2021-09-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Alla inräknade.

161.

Sveriges befolkning under 50 år: 5,4m.

Preics. Och jag sa friska. Av dessa 161 lär 90% ha bakomliggande mer eller mindre svåra sjukdomar. Detta är alltså under två år. Bland barn och unga är Covid till och med mindre dödligt än Influensa/RS-virus. Varför ska de tvingas få sin uppväxt slagna i spillror. Är man rädd eller har dålig hälsa får man ju helt enkelt ta eget ansvar och skydda sig. Inte propagera för Covidpass å skit. Det är fan trams.
Citera
2021-09-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du kallar mig idiot och fascist samtidigt ber du mig leta reda på upplysningar som du är intresserad av.

Är det då inte du som är idioten som inte ens vet vad du hittar denna infon?

Och du har mycket fel det är bra mycket mindre en 300 000 unga friska dom avlidit i covid i Sverige. Det har ju inte ens dött 300 000!

Men jag tänker vara snäll mot dig och lära dig hur du själv tar fram den slags infon du frågar efter.

Mer eller mindre alla unga, friska som avlidit i covid har gjort det på IVA.

SIR, Svenska Intensivvårdsregistret har fantastiskt detaljerad statistik på de som läggs in på IVA. Du kan se ålder om de avlidit om de varit vaccinerade och om de hade kända riskfaktorer. Samt mycket annat.

Använd denna länk
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Ikonen på vänster sida: visa urval.
Det är där du gör dina urval, som enbart välja de utan riskfaktor och ålder m.m.

Blålinjen högt upp: rapporter- coronafall- rapporterade.
Här kan du välja om du vil se antal eller vaccinationsstatus m.m.

Om det är något du undrar fråga vem som i tråden. Jag tror alla här i tråden är vana att hitta information på SIR.

Du vet lika väl som jag att den absolut majoriteten som dött har varit extremt gamla och skröpliga. För majoriteten av den friska befolkningen är Covid knappt dödligt alls. Det är bara skitsnack och siffrorna visar detta med all tydlighet.
Citera
2021-09-30, 14:44
Medlem
arbetets avatar
Det här är ju intressant. Det är svårt att jämföra grupperna så att det nu kommer studier är väldigt bra. Fler återinfektioner hos dem med genomgången sjukdom:

Tyler Black, MD
@tylerblack32
Oklahoma data showing that the reinfection rate of previously infected people is double the breakthrough rate of previously vaccinated people.
https://twitter.com/tylerblack32/status/1443460771883544576?s=20

Lite mer om det och tabeller:

COVID Reinfections Have Jumped 300% Since May
/.../The report also shows breakthrough infections for fully vaccinated people have jumped from 503 in May to more than 9,400 in September.

While the number of reinfections is lower, the rate of repeat cases is double the rate of breakthrough infections.
https://www.publicradiotulsa.org/post/covid-reinfections-have-jumped-300-may#stream/0

Full kognitive dissonans hos anti-vaxxers in 3...2...1..
Citera
2021-09-30, 14:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej och därav den uppenbara paradoxen där du hellre väljer det större okända viruset med bevisad skadeverkning på en cellulär nivå vs en rent hypotetisk risk av en mycket mindre mängd proteinpartiklar som bara existerar i tre veckor i kroppen.
Jag väljer det inte, jag undviker det. Men skönt att höra att det endast existerar i kroppen i tre veckor. Då kan alla som ska vaccinera sina barn känna sig lugna. Då har jag inte mer att tillföra annat än oavsett mitt IQ så är det ändå min kropp och den bestämmer jag över och ju fler som kallar mig idiot desto mer säker är jag på min sak.
Citera
2021-09-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte i den omfattningen och som sagt, jag tror inte man räknar in de med uppehållstillstånd.

