nu var det något som kunde motbevisas.

Men säg att man är oskylig. Hur ska du kunna få något utrett som inte är utrett om du inte vet vad man har gjort?

Nu när SD är fälld för mordet, känns det väl bra att SD har fått sagt sitt, att det var en rättvis utredning och en rättvis rättegång, trots att han inte ansåg det.
Citera
2021-10-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Även om det är ett "normalt" dödsfall kan verkligen vem som helst ringa till någon myndighet öht och få reda på dödsorsaken (som ej närstående)?

Tillägg:

Vet inte om Du mest syftar på den sista meningen i svaret "Det står inte klart att dessa uppgifter kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men".

Nu tänker jag att det är något de skriver generellt (som svar till de som är nyfikna och som inte är släkt, som inte har med saken att göra), de anhöriga kanske inte vill veta (och får till sig det via utomstående). Det kan röra sig om vad som helst... kanske för mycket alkohol, tabletter, kanske någon sjukdom som är ärftlig.
Det är offentliga uppgifter.
Vid särskilda dödsfall kan ett visst intresse finnas för allmänheten, att få veta var, eller varför någonting kan tillåtas ske.
Varför plockade tex polisen inte in honom, tidigare, Hiding och Johansson hade allt klart och Hovrätten kunde närsomhelst lyft på luren och meddelat att Stefan skulle frihetsberövas i väntan på domen.
Jag tycker det är av intresse, att få veta varför polisen schabblade så enormt, det var Örebros största fall, alla kategorier?
Kalla mig konstig eller otrevlig, men att vilja veta hur det slutade är väl inte konstigt?
Citera
2021-10-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vid särskilda dödsfall kan ett visst intresse finnas för allmänheten, att få veta var, eller varför någonting kan tillåtas ske.
Varför plockade tex polisen inte in honom, tidigare, Hiding och Johansson hade allt klart och Hovrätten kunde närsomhelst lyft på luren och meddelat att Stefan skulle frihetsberövas i väntan på domen.
Jag tycker det är av intresse, att få veta varför polisen schabblade så enormt, det var Örebros största fall, alla kategorier?
Kalla mig konstig eller otrevlig, men att vilja veta hur det slutade är väl inte konstigt?
Självmordsärenden och fupar som ingår i dessa ärenden är sällan allmänna handllingar. Du får väl överklaga.
Citera
2021-10-02, 17:37
Avslutad
Citat:
Ja, vad sägs om att hålla sig till sanningen? Att svara på direkta frågor, utan att ha tagit del av vittnens utsagor osv
Citera
2021-10-02, 17:41
Avslutad
Citat:
Och Island!

Jag håller fullständigt med, det fins gränser tack och lov.
Vi har ett av världens bästa land vad gäller möjligheter att ha insyn, kunna påverka och ha yttrandefrihet.

Sedan finns alla möjligheter till förbättringar, det gäller alltid.

Man kan ju också inte bara genom val vara med och bestämma, man kan själv bli politiker osv om man vill ändra på sekretesslagarna.

Jag tror nog att gemene man inte vill att alla människors dödsorsak (som ju inte sällan innehåller ditt hälsotillstånd iö) blir offentliga.

Man kan väl bara se till sig själv eller dina vänner/släktingar?

Vill du att andra ska läsa om din sons självmord, hur han ev har stuckit sig i halsen, eller skurit av sig halsen? Eller vill du att andra ska läsa om han hängde sig?

Hur kan detta vara en rättighet att få ta del av av random person?

Och som sagt, vad skulle det tillföra tråden, mordet på Lena för några inputs?
Möjligt att några tror att SD ändå blev mördad, och att S*OA (?)då har del i Lenas mord?

Men då krävs väl även insyn i den nedlagda FUP om man ska kunna dra några slutsatser. Och kanske även att HDs FUP ska vara offentlig?

Synpunkter och tankar i all ära, nyfikenhet, men vi får vara glada att grannarna inte kan läsa våra journaler, veta alla detaljer ända bara in på kroppen om dig.
Nu är detta ett särskilt ärende, gällande en mördare och vad som föranledde att han dog.
Du verkar inte så insatt i hur pass mycket information som går att få fram, bara man letar på rätt ställen. Det mesta finns några klick bort.
Citera
2021-10-02, 17:47
Avslutad
Citat:
Vad gäller BL, tror jag inte att han har gjort något formellt fel.

Vi, som allmänhet har full insyn i FUP, har haft möjlighet att gå på rättegången, och läsa domslutet.
BL är ingen dumbom, han vet vad ett indiciemål är (mycket komplicerat) och har dömt SD tillsammans med andra personer.

Men som vi också vet, är vi alla människor. En gruppdynamik inom rättsväsendet skiljer sig säkerligen inte mcyket åt mot gruppdynamik på andra ställen, även om det finns lagar som styr.

Om andra personer hade dömt, kanske domen i TR hade sett annorlunda ut,
men kanhända hade utfallet varit detsamma? Det är inte ett starkt fall, och nu hade åklagarna möjlighet att slipa upp indicekedjan, stärka där det behövdes och bli tydliga vad gällde tidpunker och uppkopplingar.

Som tur är har vi möjlighet att både ha insyn och att överklaga.

Jag tyckte att åklagaren var väldigt flink på att svara på mail (från skribenter i tråden) och man hade säkert kunnat fråga henne om just det du undrar över. Man kan väl polisanmäla om det är något man tycker är fel?

Nu har ju PW fått berätta i detalj om hans kännedom om SD, han har själv meddelat att SD frågat honom om hjälp, och han har fått berätta om hur tömningen av SDs mobil gått till.

Vad får du ut av att älta i tråden om du tycker allt gått rätt och riktigt till?
Vet du vad JÄV innebär?
Citera
2021-10-02, 18:26
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Hur menar du nu? Tror du att polisens, Hidings och Johanssons miss med att plocka in SD står i Dödsattesten? Vad har SDs dödsorsak med att polisen körde först till fel adress?
Citera
2021-10-02, 18:30
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja, vad sägs om att hålla sig till sanningen? Att svara på direkta frågor, utan att ha tagit del av vittnens utsagor osv

Jaha så allmänheten ska få läsa FUP men inte dom som det faktiskt handlar om, dom åtalade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in