2021-10-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vill du får du gärna utveckla.

Nej.
Du personligen kan ju läsa Den Osannolike Mördaren av TP till exempel för referenser.
Jag är i denna del helt ense med TP.Liksom alla PU utredningars utkristalliserade huvudhypoteser efter det att PKK spåret kasserades.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-01 kl. 20:08.
Citera
2021-10-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nej.
Du personligen kan ju läsa Den Osannolike Mördaren av TP till exempel för referenser.
Jag är i denna del helt ense med TP.Liksom alla PU utredningars utkristalliserade huvudhypoteser efter det att PKK spåret kasserades.

Då får vi försöka att se om förhören angående Grandmannen kan ge vägledning om hans identitet. Spretar en del.
Citera
2021-10-01, 20:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad såg YN utan motljus från Dekorima?

Vad såg YN såg i mörkret utan ljuset från Dekorima eller Grand? Fel?

Mördaren?

Varför kan alla se fel utom hon?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-01 kl. 20:16.
Citera
2021-10-01, 20:14
Medlem
Citat:
Då får vi försöka att se om förhören angående Grandmannen kan ge vägledning om hans identitet. Spretar en del.

Liksom vittnesutsagona från brottsplatsen.
Alltså,skall man vara noga med saker och ting så förhörs naturligtvis inte rena vittnen.
Hursomhelst..jag håller naturligtvis med dig om att de spretar en del..vittnesberättelserna från och omkring biograf Grand.

Jag vill i sammanhanget understryka att det närmast är en officiell sanning att en s.k Grandman verkligen existerat.Den hovrätt som frikände CP sa samtidigt att det var sannolikt att så var fallet.

Jag har inget realt att invända emot detta härvidlag.
Citera
2021-10-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Liksom vittnesutsagona från brottsplatsen.
Alltså,skall man vara noga med saker och ting så förhörs naturligtvis inte rena vittnen.
Hursomhelst..jag håller naturligtvis med dig om att de spretar en del..vittnesberättelserna från och omkring biograf Grand.

Jag vill i sammanhanget understryka att det närmast är en officiell sanning att en s.k Grandman verkligen existerat.Den hovrätt som frikände CP sa samtidigt att det var sannolikt att så var fallet.

Jag har inget realt att invända emot detta härvidlag.

Lägger man ihop förhören från Grand och mordplatsen och kryddar med diverse andra uppgifter är jag inte förvånad att mordet inte klarades upp. En sanslös röra.
Citera
2021-10-01, 20:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Stämmer in alldeles för bra på SE?
Det som är gemensamt mellan Mårtens observation och SE är att det var en man kring 180cm som bar keps och hade glasögon.
Åldern, jackan och personens ansikte och kroppsbyggnad stämmer inte, inte heller Mårtens fantombild av Grandmannens ansikte.
Att folk härinne börjar avfärda de delar av Mårtens beskrivning som talar emot SE som falska minnen, medans man samtidigt håller fast vid de beskrivningar som stämmer överens med SE, är inget annat än cherrypicking och galimatias.
https://ibb.co/BcPSFqc
Det är väl bara att inse att inte alla vittnen kan minnas alldeles rätt här. Man kan ju spekulera på samma sätt också om att Lisbeth och Mårten ser samme man, men att han faktiskt har en blå täckjacka på sig. Men då måste man ju samtidigt avfärda alla vittnesmål från mordplatsen (och vidare därifrån) om en lång mörk fladdrande rock. Ni kan ju inte döma ut varje försök till teoribildning som "cherry picking".
Senast redigerad av Draifos 2021-10-01 kl. 20:20.
Citera
2021-10-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl bara att inse att inte alla vittnen kan minnas alldeles rätt här. Man kan ju spekulera på samma sätt också om att Lisbeth och Mårten ser samme man, men att han faktiskt har en blå täckjacka på sig. Men då måste man ju samtidigt avfärda alla vittnesmål från mordplatsen (och vidare därifrån) om en lång mörk fladdrande rock. Du kan ju inte att döma ut varje försök till teoribildning som "cherry picking".

Onekligen blir det omöjligt att få ihop en teori om den ska passa med alla uppgifter. Mördaren hade ju inte rock och jacka, mössa och keps med bart huvud och sprang snabbt och långsamt från mordplatsen.
Citera
2021-10-01, 20:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl bara att inse att inte alla vittnen kan minnas alldeles rätt här. Man kan ju spekulera på samma sätt också om att Lisbeth och Mårten ser samme man, men att han faktiskt har en blå täckjacka på sig. Men då måste man ju samtidigt avfärda alla vittnesmål från mordplatsen (och vidare därifrån) om en lång mörk fladdrande rock. Ni kan ju inte döma ut varje försök till teoribildning som "cherry picking".

