2021-10-01, 20:39
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vart skyddar man pengarna bäst mot hyperinflationen som i Venezuela tex?

Fysiskt guld-och silver
Kryptovalutor
Aktier i väl valda gruvbolag
Gård med eget vatten/brunn, djur för mat och odlingsbar jord.
Citera
2021-10-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Fysiskt guld-och silver
Kryptovalutor
Ungefär så jag också tänker...tror att gård med mark och skog med tillgång till eget vatten kommer bli oerhört värdefullt för överlevnad...
Säljer av aktier och köper krypto och silver istället..
Citera
2021-10-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bitcoin

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det finns en slags förljugenhet i Sverige att pengar inte är ett problem. Det är därför det står tre nya Teslor och 4 nya BMW bara i mina kvarter, vi pratar fattiga Lund. Men diesel/bensin-priset har precis gått upp flera kronor och för den som kör 1000 mil per år är det 4000 kr mer i årskostnad. När denna prishöjning och några andra t.ex elpriset verkat några månader så tror jag folk helt enkelt för sent kommer att fatta att Mina pengar räcker inte. Då kommer man att börja dra ner på utgifter som bostäder, kanske sälja aktier, åtminstone inte våga köpa nytt eller ny bil. Men än så länge, ändra fram till bubblan spricker, låtsas alla som om de är odödliga. Precis innan bubblan spricker är man extra odödlig.

Citat:
Fysiskt guld-och silver
Kryptovalutor

Många säger kryptovalutor, kanske kan fungera för det är en ”egen” valuta men borde man inte kunna växla till annan vanlig valuta som tex dollar, euro eller kanske finska kronor..

Exempel: om jag har 100.000 SEK och köper växthus på 5 kvm stor tomt… säljer den 6 månader senare för 500.000 SEK
Om jag köper tex euro för dessa dvs ca 50.000 euro.

Vad händer om vi får hyperinflation då? Alltså blir växthuset värt 10 miljoner kr och jag kan växla till mig 1.000.000 Euro då ? Fast det kommer väl knappast EU tillåta… då lär ju Sverige bli rikast i EU
Citera
2021-10-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vill och vill. Man har bara struntat i inflationen och kört på. Räkna med fördubblingar av priser på många håll nu.

Inflationsmålet då?

När jag berättade om Sveriges inflationsmål för folk från grannländer - häpnade de - något som de aldrig hört att det skulle vara eftersträvansvärt..
Citera
2021-10-01, 20:59
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Många säger kryptovalutor, kanske kan fungera för det är en ”egen” valuta men borde man inte kunna växla till annan vanlig valuta som tex dollar, euro eller kanske finska kronor..

Exempel: om jag har 100.000 SEK och köper växthus på 5 kvm stor tomt… säljer den 6 månader senare för 500.000 SEK

Vad händer om vi får hyperinflation då? Alltså blir växthuset värt 10 miljoner kr och jag kan växla till mig 1.000.000 Euro då ? Fast det kommer väl knappast EU tillåta… då lär ju Sverige bli rikast i EU
Världens länder är ekonomisk så involverade med varann att t.ex den superinflation som Tyskland hade på 1920-talet och som inte spred sig till andra länder nu är omöjlig i västländer. Den kan bara förekomma i länder som är totalt utlåsta från övriga världen ekonomiskt t.ex Zimbabwe eller Venezuela.
Citera
2021-10-01, 20:59
Medlem
Citat:
Det finns en slags förljugenhet i Sverige att pengar inte är ett problem. Det är därför det står tre nya Teslor och 4 nya BMW bara i mina kvarter, vi pratar fattiga Lund. Men diesel/bensin-priset har precis gått upp flera kronor och för den som kör 1000 mil per år är det 4000 kr mer i årskostnad. När denna prishöjning och några andra t.ex elpriset verkat några månader så tror jag folk helt enkelt för sent kommer att fatta att Mina pengar räcker inte. Då kommer man att börja dra ner på utgifter som bostäder, kanske sälja aktier, åtminstone inte våga köpa nytt eller ny bil. Men än så länge, ändra fram till bubblan spricker, låtsas alla som om de är odödliga. Precis innan bubblan spricker är man extra odödlig.

Fullständigt korrekt, och folk i gemen är övertygade att "så kan det väl ändå inte bli"!!

När soppan kostar 22 kr/liter, och du kör 2000 mil/år och elen kryper mot 3.00-3,50/kwh, matkontot ökar med 2000/månad så blir det inte roligt, framförallt om huset köptes för 5 miljoner, och renoverades för 1,5, och som du säger, BMW´n är lagd på huslånet.

Kan tro att det är en del folk med lös mage, kanske läge att bunkra dasspapper?
Citera
2021-10-01, 21:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Fullständigt korrekt, och folk i gemen är övertygade att "så kan det väl ändå inte bli"!!

