2021-10-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det fetade.

Stämmer, men kan bli tufft om man inte bundit lånen ordentligt och har för höga lån sett till inkomst. Jag har ganska mycket lån men skulle klara ränta på 10% även om det skulle bli sjukt tufft. Tror många svenskar knappt skulle klara en ränta på 5%

Stämmer och stämmer?
Nja, den hårt sparande insatsen förlorar också sitt värde medan de som lagt pengarna på börsen tjänar.
Citera
2021-10-01, 19:52
Medlem
MrRelaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag vet inte om det här är en höger/vänster grej och jag är väl inte så intresserad heller.

Men Karl Marx förutsade väl detta tror jag? Till och med att de röda skulle arbeta för att det skulle ske.

Därefter skulle jorden bli röd.

Bibeln förutsäger samma sak, men ur askan där skall ett skräckvälde utvecklas.

I vilket fall som helst så är systemet kört nu. När TBondsen faller, så kan precis vad som helst hända. Det är bara att se på vilka störningar vi fått i leveranser under corona, en sådan liten grej. Tänk vad som händer när Tbondsen faller.

Var i bibeln kan läsa om detta citat?
Citera
2021-10-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
För den välbeställda medelklassen så är lite inflation egentligen ganska välkommet eftersom de ofta är ganska skuldsatta via stora bolån. Inflationen kommer urholka skuldens värde medan bopriserna fortsätter uppåt vilket ökar värdena på deras tillgångar! Stigande räntor blir heller inget problem eftersom inflationen likaledes trycker upp deras löner.

Att ha noll inflation, deflation, eller t o m negativa räntor är ett värre scenario eftersom att skuldens värde ökar. Penningvärdeförsämring är därför något eftersträvansvärt för de flesta (inom rimliga gränser förstås....).

Nu får du ta dig en tänkare.

Att ha en högre inflation än lönehöjningar är inte positivt.

Ett värre scenario är inte negativa räntor.
Citera
2021-10-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Blir det hög inflation så äts ju lånen upp av den, som skedde på 70-talet. Att köpa guld är ingen dum ide. (Det finns inget annat än fysiskt guld, för kännedom) :-)

Nja, lånen äts inte upp av inflation om inte lönerna hänger med.
Nu har vi stark inflation utan starka lönehöjningar.
Det är inget positivt.
Tvärtom.
Negativt.
Citera
2021-10-01, 19:57
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
18% av SEK som någonsin tryckts, tryckes ifjol. Vad tror ni skulle hända: https://www.scb.se/hitta-statistik/s.../penningmangd/

Tror dock inte Riksbanken kommer höja räntan. Det är hyperinflation som väntar runt hörnet. Spänn bältena!
Citera
2021-10-01, 19:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Om du är något sånär insatt vet du att alla företag i Kina ägs av CCP.

Evergrandes framtid är i princip inte beroende av aktuell ränta. Beslutet hur Evergrande kommer hanteras ligger hos CCP.

CCP har redan aviserat att investerare i väst får stå för merparten av förlusterna.

Och nej. Jag har inte skrivit i Evergrande-tråden då det känns onödigt med tanke på att alla beslut ändå till 100% ligger hos CCP.

Mer frågor?
Kul. Evergrand är listat på hongkong-börsen. Lämna nu tråden troll
https://finance.yahoo.com/quote/3333.HK/
Citera
2021-10-01, 20:02
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRelax
Var i bibeln kan läsa om detta citat?
Det är inget citat. Det är från uppenbarelseboken. Ganska långa saker som är svåra att förstå.

Vad det står lite förkortat är:
Två odjur skall ta makten. Odjuret från underjorden(islam min tolkning) och odjuret från folkhavet(kommunism min tolkning)

Mat skall bli fruktansvärt dyr osv. Slutligen löser man det så att det blir en valuta och endast de som tillhör något av odjuren får handla.

Typ så står det.
Citera
2021-10-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det vore ju jättetrevligt om jag kunde köpa en ny lägenhet varje månad men det kan ju vara smart att försöka vara lite mer realistisk i det här ämnet..?

Missade en grej BR 250 kvm med NOLL i avgift för 10,000 dom kostar idag typ 25 mkr
Citera
2021-10-01, 20:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nu får du ta dig en tänkare.

Att ha en högre inflation än lönehöjningar är inte positivt.

