2021-09-30, 15:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl kanske för att de i min ålder och frekvent är på flashback har slutat tro på både politiker och media för länge sedan.

Det säger ingenting om saken. Man behöver inte tro på politiker och media för att göra en riskkalkyl. Man behöver inte ens lita på läkemedelsbolagen. Faktum är att jag var övertygad om att läkemedelsbolagen var implikerade som medskyldiga i tillverkningen av viruset redan innan jag blev vaccinerad och det ändrar inte min ståndpunkt att viruset är mycket värre än vaccinet.
Citera
2021-09-30, 15:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du skrev:

Vi vet betydligt mer om vaccinens effekter på sikt än covids effekter på sikt. Den enklaste anledningen till det är att informationen som introduceras av vaccinet är mycket mindre och produceras i mycket lägre kvantiteter och under en begränsad tid. Så det är både en kvalitativ och kvantitativ faktor som gör att covid är en större risk i det längre perspektivet.
Jag häller delvis med, fast att veta något är att "mäta" något och det har man inte kunnat göra långsiktigt vare sig på smittade eller vaccinerade.

Sedan är det givetvis väldigt väldigt sannolikt att en liten påverkan från vaccinet ger betydligt mindre långsiktiga effekter än en infektion av coronaviruset och det är något forskare vet teoretiskt.

Men, ja, jag håller i princip med dig.
Citera
2021-09-30, 15:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Det säger ingenting om saken. Man behöver inte tro på politiker och media för att göra en riskkalkyl. Man behöver inte ens lita på läkemedelsbolagen. Faktum är att jag var övertygad om att läkemedelsbolagen var implikerade som medskyldiga i tillverkningen av viruset redan innan jag blev vaccinerad och det ändrar inte min ståndpunkt att viruset är mycket värre än vaccinet.
Jag tycker tvärtom. Klart slut.
Citera
2021-09-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är ju intressant. Det är svårt att jämföra grupperna så att det nu kommer studier är väldigt bra. Fler återinfektioner hos dem med genomgången sjukdom:

Tyler Black, MD
@tylerblack32
Oklahoma data showing that the reinfection rate of previously infected people is double the breakthrough rate of previously vaccinated people.
https://twitter.com/tylerblack32/status/1443460771883544576?s=20

Lite mer om det och tabeller:

COVID Reinfections Have Jumped 300% Since May
/.../The report also shows breakthrough infections for fully vaccinated people have jumped from 503 in May to more than 9,400 in September.

While the number of reinfections is lower, the rate of repeat cases is double the rate of breakthrough infections.
https://www.publicradiotulsa.org/post/covid-reinfections-have-jumped-300-may#stream/0

Full kognitive dissonans hos anti-vaxxers in 3...2...1..

Det är väl inte oväntat att den som har haft covid-19 kan bli infekterad igen? Det har rapporterats om detta förut. Det viktiga är att man inte blir sjuk, eftersom man har ett immunförsvar som dödar viruset innan det ställer till skada. Precis på samma sätt som vaccinen inte förhindrar smitta, men reducerar allvarlig sjukdom och död.

Smittspridningen stoppas inte varaktigt varken av immunitet efter infektion eller av immunitet efter vaccination. Viruset är här för att stanna, alla kommer att bli attackerade av det, troligen flera gånger, och då kan man antingen förlita sig på sitt naturliga immunförsvar eller ta återkommande vaccindoser.
Citera
2021-09-30, 15:16
Medlem
Citat:
Många virus gör det och vi vet att SARS-CoV-2 kan göra det.

Evolutionen kan säkert selektera fram människor som är bättre lämpade att hantera coronavirus. Man tror att neandertalarna dog ut av ett virus och under stenåldern dog den dominerande manliga y haplogruppen I2 ut i Sverige och ersattes av I1 och R1b.
G2, den haplogrupp som var vanlig bland tidiga jordbrukare slogs också ut och ersattes av germanernas förfäder i Skandinavien.
Något slags pandemi kan ha orsakat detta manfall kring 3400 fKr.
Senast redigerad av Svartheden 2021-09-30 kl. 15:34.
Citera
2021-09-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Det är väl inte oväntat att den som har haft covid-19 kan bli infekterad igen? Det har rapporterats om detta förut. Det viktiga är att man inte blir sjuk, eftersom man har ett immunförsvar som dödar viruset innan det ställer till skada. Precis på samma sätt som vaccinen inte förhindrar smitta, men reducerar allvarlig sjukdom och död.

Smittspridningen stoppas inte varaktigt varken av immunitet efter infektion eller av immunitet efter vaccination. Viruset är här för att stanna, alla kommer att bli attackerade av det, troligen flera gånger, och då kan man antingen förlita sig på sitt naturliga immunförsvar eller ta återkommande vaccindoser.

Nu stoppar ju vaccinet dig från att bli sjuk - iallafall ett tag.

Vi ser ju det bland antal fall bland vaccinerade och ej vaccinerade samt i test där ovaccinerade och vaccinerade fick ta självtest en gång i veckan under 17 veckors tid och andelen ovaccinerade som testade positivt var mycket högre.