"Alla vittnesmål från mordplatsen om en lång mörk rock". Ställ detta mot alla de nära vittnen som säger blå jacka. Säger du mörk rock får du avfärda alla dessa. 10 vittnen på 10-60 m som ser slutskedet av mordet i motljus säger mörk rock...
Citera
2021-10-01, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Stämmer in alldeles för bra på SE?
Det som är gemensamt mellan Mårtens observation och SE är att det var en man kring 180cm som bar keps och hade glasögon.
Åldern, jackan och personens ansikte och kroppsbyggnad stämmer inte, inte heller Mårtens fantombild av Grandmannens ansikte.
Att folk härinne börjar avfärda de delar av Mårtens beskrivning som talar emot SE som falska minnen, medans man samtidigt håller fast vid de beskrivningar som stämmer överens med SE, är inget annat än cherrypicking och galimatias.
https://ibb.co/BcPSFqc

Jag tror att SE rörde sig utanför Grand mellan ca 22:50 och 23:10. Han hade fått för sig att LOP's film slutade tidigare. De sista personerna han ser i vestibulen är Storhök och Korhonen, när de avlägsnat sig (precis innan Bröderna Mozart-utsläppet), ger SE upp, återvänder till Skandia, byter jacka mot rock på sitt kontor, tar en trappa ner och stämplar ut.
Citera
2021-10-01, 20:34
Medlem
Citat:
Lägger man ihop förhören från Grand och mordplatsen och kryddar med diverse andra uppgifter är jag inte förvånad att mordet inte klarades upp. En sanslös röra.

Det handlar om en ögonbrynshöjande permanent inkompetens inom PU alla dessa år.
Allt tar sin början med Holmers katastrofer..och fortsätter tyvärr över Ölvebros tunnelseende.
Tiden är viktig i alla mordfall,så även i detta fallet.
Det antal år som lagts på undermåligt arbete är och förblir katastrofalt och är den enskilt tvingande nödvändigheten för att mordet fortfarande är olöst 35 plus år senare..trots de monumentala resurser som stått till utredningens befogande.

I varje för fallet signifikantiv hypotes är det polisiära arbetet tyvärr undermåligt.
Du ser det i fallet SE.
Jag ser det i fallet CA.

Kling och Klang hade som duo inte gjort det värre.Jag blir förbannad bara så här..

Det är helt uppenbara frågor som aldrig ställs,det är helt uppenbara åtgärder som aldrig vidtas.

Det är en skam för ALLA ansvarigt inblandade såsom jag ser det.

Fjärdingsman i Knohult hade sammantaget gjort ett bättre jobb..
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-01 kl. 20:37.
Citera
2021-10-01, 20:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"Alla vittnesmål från mordplatsen om en lång mörk rock". Ställ detta mot alla de nära vittnen som säger blå jacka. Säger du mörk rock får du avfärda alla dessa. 10 vittnen på 10-60 m som ser slutskedet av mordet i motljus säger mörk rock...
Jag tror inte på din egna teori om att alla vittnen på mordplatsen pratar om en och samma person. Det enda sättet att få ihop det här är att man tänker sig att det handlar om två helt olika personer som har iakttagits, precis som polisen Åke Rimborn förklarade i den här intervjun:
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Även på brottsplatsen?
– Ja. Det är min fulla övertygelse att det var så.

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Även av den första rapportsändningen kl. 04:00 förstår man att vittnesmålen handlar om två olika personer: Något/några av vittnena pratar om mannen i blå täckjacka, medan andra av vittnena pratar om mannen i lång mörk fladdrande rock. Du ser det om du läser förhören också.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-01 kl. 21:22.
Citera
2021-10-01, 20:46
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att CA definitivt har saker som är besvärande för honom. Dessutom ganska rejält.

Samtidigt så håller jag med dig om att SE naturligtvis,självfallet,borde ha utretts rejält och gediget redan 1986.
Det som slår en för ögonen är den katstrofala inkompetens som kännetecknar snart när varje huvudhypotes inom PU.De satsade rubbet på rött(CP) när materialet faktiskt talade för svart.
VI förlorade..alla VI som faktiskt bara skulle vilja veta vem som sköt OP den 28 Februari 1986.

Jag är ingen Socialdemokrat,har aldrig varit och kommer troligen aldrig att bli.
Det har inget som helst med saken att göra.Jag ogillade skarpt Olof Palme som politiker..och anser honom vara fortsatt rejält överskattad i sin rena yrkesroll på många håll än idag..troligtvis har mordet hjälpt på hans eftermäle rejält.

Detta har inget med saken att göra.Den som mördar en svensk statsminister bör ställas till ansvar för sina handlingar alldeles oavsett partifärg för offret.

Detta är allt så som jag ser det..och jag tänker f-n i mig inte ge mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in