Ett värre scenario är inte negativa räntor.

Det var inte riktigt så jag skrev. Högre priser torde ge även högre löner. Så länge vi inte ser reallönesänkningar så blir inflation positivt dör skuldsatta löntagare. Skulden blir billigare medan tillsvarvande tillgång (bostaden) kommer öka i pris.

Negativa räntor är en paradox i sig, eftersom ränta är priset på pengar. Om då ”priset” blir noll eller t o m.negativt så går det att ifrågasätta om pengar ens kan representera något värde alls. Det här är helt nytt fenomen som behandlas i läroböckerna och det främst ett filosofiskt resonemang snarare än ett praktiskt problem. Alla pengar är ändå bara hittepå, så det gäller att spela hittepå-spelet bäst för att bli rik......
Senast redigerad av JymdKjam 2021-10-01 kl. 20:12.
Citera
2021-10-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Inflationen är hög även i Sverige.

Vissa saker har ökat rejält, exempelvis diesel har ökat med över 30% på ett år. Det påverkar inte bara privatbilismen utan alla transporter blir dyrare.
Även högre elpriser bidrar till ökade kostnader, framförallt för energikrävande industrier.

OSB-skivor kostade mindre än hälften för för den tunnaste 120 cm gånger 250 cm.
Nu kostar 1 st skiva 299kr på tex Bauhaus då 119:-

Så priserna på varor går och gått upp från 25-100% på ett år men lönerna har väl gått upp 1-2% = alla blir fattigare och har inte råd att köpa lika mycket längre.

Undra vad som händer när priserna blir så dyra för allt medan lönerna ligger kvar lågt? Vad kommer ske? Alltså Kerstin 85 år har inkomst på 12.000:- varav 8000kr hyra och 2600kr andra räkningar och 1400 kvar till mat.
Nu kan hon köpa mjölk, kaffe och fikabröd
Med inflation och prisstegring så ökar hyran till 8800:-, räkningar 2700:- och kvar till mat blir endast 500:-

Fasen vi svenskar är rätt grundlurade av regeringens hjälp med att printa nya pengar till allt och alla i landet
Citera
2021-10-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
18% av SEK som någonsin tryckts, tryckes ifjol. Vad tror ni skulle hända: https://www.scb.se/hitta-statistik/s.../penningmangd/

Tror dock inte Riksbanken kommer höja räntan. Det är hyperinflation som väntar runt hörnet. Spänn bältena!

Vart skyddar man pengarna bäst mot hyperinflationen som i Venezuela tex?
Citera
2021-10-01, 20:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
OSB-skivor kostade mindre än hälften för för den tunnaste 120 cm gånger 250 cm.
Nu kostar 1 st skiva 299kr på tex Bauhaus då 119:-

Så priserna på varor går och gått upp från 25-100% på ett år men lönerna har väl gått upp 1-2% = alla blir fattigare och har inte råd att köpa lika mycket längre.

Undra vad som händer när priserna blir så dyra för allt medan lönerna ligger kvar lågt? Vad kommer ske? Alltså Kerstin 85 år har inkomst på 12.000:- varav 8000kr hyra och 2600kr andra räkningar och 1400 kvar till mat.
Nu kan hon köpa mjölk, kaffe och fikabröd
Med inflation och prisstegring så ökar hyran till 8800:-, räkningar 2700:- och kvar till mat blir endast 500:-

Fasen vi svenskar är rätt grundlurade av regeringens hjälp med att printa nya pengar till allt och alla i landet
Det finns en slags förljugenhet i Sverige att pengar inte är ett problem. Det är därför det står tre nya Teslor och 4 nya BMW bara i mina kvarter, vi pratar fattiga Lund. Men diesel/bensin-priset har precis gått upp flera kronor och för den som kör 1000 mil per år är det 4000 kr mer i årskostnad. När denna prishöjning och några andra t.ex elpriset verkat några månader så tror jag folk helt enkelt för sent kommer att fatta att Mina pengar räcker inte. Då kommer man att börja dra ner på utgifter som bostäder, kanske sälja aktier, åtminstone inte våga köpa nytt eller ny bil. Men än så länge, ändra fram till bubblan spricker, låtsas alla som om de är odödliga. Precis innan bubblan spricker är man extra odödlig.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-01 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in