Om man inte blir sjuk och testar negativt på ett Covid-test - då kan man väl inte anses smittad?
Citera
2021-09-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu stoppar ju vaccinet dig från att bli sjuk - iallafall ett tag.

Vi ser ju det bland antal fall bland vaccinerade och ej vaccinerade samt i test där ovaccinerade och vaccinerade fick ta självtest en gång i veckan under 17 veckors tid och andelen ovaccinerade som testade positivt var mycket högre.

Om man inte blir sjuk och testar negativt på ett Covid-test - då kan man väl inte anses smittad?
Bara för tydlighetens skull, de ovaccinerade du nämner här, har dessa haft infektionen tidigare eller är de helt utan tidigare immunitet?

Min uppfattning är att tidigare infektion (och ej vaccinerad) i de allra flesta fall förhindrar att du blir sjuk igen, även om du förvisso kan bli smittad och bära på viruset. Bortsett från något enstaka fall har jag inte läst att personer som haft covid-19 blir smittade igen och allvarligt sjuka.
Citera
2021-09-30, 15:59
Medlem
Citat:
Bara för tydlighetens skull, de ovaccinerade du nämner här, har dessa haft infektionen tidigare eller är de helt utan tidigare immunitet?

Min uppfattning är att tidigare infektion (och ej vaccinerad) i de allra flesta fall förhindrar att du blir sjuk igen, även om du förvisso kan bli smittad och bära på viruset. Bortsett från något enstaka fall har jag inte läst att personer som haft covid-19 blir smittade igen och allvarligt sjuka.

Det var vad jag vet personer som inte haft Covid 19.

Vad jag vände mig mot var ditt påstående om att vaccinet inte skyddar mot smitta vilket det uppenbarligen gör - precis som efter en naturlig sjukdom.

Eller vad menar du med smittad?

Om man är vaccinerad sedan 4 veckor och en person som är sjuk i Covid 19 nyser dig rakt i ansiktet - är man smittad då trots att man inte testar positivt någon gång efter detta?

Citat:

Citera
2021-09-30, 16:26
Medlem
Crapmagics avatar
Har man mindre sannolikhet att sprida till andra ifall man haft det själv? (för 1 år sedan)
Citera
2021-09-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det var vad jag vet personer som inte haft Covid 19.

Vad jag vände mig mot var ditt påstående om att vaccinet inte skyddar mot smitta vilket det uppenbarligen gör - precis som efter en naturlig sjukdom.

Eller vad menar du med smittad?

Om man är vaccinerad sedan 4 veckor och en person som är sjuk i Covid 19 nyser dig rakt i ansiktet - är man smittad då trots att man inte testar positivt någon gång efter detta?
Nej, man kan inte anses vara smittad om det inte kan påvisas med en provtagning. Även om någon hostar virus i ansiktet på en är det inte säkert att man blir smittad.

Vad jag menade var att vaccinen inte ger något varaktigt skydd mot smittspridning. Till att börja med ger det bra skydd mot smitta och smittspridning, men efter några månader avtar effekten.

Det är egentligen lite konstigt med debatten om vaccin-inducerad immunitet kontra infektion-inducerad immunitet. Vaccinet är ingen medicin i sig, det skall bara lura kroppen att den är infekterad av ett virus så att immunförsvaret triggas och börjar producera motmedel. Så när det riktiga viruset kommer har kroppen redan ett förberett skydd.

Men det är fortfarande kroppens eget immunförsvar som triggas, oavsett om det triggas av ett vaccin eller av viruset. Jag förstår inte på vilket sätt kroppens immunförsvar skulle skapa ett bättre skydd av en vaccinreaktion jämfört med det skydd kroppen får efter en riktig virusinfektion. Rent logiskt borde infektion-inducerad immunitet vara bättre eftersom man då utsätts för hela viruset, vilket också många immunologer och forskare hävdar.

Sedan är det förstås en annan sak att riskerna med att bli utsatt för viruset är större jämfört med vaccinet, speciellt om man redan har nedsatt immunförsvar.
Citera
2021-09-30, 16:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Multifunktionalitet är att det agerar på många olika sätt. Det behöver inte en specifik receptor, den behöver inte ens gå via lungorna. Jag utmanar dig hitta ett annat coronavirus som både angriper via lungor och nerver.

Varför försöker du hela tiden framställa covid19 som något mycket värre än det är?

Alla virus i Coronafamiljen har förmågan att angripa nervsystemet och Covid19 är inget undantag. En enkel googling ger massor med information om detta.
Citera
2021-09-30, 16:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag förstår inte på vilket sätt kroppens immunförsvar skulle skapa ett bättre skydd av en vaccinreaktion jämfört med det skydd kroppen får efter en riktig virusinfektion.

Det är lite oklart ja men det finns studier som visar att det är så och det är det man går på. D.v.s det är inte en åsikt att vaccinen ger ett bättre skydd utan vaccinen ger ett mångdubbelt bättre skydd (vi snackar på en logaritmisk skala mot andra varianter).

Så det verkar både vara kvantitativt och kvalitativt. Fler antikroppar och antikropparna är bättre, åtminstone mot andra varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in