2021-09-30, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Låt oss påminnas om hur många sidor det var/är ..
Jag lyckas göra en Abel och räknat det, det är: 13064 sidor.
Då använder jag BL berömda ord: "Är det något jag missat"
Det är i klass med kungens uttalande om kaffeflickorna och la'camilla.
-Neehe neehe nej
Citera
2021-09-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ 1: ) Ja, det är ytterst märkligt rent ut sagt att flera av trådens medlemmar total-ignorerar H*nna Davidss*n som en tidigare medbrottsling till sin Yodánske Riddare St*fan Davidss*n.

Mvh/JM.

Tror att du har fel i att "flera av trådens medlemmar" avfärdar/ignorerar att HD kan ha varit medbrottsling. I varierande grad är nog de flesta här överens om att hon åtminstone kände till och/eller förstod att SD hade mördat Lena.
Citera
2021-09-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag såg att du redan har fått svar på denna fråga men svarar ändå.

Ja det är egentligen inte alls konstigt, i mina ögon.

Han inser först efter blivit kallad till polishuset 2ggr
att han gjort en FET missbedömning!

Eftersom han varit "säker" på att H varit ovetandes om den fortsatta otroheten mm
så antog han felaktigt att hon INTE har tjattrat till andra om S+L.
Tex JG o JS.

Och eftersom han även var "säker" på att L inte hade tjattrat till andra
om S och hennes fortsatta affärer och eskalerande problem och hot,
så ansåg han felaktigt även här att det inte fanns en risk för anmälan.

Men tji fick han...
Han blev den FÖRSTA att misstänkas just för att så många visste om deras relation/problem.
HAN var i själva verket ovetandes....
De andra hade tjattrat ordentligt!

Så vad kan han göra nu för att dämpa smällen??
För att möjligtvis blidka H och samtidigt klara undgå fängelsestraff?

Jo han ser till att de är ensamma tillräckligt länge och utan yttre störningar (folk) för att han ska få möjlighet att dels berätta med sina egna manipulerande ord om den fortsatta "kontakten" med L.
Och även förmedla/lägga upp en "strategisk" plan som hon måste vara med på för att synka.

Detta skrev jag om redan i våras en tid före domslutet.
Jag ser resan som ett ytterligare vägskäl, nu för att synka in H, damage control.

Man måste komma ihåg att han var inte bara rädd för att L skulle berätta,
utan han var rädd för VAD hon skulle berätta...
Allt.

Han behövde kontrollera VAD som skulle sägas.
För att inte riskera allt en sista gång.

Och så länge L levde så fanns hotet att ocensurerade o förnedrande berättelser skulle nå H.
Och det vore dödsstöten....

Han måste ha blivit djupt chockad över FUP och all info han fick vartefter utredningen började....
H och L hade "ratt-rati-rajan" både här o där.
Alldeles utan honom.

Så återigen:
Naiv och extrem övertro på sin egna betydelse/person...

Så skillnaden på mord och inte mord var inte att det skulle komma ut utan LW:s målande berättelse om relationen om jag fattat det rätt.

Låter lite tunt för att vi ska kunna vara säkra på att det var hans motiv.

Så vad hade LW kunnat berätta eller visa?
Att de setts ofta.
Att de haft sex överallt ofta.
Att SD ljugit.

Det låter ju som HD och JS.

Så varför får inte SD och LW träffas för HD?
Hon har ju lämnat SD. Och dejtar själv senast nån dag innan drömresan. En hel helg med hårda kramar med JS. Relationen som hon bara ljuger och ljuger om hela tiden för SD om man ska tro vissa skribenter.

Lögnerna och otroheten är enligt dem i ”paritet” med SD:s.

För skilda var de ju SD och HD.

Trodde SD att HD skulle bli jättearg om det dimper ner nåt mejl från LW till HD under resan?

Nu verkar ju allt kunna förklaras med att han funkade annorlunda. Går då något att förklaras alls? Eller funkade inget i skallen på honom?
Vad gäller konsekvens av mord stod han på en femårings nivå mentalt? Tioårings? Där nånstans börjar man väl fatta att det här med att döda får konsekvenser.

Och SD hade lyckats utbilda sig till pilot, kunde relatera till brott eftersom han var involverad i grannsamverkan och hade polisanställda som vänner och var nästan 50 år.
Men han var så off att han inte ens kalkylerade med att bli misstänkt?