Jasså, i vilken "omfattning" tänker du då, varför skulle inte de med uppehållstillstånd inte räknas?
Citera
2021-09-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Skrämmande scener från Stockholm, risken finns att IVA är fullt innan julen ifall man inte fortsätter ta detta på allvar.
Tycker det såg festligt och livsbejakande ut, vi får väl se om ett par veckor (enligt tvä-veckors regeln) hur det påverkar sjukvården.
Citera
2021-09-30, 14:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jag väljer det inte, jag undviker det. Men skönt att höra att det endast existerar i kroppen i tre veckor. Då kan alla som ska vaccinera sina barn känna sig lugna. Då har jag inte mer att tillföra annat än oavsett mitt IQ så är det ändå min kropp och den bestämmer jag över och ju fler som kallar mig idiot desto mer säker är jag på min sak.

Jag har känt mig lugn hela tiden tack. Det jag har absolut mest problem med är att förstå är intensiteten och tonläget hos de ca 10-15% etniska svenskarna i din ålder som inte valt att vaccinera sig. För ni är inte fler än så men när man läser den här tråden så tror man lätt att ni nästan befinner er i majoritet.
Citera
2021-09-30, 14:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, förstår inte hur du ens kan tro något sånt.

Oj!
Skrev jag att jag trodde att man redan känner till hur människan påverkas av vaccin eller covid på sikt?
Så är det givetvis inte.
Citera
2021-09-30, 14:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Jag har känt mig lugn hela tiden tack. Det jag har absolut mest problem med är att förstå är intensiteten och tonläget hos de ca 10-15% etniska svenskarna i din ålder som inte valt att vaccinera sig. För ni är inte fler än så men när man läser den här tråden så tror man lätt att ni nästan befinner er i majoritet.
Är väl kanske för att de i min ålder och frekvent är på flashback har slutat tro på både politiker och media för länge sedan.
Citera
2021-09-30, 14:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Oj!
Skrev jag att jag trodde att man redan känner till hur människan påverkas av vaccin eller covid på sikt?
Så är det givetvis inte.

Du skrev:

Citat:
Vad jag kan förstå vet man lika lite om corona/covid:s effekter på sikt som om vaccinens effekter på sikt och detta oavsett ålder.

Vi vet betydligt mer om vaccinens effekter på sikt än covids effekter på sikt. Den enklaste anledningen till det är att informationen som introduceras av vaccinet är mycket mindre och produceras i mycket lägre kvantiteter och under en begränsad tid. Så det är både en kvalitativ och kvantitativ faktor som gör att covid är en större risk i det längre perspektivet.
Citera
2021-09-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är ju intressant. Det är svårt att jämföra grupperna så att det nu kommer studier är väldigt bra. Fler återinfektioner hos dem med genomgången sjukdom:

Tyler Black, MD
@tylerblack32
Oklahoma data showing that the reinfection rate of previously infected people is double the breakthrough rate of previously vaccinated people.
https://twitter.com/tylerblack32/status/1443460771883544576?s=20

Lite mer om det och tabeller:

COVID Reinfections Have Jumped 300% Since May
/.../The report also shows breakthrough infections for fully vaccinated people have jumped from 503 in May to more than 9,400 in September.

While the number of reinfections is lower, the rate of repeat cases is double the rate of breakthrough infections.
https://www.publicradiotulsa.org/post/covid-reinfections-have-jumped-300-may#stream/0

Full kognitive dissonans hos anti-vaxxers in 3...2...1..

Ajdå.

Där rök ju det sista hoppet för de som önskar "en livslång naturlig immunitet".
Citera
2021-09-30, 15:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl kanske för att de i min ålder och frekvent är på flashback har slutat tro på både politiker och media för länge sedan.

Det säger ingenting om saken. Man behöver inte tro på politiker och media för att göra en riskkalkyl. Man behöver inte ens lita på läkemedelsbolagen. Faktum är att jag var övertygad om att läkemedelsbolagen var implikerade som medskyldiga i tillverkningen av viruset redan innan jag blev vaccinerad och det ändrar inte min ståndpunkt att viruset är mycket värre än vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in