Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Nej, jag kan inte heller se hur SDs dödsorsak skulle föra tråden framåt, offentlighetsprincipen i all ära men det måste finnas gränser på vad vi har rätt att ta del av. Dödsorsaker och hur den döde avslutade sitt liv angår bara den dödes anhöriga. I Norge får du inte tillgång till FUP, inte ens efter den åtalade har blivit dömd, samma sak i Danmark och Finland.
Och Island!
Jag håller fullständigt med, det fins gränser tack och lov.
Vi har ett av världens bästa land vad gäller möjligheter att ha insyn, kunna påverka och ha yttrandefrihet.
Sedan finns alla möjligheter till förbättringar, det gäller alltid.
Man kan ju också inte bara genom val vara med och bestämma, man kan själv bli politiker osv om man vill ändra på sekretesslagarna.
Jag tror nog att gemene man inte vill att alla människors dödsorsak (som ju inte sällan innehåller ditt hälsotillstånd iö) blir offentliga.
Man kan väl bara se till sig själv eller dina vänner/släktingar?
Vill du att andra ska läsa om din sons självmord, hur han ev har stuckit sig i halsen, eller skurit av sig halsen? Eller vill du att andra ska läsa om han hängde sig?
Hur kan detta vara en rättighet att få ta del av av random person?
Och som sagt, vad skulle det tillföra tråden, mordet på Lena för några inputs?
Möjligt att några tror att SD ändå blev mördad, och att S*OA (?)då har del i Lenas mord?
Men då krävs väl även insyn i den nedlagda FUP om man ska kunna dra några slutsatser. Och kanske även att HDs FUP ska vara offentlig?
Synpunkter och tankar i all ära, nyfikenhet, men vi får vara glada att grannarna inte kan läsa våra journaler, veta alla detaljer ända bara in på kroppen om dig.