Och då skulle han isf kunna snacka sig fri för han var så bra på sånt?

Det här att tillskriva SD med att han hade nollkoll och var uppe i det blå ska man nog vara försiktig med.

Jag är av flera skäl inne på att det grälades och blev fysiskt 14/5. Efter några tuffa månader post skilsmässa. Hela den här förklaringen att han liksom mördade för han inte hade koll på nånting har jag svårt att köpa.

I kombination alltså med hur manipulativ man ser han är åren före och efter mordet.

Hans beteende efter mordet går att förklara med att det var ett plötsligt uppkommet våld. SD var ett kontrollfreak och planerade mycket privat och i arbetet, men hade inte full koll på nånting verkar det som. Och ja jag vet att han var nybörjare på mord men lite bör hans hjärna ha funkat.
Citera
2021-09-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte ett dugg med saken att göra.

HD fullständigt avskyr LW. Hon anser att hon är en käpp i hjulet och den som ställt till det.
Självaste syndabocken som vore bäst som död och att hon försvann för alltid.
Han har tagit fasta på hennes ord förut som psyksjuk men skred aldrig till verket.
Hon har som sagt förtroendebrist och SD är på svagare is än nånsin via skilsmässan.

Det ses i FUP att han tolkar henne svagare än hon är; att hon fortfarande är lika lätt att kollra bort som 2007.

Han har en falsk trygghet via sin hybris och att han som vanligt kan snacka sig ur detaljer.
Det är ju vad han tror innan mordet, att HD inte fattar vidden av hans relation med LW.
Att han sen (semi)biktar sig om fortsatt kontakt är inte värst konstigt.
Såpass begriper han att det kommer uppdagas, men inte vidden av vad LW redan berättat till många andra. Ej heller att hon sparat utkast på mail. Samtidigt är LW nedtystad. Tror han.

Att han biktar sig har med förlorat förtroende att göra. Nu har han även mer än övertydligt visat HD vem han vill ha.
Han tror väl och hoppas att det ska ge en nystart och att ​han ska klara sig likt många andra blockhead som mördat.
Det är mer än övertydligt att han kämpar för att återgå HDs gunst och att LW mördas som tredje hjulet, ett hinder för att upprätta en relation med HD.

Han verkar ju inte ha känt HD alls trots deras långa relation med tanke på att hon stod kvar som lojal och åkte på mysiga semestrar så sent som för ett halvår sen.

Då efter otrohet uppdagas 2017, skilsmässa 2018, mord 2018, SD häktning 2018, allting uppdagas 2019 i o m att HD själv häktas förhörs och visas snoppbilder, fupen släpps med allt dess innehåll och sen tingsrätten och hela tjidevippen.

Så mördar han LW så hade han väldigt dålig koll på hur HD funkar.
Pratade de aldrig om känslor? Höll de bara på med fritidsaktiviteter och olanerade hela tiden?
Citera
2021-09-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Vad är det som har skett menar du som någon inte är skyldig till ?

Det var relaterat till Nötis som skrev att SD kunde mena att eftersom utredningar om hans misshandel i bil och stalking var nerlagda så kunde han betrakta sig som oskyldig och att det ”aldrig hänt”.

Och därför ansåg han sig inte kunna bli misstänkt för mord då de polisanmälningarna inte skulle väga in.

Vilket såklart är tvärtemot hur polisen resonerar när någon anmäls försvunnen och sedan hittas mördad.
Citera
2021-09-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl tyvärr så att det är svårt at krypa in i SDs hjärna. Han tänker så avvikande att det är svårt att fatta.

Det är skrämmande att det finns människor som kan se så normala ut, på ytan verkan vanliga och ändå ha ett så mörkt inre. Jag får små "nycklar" hela tiden, genom att lära mig av andra i tråden, läsa på om den här typen av relationer, och kan se att jag ändå har utvecklats en del. Mycket återstår att förstå.

Gracefulmind har egen erfarenhet, vilken hon delger oss med insiktsfulla och kloka ord i nutid, och firexxx (blandar ihop de två firexxx:s nick här i tråden) är ytterligare en. Det finns några till som jag fångat upp mycket info av. Googlat, haha, och hittat en hel del på nätet också.

