Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är inte vaccin mot cancern, utan mot den kroniska könssjukdomen som ger cancer. Därför behöver man vaccinera helst innan sexdebut, så att man är skyddat mot HPV. Man kände sig ganska säker på att viruset orsakade cancern, och man hade säkerhetstestat vaccinet under längre tid, vilket är det viktiga.
Det går inte heller att säga att "mRNA-vaccin" har studerats i 15 år, för att man kom på teknologin för 15 år sen. Andra vaccinteknologier har ju studerats i 100 år. Det betyder inte att man har 100 års säkerhetsdata att luta sig emot.
Alla vacciner är olika. Vaccinets syfte är att orsaka permanenta förändringar i immunförsvaret, och vad den förändringen är beror helt på vad man vaccinerar med/mot. Tidigare studier på mRNA-vaccin är kanske tillräckliga för att man inte ska känna sig orolig för kemikalieförgiftning av vaccinets innehållsförteckning. Men ingen har ju en susning om ifall de här förändringarna av immunförsvaret är bra eller dåliga på lång sikt.
Det hade varit ett helt annat läge om 1% av barnen dog. Men när det bokstavligen är en på miljonen som avlider så finns det ingen anledning att stressa fram ett sånt här beslut. De här barnen har 80 år på sig att vaccinera sig mot covid.
Sorry, missade att det var vaccination av barn det gällde.
Där håller jag med dig och andra som inte anser att barn ska vaccineras mot covid-19.
Jag vet inte hur jag hade agerat om jag haft barn nu, men ungefär så här tror jag.
Barn under 15 år hade jag inte låtit vaccinera och inte ens tillåtit om de själva ville.
Barn över 15 år skulle jag nog låtit vaccinera sig om de ville (eller låtit dem avstå) efter att de fått ta del av rimliga fakta i dagens kunskapsläge.