Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Inte då! Jag tror jag tidigare har länkat till material om sådant här, men in min folkbildande ambition, så tar jag i ännu en gång. Så här står det i en skrift från SMER (Statens medicinetiska råd):
https://docplayer.se/2244476-Om-livets-borjan-en-debattskrift.html (Sid 5)
Du får ursäkta, men Du har inget stöd för Din uppfattning om när människolivet börjar hos biologerna.
herregud Uven du blir bara mer och mer förvirrad....
Citera tack VAR i detta citat där står något som säger att konceptionsögonblick är en "levande människa", där står inget sådant överhuvudtaget utan ungefär lika flummig text som det du brukar sitta och formulera.
Vår abortlagstiftning är grundad på "livsduglighet", vilket i princip är samma som hjärnans utvecklignsnivå, eftersom det i huvudsak är just den som styr alla de grundfunktioner en levande människa behöver för att kunna vara vid "liv" div. "livsduglig" ex. metabolism och syresättning bara för att nämna några av kriterierna.
Citat:
Jag tycker nog att min berömvärda uthållighet torde tala för att jag är ganska hängiven ämnet.
Hängivenheten var inte vad vi diskuterade.
Citat:
Även här är jag rätt säker på att jag länkat tidigare till underlag för hur många människor det krävs för att undvika inavel, och vi pratar då om ett fåtal tusen, så att Sverige behöver massinvandring av genetiska skäl är bara okunnigt trams.
Jag har inte skrivit att vi behöver massinvandring, utan jag har skrivit att vi behöver mixa oss genetiskt med andra, och därför är denna fjantiga skräck för "andra" så urbota korkat.
Tänk om alla människor som genom historien levt i Sverige och mixat sig hej vilt över alla möjliga gränser, och alla möjliga besökare, INTE skulle ha gjort detta utan resonerat som du gör nu, då hade just det som du idag alltså kallar för "svenskt" inte existerat.
Att försöka isolera ett "folk" är idioti från början till slut, och du har rejält med exempel på faran med just detta. Ex. brist på motståndskraft för främmande sjukdomar som förr eller senare tar sig till en befolkning.
Citat:
Det är ändå litet anmärkningsvärt att det alltid är Du som får sådana där stolleanfall - inte jag. Det beror på att Du verkar i giljotinens utopiska tradition, medan jag hyllar moraliska värden och anständighet.
Inte jag som vill att kvinnor ska dö, barn ska dö och/ eller fara rejält illa.... via tvång, med motiveringen: för att bevara "svenskheten", det är du Uven. Stolligheten är således helt din.
Jag prioriterar sånt som faktiskt bär ett värde, nämligen en levande befolknings trygghet och värdighet för ALLA och inte bara en klick med gubbs samt lite "konceptionsögonblicks" möjlighet att dela sina celler.
Med rättigheter för kvinnor att kunna bestämma över sina egna kroppar och liv, så föds enkom välkomna barn som får värdiga liv, nationen blir en värdig plats även för kvinnor och barn och mänskligheten behöver inte utökas med ytterligare några miljoner oönskade svenskar som kommer svälta ihjäl när maten tar slut, den dagen då matförsörjningen till slut kollapsar helt för att allt fler miljarder vill äta kött, köra bilar och resa på semester på andra sidan klotet.
"Svenskheten" är överhuvudtaget inte hotad, den är bara, precis som den alltid varit, en kultur som är i ständigt förändring.
Om 1000 år kommer "svenskhet" vara något helt annat än vad det är idag, och det är fullständigt som sig bör. Försök fasen leva med detta faktum tack.