Det är komplext, och jg undrar om ens SDfattade vad som hände.

Ja, SD är pressad, det står väl klart.

Lena, var hon på väg bort? Ja, delvis, men också inte. Jag tror SD bara behövde knäppa på fingrarna så var hon där. Men jag tror tt hennes insikt var att det var skadligt för henne att fortsätta och att drömmen om att det skulle bli de två, vara borta. Hon visste att han var djävligre än någon annan hon kände. Att hans sidor vara fulare än man kunde ana. Hon jobbade på efter förmåga...men hade ett mycket stort arbete framför sig.

"Dölja otroheten skulle uppdagas snabbare om han genomför mordet än låter bli kanske. Vilket leder in på LW:s inställning. Var hon på väg bort eller inte?"

Ja, hur tänker han där?
Undrar om han tänker så, utan bara känner att bägaren är full. Han känner bara ett stort hat, känner sig som ett offer, utsatt. Och Lena ligger på... hela tiden. Det försvinner liksom inte.

Samtidiga känslor av svarsjuka. Jag är säker. Han pallade inte heller att Lena skulle till Norge. Med Beholder. Och samtidigt säger hon att det nu sklle var helt odramatiskt om allt tog slut. Lycka till på er resa för att hitta tillbaka.

Lite klurigt med att loggremsan kommer sedan där...

SD visade sig vara en av Sveriges farligaste personer. Mördade helt utan konsekvenstänk. Om planerat.

Sen så byggs det ju under 2017-2018 upp en SD som våren 2018 står med många stressmoment. Diverse problem.

Samtidigt så finns där hopp. Drömresan med alla dess möjligheter för framtiden.

Men istället för att satsa på det tåget och kanske lura tillbaka HD där så kör han lite omvända hängslen och livrem och slår ihjäl LW nån dag innan avresan för att HD säkert ska kunna lockas tillbaka.
Och tanken är då att anledningen till att han gör det är att nu just då när resan går av stapeln så bedömer han att LW, som själv har kul saker på gång med killar och grejer, ska få ett spel och dra iväg massa snaskiga detaljer till HD?

Nån form av beslutsunderlag måste han ju haft i den bedömningen? Alltså att LW var på G att avslöja massa detaljer?
Vad baserar han det på? Telegramkonversation vi inte sett?
Citera
2021-09-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är väldigt oklart, HDs studier, karriär och psykiska mående.
Jag har inte lyckats förstå hennes tidslinje från student till arbetande mamma.
Ok, om hon varit 90 år, men alla dessa år som ett menlöst skal, till att förpuppa sig och förvandlas till en fjäril efter Steffes död, är en gåta

Tycker du att det är en gåta att hon mår bra nu, när hon är av med både Lena och sin skithög till karl?
Men ok: om HDs liv innan äktenskapet med SD vet vi inte mycket.
Citera
2021-09-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag misstänker att HD var sexuellt äcklad av SD.

Med facit i hand en korrekt inställning.
Citera
2021-09-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är väl bådas berättelse? Då ljuger båda isf.

Tänkte bara att det var märkligt att döda för att dölja men sen typ ett dygn senare ändå berätta. Onödigt mord då.

Så tänker jag också, men SD verkar ha varit uppfylld av ett raseri som han med sina begränsningar inte kunde hejda och kontrollera. Han ansåg uppenbarligen att Lena var roten till hans stress och och kontrollförlust. För själv begick han inga fel. "Jag har rätt och du har fel" var hans åsikt. Inte bara gällande Lena.
Citera
2021-09-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så tänker jag också, men SD verkar ha varit uppfylld av ett raseri som han med sina begränsningar inte kunde hejda och kontrollera. Han ansåg uppenbarligen att Lena var roten till hans stress och och kontrollförlust. För själv begick han inga fel. "Jag har rätt och du har fel" var hans åsikt. Inte bara gällande Lena.

Ja och då är frågan hur detta raseri yttrade sig i slutändan.

Som ett planerat mord där han inte fattade själv att han skulle bli misstänkt.

Eller blev hastigt våldsam, triggad av LW likt tidigare incidenter i bil och hall.
Citera
2021-09-30, 18:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Måste bara "rätta" mig själv här....

När jag skrev att uppvaknandet är/blir extra SMÄRTSAMT
så menar jag så klart att de slår ifrån det (känslan) omedelbart
eftersom de oftast inte har "förmåga" att "ta upp/ta emot/känna" smärta.

