Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Det var vad jag vet personer som inte haft Covid 19.
Vad jag vände mig mot var ditt påstående om att vaccinet inte skyddar mot smitta vilket det uppenbarligen gör - precis som efter en naturlig sjukdom.
Eller vad menar du med smittad?
Om man är vaccinerad sedan 4 veckor och en person som är sjuk i Covid 19 nyser dig rakt i ansiktet - är man smittad då trots att man inte testar positivt någon gång efter detta?
Nej, man kan inte anses vara smittad om det inte kan påvisas med en provtagning. Även om någon hostar virus i ansiktet på en är det inte säkert att man blir smittad.
Vad jag menade var att vaccinen inte ger något
varaktigt skydd mot smittspridning. Till att börja med ger det bra skydd mot smitta och smittspridning, men efter några månader avtar effekten.
Det är egentligen lite konstigt med debatten om vaccin-inducerad immunitet kontra infektion-inducerad immunitet. Vaccinet är ingen medicin i sig, det skall bara lura kroppen att den är infekterad av ett virus så att immunförsvaret triggas och börjar producera motmedel. Så när det riktiga viruset kommer har kroppen redan ett förberett skydd.
Men det är fortfarande kroppens eget immunförsvar som triggas, oavsett om det triggas av ett vaccin eller av viruset. Jag förstår inte på vilket sätt kroppens immunförsvar skulle skapa ett bättre skydd av en vaccinreaktion jämfört med det skydd kroppen får efter en riktig virusinfektion. Rent logiskt borde infektion-inducerad immunitet vara bättre eftersom man då utsätts för hela viruset, vilket också många immunologer och forskare hävdar.
Sedan är det förstås en annan sak att riskerna med att bli utsatt för viruset är större jämfört med vaccinet, speciellt om man redan har nedsatt immunförsvar.