Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Den största nackdelen med 0% i ränta är att pengar inte längre har något värde. Teoretiskt kan man då låna 10 mkr, köpa och bo i ett slott, och har det bara kvar sitt värde om 5 år så säljer man och har bott gratis i ett slott. Riksbanken betalade med nytryckta sedlar.
Det här är inget påhitt. Jag bor själv i en 11-rumsvilla i Lund och har de senaste 10 åren fått (ja det är sant) 50000 kr per månad för att bo i ett litet slott.
Det var annat när de sista inflationsåren fanns kring 1989 och räntorna var 8-12%, jag var med. Man gned och snålade, varje sista krona låg på banken och gav pengar, man bodde i en 2:a fast det var trångt, man köpte en 8 år gammal Volvo, badrummet renoverades vart 20e år. Vi lever faktiskt i unika tider. Jag skulle kalla dem sjuka. Våra barn får betala räkningen.
Ja du, jag var också med -89, då räntekostnaderna ökade med, om jag inte missminner mig, med 40-50% mot månaden innan. Och då vart det ett lån på runt 600´ bara.
Kan bli spännade om räntan stiger några % på ett huslån på 3-4 mil, soppan, maten, elen och lite annat stiger med vad jag skrev, lätt att hålla sig för skratt, och kanske inte direkt att snacket går om hur bra det vart med just detta hus, och det vart värt varje krona.
Och ja, någon skall stå för fiolerna, förr eller senare.
Men det tror inte folk på, tyvärr.