2021-10-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Samtidigt så håller jag med dig om att SE naturligtvis,självfallet,borde ha utretts rejält och gediget redan 1986.
Det som slår en för ögonen är den katstrofala inkompetens som kännetecknar snart när varje huvudhypotes inom PU.De satsade rubbet på rött(CP) när materialet faktiskt talade för svart.
VI förlorade..alla VI som faktiskt bara skulle vilja veta vem som sköt OP den 28 Februari 1986.

Jag är ingen Socialdemokrat,har aldrig varit och kommer troligen aldrig att bli.
Det har inget som helst med saken att göra.Jag ogillade skarpt Olof Palme som politiker..och anser honom vara fortsatt rejält överskattad i sin rena yrkesroll på många håll än idag..troligtvis har mordet hjälpt på hans eftermäle rejält.

Detta har inget med saken att göra.Den som mördar en svensk statsminister bör ställas till ansvar för sina handlingar alldeles oavsett partifärg för offret.

Detta är allt så som jag ser det..och jag tänker f-n i mig inte ge mig.

Håller med till 100%. Oavsett politisk hemvist så ska mordet på en statsminister lösas. Även om du kämpar på så lär det tyvärr vara kört.
Citera
2021-10-01, 22:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ni som tror att SE är oskyldig, anser ni att Grandmannen är mördaren?
Troligtvis, men helt säker kan man inte vara utan tekniskt bevis.

Ockhams rakkniv är det som gäller här utifrån de vittnesmål som finns både från biografen, under promenaden och vid mordplatsen.

Grandmannen är iallafall mer trolig som mördaren än något av alla de namn som existerar i utredningen, helt enkelt eftersom Grandmannen inte blivit identifierad och därför i princip skulle kunna vara vem som helst som befann sig i huvudstaden under natten, som saknar alibi för mordnatten och vars signalement stämmer.
Senast redigerad av kato85 2021-10-01 kl. 22:18.
Citera
2021-10-01, 22:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl bara att inse att inte alla vittnen kan minnas alldeles rätt här. Man kan ju spekulera på samma sätt också om att Lisbeth och Mårten ser samme man, men att han faktiskt har en blå täckjacka på sig. Men då måste man ju samtidigt avfärda alla vittnesmål från mordplatsen (och vidare därifrån) om en lång mörk fladdrande rock. Ni kan ju inte döma ut varje försök till teoribildning som "cherry picking".
Fast det är en enorm skillnad att avfärda enskilda vittnen och att godta andra, gentemot att avfärda specifika delar av ett vittnes vittnesmål, samtidigt som man godtar andra delar av samma vittnesmål.
Att man sätter ett fråtecken kring Anders Björkman för att han var alkoholpåverkad, eller Inge Morelius för att han satt i en bil långt från mordplatsen, är en sak.
Men är inte Mårten Palme trovärdig när det kommer till jackan så borde han heller inte vara trovärdig när det kommer till de andra detaljerna av Grandmannen, eftersom källan till observationerna är en och samma vittne.
Senast redigerad av kato85 2021-10-01 kl. 22:20.
Citera
2021-10-01, 22:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fast det är en enorm skillnad att avfärda enskilda vittnen och att godta andra, gentemot att avfärda specifika delar av ett vittnes vittnesmål, samtidigt som man godtar andra delar av samma vittnesmål.
Är inte Mårten Palme trovärdig när det kommer till jackan så borde han heller inte vara trovärdig när det kommer till de andra detaljerna av Grandmannen.
Här tror jag att du är helt fel ute. Naturligtvis kan ett vittne uppfatta en viss detalj korrekt, men samtidigt uppfatta en annan detalj helt fel. I det aktuella fallet som du tar upp här så kan ju Mårten Palme t.ex. helt korrekt ha uppfattat att mannen han såg hade blå täckjacka, men samtidigt blanda in de stålbågade glasögonen och kepsen från någonting som han t.ex. nyss har sett i filmen på bion.
Citera
2021-10-01, 22:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här tror jag att du är helt fel ute. Naturligtvis kan ett vittne uppfatta en viss detalj korrekt, men samtidigt uppfatta en annan detalj helt fel. I det aktuella fallet som du tar upp här så kan ju Mårten Palme helt korrekt ha uppfattat att mannen han såg hade blå täckjacka, men samtidigt blanda in stålbågade glasögon och kepsen från någonting som han t.ex. nyss har sett i filmen på bion.
Allt är ju såklart hypotetiskt möjligt, frågan är dock vilken sannolikhet det har när man samtidigt påpekar att de andra detaljerna skulle vara korrekta.