Men jag tycker ändå att man kan kalla det "smärta"... då de överreagerar med en sådan stark, instinktiv o våldsam reaktion på "kränkningen".
Det hade de ju inte behövt göra annars...

Ordet/benämningen smärta kanske kan bytas ut.
Rädsla? samma sak där dock.
Ah, lämnar det...
Strunt samma.

Jag är med dig här.

Som jag har läst är narcisistens självkänsla låg i grunden. Han klarar inte av att se sina egna tillkortakommanden, sin egen svaghet eller annat som brister. Detta förakt som han har för sig själv är undanstoppat, så djupt att det istället upplevs som att han är perfekt, eller hur man ska uttrycka det.

Men eftersom det är på bräcklig grund han står, kan en kräkning, en oförrätt, kritik eller ett avslöjande skaka om narcissisten rejält och alla sådana kräkningar måste omedelbart tillrättavisas, stävjas, bestraffas; allt för att återfå balansen, kontrollen och makten.

Nu pratar du inte om narcissiter, men jag utgår från det i min tolkning.

Funderar på om det kan vara därför som kontrollen är så enormt viktig? Varifrån kommer detta behov av att kontrollera allt och alla?
Citera
2021-09-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så skillnaden på mord och inte mord var inte att det skulle komma ut utan LW:s målande berättelse om relationen om jag fattat det rätt.

Låter lite tunt för att vi ska kunna vara säkra på att det var hans motiv.

Så vad hade LW kunnat berätta eller visa?
Att de setts ofta.
Att de haft sex överallt ofta.
Att SD ljugit.

Det låter ju som HD och JS.

Så varför får inte SD och LW träffas för HD?
Hon har ju lämnat SD. Och dejtar själv senast nån dag innan drömresan. En hel helg med hårda kramar med JS. Relationen som hon bara ljuger och ljuger om hela tiden för SD om man ska tro vissa skribenter.

Lögnerna och otroheten är enligt dem i ”paritet” med SD:s.

För skilda var de ju SD och HD.

Trodde SD att HD skulle bli jättearg om det dimper ner nåt mejl från LW till HD under resan?

Nu verkar ju allt kunna förklaras med att han funkade annorlunda. Går då något att förklaras alls? Eller funkade inget i skallen på honom?
Vad gäller konsekvens av mord stod han på en femårings nivå mentalt? Tioårings? Där nånstans börjar man väl fatta att det här med att döda får konsekvenser.

Och SD hade lyckats utbilda sig till pilot, kunde relatera till brott eftersom han var involverad i grannsamverkan och hade polisanställda som vänner och var nästan 50 år.
Men han var så off att han inte ens kalkylerade med att bli misstänkt?

Och då skulle han isf kunna snacka sig fri för han var så bra på sånt?

Det här att tillskriva SD med att han hade nollkoll och var uppe i det blå ska man nog vara försiktig med.

Jag är av flera skäl inne på att det grälades och blev fysiskt 14/5. Efter några tuffa månader post skilsmässa. Hela den här förklaringen att han liksom mördade för han inte hade koll på nånting har jag svårt att köpa.

I kombination alltså med hur manipulativ man ser han är åren före och efter mord

Hans beteende efter mordet går att förklara med att det var ett plötsligt uppkommet våld. SD var ett kontrollfreak och planerade mycket privat och i arbetet, men hade inte full koll på nånting verkar det som. Och ja jag vet att han var nybörjare på mord men lite bör hans hjärna ha funkat.

Håller med dig om att man inte ska "dumförklara" eller påstå att SD inte hade någon koll. Men han verkade vara under hård press så att säga.
Började det sista grälet redan under dagen, och växte till en orkan som slutade med ett mord?

Om grälet bakom planket eskalerade och gick totalt överstyr, vad hade SD då för vapen att slå ihjäl LW med? Fanns det redan på platsen, eller hade han det med sig, ( ex en.hammare)? Tror ju han haft mordplaner en tid...

Undrar hur den som mördat känner sig efteråt? Hur hanterade SD att "låtsas" som om ingenting hänt och cykla till jobbet när han var ledig? Får ej ihop den ekvationen, har "fundiliserat" länge på varför han åkte till jobbet den där dagen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in