När soppan kostar 22 kr/liter, och du kör 2000 mil/år och elen kryper mot 3.00-3,50/kwh, matkontot ökar med 2000/månad så blir det inte roligt, framförallt om huset köptes för 5 miljoner, och renoverades för 1,5, och som du säger, BMW´n är lagd på huslånet.

Kan tro att det är en del folk med lös mage, kanske läge att bunkra dasspapper?
Den största nackdelen med 0% i ränta är att pengar inte längre har något värde. Teoretiskt kan man då låna 10 mkr, köpa och bo i ett slott, och har det bara kvar sitt värde om 5 år så säljer man och har bott gratis i ett slott. Riksbanken betalade med nytryckta sedlar.

Det här är inget påhitt. Jag bor själv i en 11-rumsvilla i Lund och har de senaste 10 åren fått (ja det är sant) 50000 kr per månad för att bo i ett litet slott.

Det var annat när de sista inflationsåren fanns kring 1989 och räntorna var 8-12%, jag var med. Man gned och snålade, varje sista krona låg på banken och gav pengar, man bodde i en 2:a fast det var trångt, man köpte en 8 år gammal Volvo, badrummet renoverades vart 20e år. Vi lever faktiskt i unika tider. Jag skulle kalla dem sjuka. Våra barn får betala räkningen.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-01 kl. 21:10.
Citera
2021-10-01, 21:15
Medlem
coxenframmes avatar
Bankerna döljer hur mycket pengar som finns. Förra året skapades 20% av alla pengar som finns i Sverige. Så länge inte Svensson vet om exakt hur det går med inflationen finns det ingen risk att oroa sig tänker man. Snart kommer verkligheten ikapp
Citera
2021-10-01, 21:18
Medlem
coxenframmes avatar
Citat:

Haha nej, skulle en sådan hyperinflationen komma så hade svenska kronan fallit så mycket i värde att en Euro hade kostat 1000kr och du blir luspank
Senast redigerad av coxenframme 2021-10-01 kl. 21:23.
Citera
2021-10-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det var inte riktigt så jag skrev. Högre priser torde ge även högre löner. Så länge vi inte ser reallönesänkningar så blir inflation positivt dör skuldsatta löntagare. Skulden blir billigare medan tillsvarvande tillgång (bostaden) kommer öka i pris.

Negativa räntor är en paradox i sig, eftersom ränta är priset på pengar. Om då ”priset” blir noll eller t o m.negativt så går det att ifrågasätta om pengar ens kan representera något värde alls. Det här är helt nytt fenomen som behandlas i läroböckerna och det främst ett filosofiskt resonemang snarare än ett praktiskt problem. Alla pengar är ändå bara hittepå, så det gäller att spela hittepå-spelet bäst för att bli rik......

Torde, men nu är det uppenbart att lönerna inte hänger med.

Bostadens pris ökar inte, den förblir densamma, det enda som förändras är värdet på papperslappen.
Citera
2021-10-01, 21:35
Medlem
Citat:
Den största nackdelen med 0% i ränta är att pengar inte längre har något värde. Teoretiskt kan man då låna 10 mkr, köpa och bo i ett slott, och har det bara kvar sitt värde om 5 år så säljer man och har bott gratis i ett slott. Riksbanken betalade med nytryckta sedlar.

Det här är inget påhitt. Jag bor själv i en 11-rumsvilla i Lund och har de senaste 10 åren fått (ja det är sant) 50000 kr per månad för att bo i ett litet slott.

Det var annat när de sista inflationsåren fanns kring 1989 och räntorna var 8-12%, jag var med. Man gned och snålade, varje sista krona låg på banken och gav pengar, man bodde i en 2:a fast det var trångt, man köpte en 8 år gammal Volvo, badrummet renoverades vart 20e år. Vi lever faktiskt i unika tider. Jag skulle kalla dem sjuka. Våra barn får betala räkningen.

Ja du, jag var också med -89, då räntekostnaderna ökade med, om jag inte missminner mig, med 40-50% mot månaden innan. Och då vart det ett lån på runt 600´ bara.

Kan bli spännade om räntan stiger några % på ett huslån på 3-4 mil, soppan, maten, elen och lite annat stiger med vad jag skrev, lätt att hålla sig för skratt, och kanske inte direkt att snacket går om hur bra det vart med just detta hus, och det vart värt varje krona.

Och ja, någon skall stå för fiolerna, förr eller senare.

Men det tror inte folk på, tyvärr.
Citera
2021-10-01, 21:42
Medlem
Citat:
18% av SEK som någonsin tryckts, tryckes ifjol. Vad tror ni skulle hända: https://www.scb.se/hitta-statistik/s.../penningmangd/

Tror dock inte Riksbanken kommer höja räntan. Det är hyperinflation som väntar runt hörnet. Spänn bältena!

Ja verkar så och mitt bolån låst till 2023…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in