I ditt fall presenterar du två detaljer från Mårten Palmes vittnesmål som enligt dig skulle bero på falskt minne.
Du presenterar en hypotetiskt möjlig teori till varför dessa detaljer skulle kunna vara falska, vilket folk gör dagligdags här i denna tråd.
Men samtidigt så presenterar du inte någon rimlig förklaring till varför de andra detaljerna skulle vara sanna, och inte falska som ifallet med de två detaljer du valt ut.

Rent statistiskt så blir det svårt att övertala någon att din teori skulle vara sannolik, eftersom samtidigt som de två detaljer du valt ut som falska, så måste alla andra detaljer också vara sanna.
Det räcker med att en enda av de detaljer du anser vara falsk, stämmer, eller en enda av de detaljer du anser vara sanna, är falsk, för att din teori skall fallera.
Ifall du hade ansett att alla detaljer ur Mårten Palmes vittnesmål var falska, eller att alla detaljer ur Mårten Palmes vittnesmål var sanna, så hade du då inte heller behövt förklara varför enskilda detaljer måste vara falska/sanna, eftersom du hänvisar till Mårten Palmes trovärdighet som vittne, inte de enskilda detaljerna i vittnesmålet.

Det blir som att kasta en tärning som har lika många sidor som det finns detaljer i Mårten Palmes vittnesbeskrivning, du kastar tärningen lika många gånger som det finns detaljer i vittnesbeskrivningen, och du gissar på rätt sida under alla de gånger tärningen landar.

(Det är just det här som jag anser vara tankefelet med hela Skandiamannen-teorin, det är enbart spekulerande och i princip ingen teknisk bevisning.)
Senast redigerad av kato85 2021-10-01 kl. 22:46.
Citera
2021-10-01, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Allt är ju såklart hypotetiskt möjligt, frågan är dock vilken sannolikhet det har när man samtidigt påpekar att de andra detaljerna skulle vara korrekta.

I ditt fall presenterar du två detaljer från Mårten Palmes vittnesmål som enligt dig skulle bero på falskt minne.
Du presenterar en hypotetiskt möjlig teori till varför dessa detaljer skulle kunna vara falska, vilket folk gör dagligdags här i denna tråd.
Men samtidigt så presenterar du inte någon rimlig förklaring till varför de andra detaljerna skulle vara sanna, och inte falska som ifallet med de två detaljer du valt ut.

Rent statistiskt så blir det svårt att övertala någon att din teori skulle vara sannolik, eftersom samtidigt som de två detaljer du valt ut som falska, så måste alla andra detaljer också vara sanna.
Det räcker med att en enda av de detaljer du anser vara falsk, stämmer, eller en enda av de detaljer du anser vara sanna, är falsk, för att din teori skall fallera.
Ifall du hade ansett att alla detaljer ur Mårten Palmes vittnesmål var falska, eller att alla detaljer ur Mårten Palmes vittnesmål var sanna, så hade du då inte heller behövt förklara varför enskilda detaljer måste vara falska, och även varför övriga måste vara sanna

Det blir som att kasta en tärning som har lika många sidor som det finns detaljer i Mårten Palmes vittnesbeskrivning, och du gissar rätt alla dessa gångerna på vilken sida tärningen landar på.

(Det är just det här som jag anser vara tankefelet med hela Skandiamannen-teorin, det är enbart spekulerande och i princip ingen teknisk bevisning.)
Själv är jag mer inne på att CA kan vara gärningsmannen här. Visst att jag då kanske går på magkänsla, men det får du helt enkelt acceptera. Och stödet för att han ser en man i blå täckjacka får väl Mårten i det här fallet från sin mor Lisbeth.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-01 kl. 23:08.
Citera
2021-10-01, 22:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag tror att SE rörde sig utanför Grand mellan ca 22:50 och 23:10. Han hade fått för sig att LOP's film slutade tidigare. De sista personerna han ser i vestibulen är Storhök och Korhonen, när de avlägsnat sig (precis innan Bröderna Mozart-utsläppet), ger SE upp, återvänder till Skandia, byter jacka mot rock på sitt kontor, tar en trappa ner och stämplar ut.
Borde inte väktarna ha reagerat om Stig lämnat och kommit tillbaka till Skandia i blå täckjacka, medans han senare i media framställs, och själv framställer sig i rock?
Citera
2021-10-01, 22:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Lägger man ihop förhören från Grand och mordplatsen och kryddar med diverse andra uppgifter är jag inte förvånad att mordet inte klarades upp. En sanslös röra.
Förutom att "ta tjuren vid hornen" och leta efter rent tekniska bevis (för denna specifika utredning: aktuell ammunition/vapen) så är det enda rimliga att samköra alla indicier (indirekta bevis) med vilka man sedan skapar ett bevisfaktum utifrån.

Sedan samkör man detta bevisfaktum med de misstänkta personer som kan kopplas till den tekniska bevisningen (aktuell ammunition/vapen) och ser vilka kandidater som passar bäst in på bevisfaktumet.
Sedan tar man och grundligt går igenom dessa kandidater, kontrollerar alibi, signalement, motiv etc.

Vad som egentligen hände 1986-1989 var att man började i den andra änden med att kolla signalement och motiv, inte teknisk bevisning.
Citera
2021-10-01, 23:45
Medlem
Citat:
Troligtvis, men helt säker kan man inte vara utan tekniskt bevis.

Ockhams rakkniv är det som gäller här utifrån de vittnesmål som finns både från biografen, under promenaden och vid mordplatsen.

Grandmannen är iallafall mer trolig som mördaren än något av alla de namn som existerar i utredningen, helt enkelt eftersom Grandmannen inte blivit identifierad och därför i princip skulle kunna vara vem som helst som befann sig i huvudstaden under natten, som saknar alibi för mordnatten och vars signalement stämmer.

Nu kan ju iofs Grandmannen vara ett av dom namnen som har förekommit i utredningen...
Citera
2021-10-01, 23:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu kan ju iofs Grandmannen vara ett av dom namnen som har förekommit i utredningen...
Skulle det vara någon av de namn som förekommit i utredningen som är Grandmannen, så gör det ju inte Grandmannen mindre trolig som gärningsman, tvärtom. Det är ju då oavsett Grandmannen.
Citera
2021-10-02, 00:02
Medlem
Citat:
Skulle det vara någon av de namn som förekommit i utredningen som är Grandmannen, så gör det ju inte Grandmannen mindre trolig som gärningsman, tvärtom. Det är ju då oavsett Grandmannen.

Japp...menade såklart att då är han eg "funnen"

En sak som är lite märkligt att även här kan man ju inte utesluta SE som Grandmannen heller..
Citera
2021-10-02, 02:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp...menade såklart att då är han eg "funnen"

En sak som är lite märkligt att även här kan man ju inte utesluta SE som Grandmannen heller..
Nej precis, då måste man först identifiera Grandmannen, och det blir nog i princip omöligt.
Det är enklare att identifiera mördaren än att identifiera Grandmannen, eftersom mördaren efterlämnade tekniskt bevismaterial i form av mordkulorna.
Grandmannen finns det enbart vittnesobservationer på (icke-kausala indicier)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in