2021-09-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tro mig: Gatsten HAR pratat med "Hanna". Så har faktiskt även jag gjort för ett tag sedan, och allt stämmer: Hon säger att hon hörde en bil köra iväg ute på Ekuddenvägen och vända vid Kafé Bäcken för att sedan fortsätta upp mot Marieforsleden. Kan det vara färdigsnackat om detta nu?
Vad du håller på. Om det inte sagts till polisen, vilket är mest trovärdigt, det som sagts till polis eller det som en, två eller till och med tio anonyma skribenter här påstår?
Det finns mycket som bekräftats i denna tråd och blivit till sanningar men som inte verkar stämma alls.
Tagga ner!
Citera
2021-09-29, 21:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jag har gjort en karta över området som stämmer hyggligt exakt med verkligheten. Absolut att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit, men det är ingen mening att klyva hårstrån. Bilden är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick, helt enkelt.

Kan moderator klistra in den här kartan på trådens startsida tillsammans med namnlistan och häktningsframställan?

https://delafil.se/387aa4c2eaaea754/Helena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2021-09-29, 21:14
Medlem
Citat:
Tro mig: Gatsten HAR pratat med "Hanna". Så har faktiskt även jag gjort för ett tag sedan, och allt stämmer: Hon säger att hon hörde en bil köra iväg ute på Ekuddenvägen och vända vid Kafé Bäcken för att sedan fortsätta upp mot Marieforsleden. Kan det vara färdigsnackat om detta nu?

Jag lovar att jag inte ska frånta dig din tro och hoppas likväl att du kan vara lika storsint och respektera andras. Uppgifter som framkommit av skribenter på Flashback som utelämnats i tidningsartiklar och polisförhör kommer de flesta alltid ta med en stor nypa salt. Hoppas du kan respektera det å snälla ingen polemik nu.
Citera
2021-09-29, 21:20
Medlem
Citat:
Trots att jag skrev att min karta över området stämmer hyggligt exakt med verkligheten OCH att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit OCH att det inte är någon mening att klyva hårstrån, är det precis det som händer ... Igen då: Kartan är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick!!! Nöj er.

Om man tittar på Veckans brott (https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg) ser man att Pelle Jenvén visar platsen som "Hanna" har angett för bråket typ "rakt ut i Kohagen", faktiskt så visar hans högerarm ända bort mot det bergsknalle som ligger alldeles väster om där jag ritade in häftstiftet för "Skorna". Jenvén visar med båda armarna mer åt lekplatsområdet än mot Ekuddenvägen, och han säger tydligt att "Hanna" uppfattade bråket från "den här delen av dungen". Notera också att Jenvén står vid vändplanen nere på Hällristningsvägen - och visar mer åt höger än åt vänster, alltså. Faktum är att man till och med ser den öppna ytan för lekplatsområdet till höger precis innan scenen bryts!

Egentligen spelar det mindre roll exakt var skorna hittades, eftersom jag tror att de flesta är med på antagandet att det som skedde, skedde i två skeenden. Först bråket som "Hanna" hörde och bilen som vände vid infarten till Kafé Bäcken samt bilen som "Killarna" såg. Mitt tips är fortfarande - och det oavsett gärningsman eller gärningsmän! - att Helena först lämnades kvar i Kohagen, för att i det andra skeendet hämtas med bil på lekplatsen.
Så var det nog
Citera
2021-09-29, 21:41
Medlem
Citat:
Trots att jag skrev att min karta över området stämmer hyggligt exakt med verkligheten OCH att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit OCH att det inte är någon mening att klyva hårstrån, är det precis det som händer ...Igen då: Kartan är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick!!! Nöj er.
../..

Det var väl jättebra att Jag, ThordOlavsson, Xetium, prinsessan kommit fram till mer exakt var skorna låg och även ringarna å dyl. Det är oftast de små detaljerna där man hittar pusselbitarna. Det var verkligen inte meningen att frånta dig beröm för den jättefina karta du har gjort. Den ger verkligen en väldigt bra överblick (önskvärt hade givetvis varit kartunderlag från 1992 men förstårligt att det kan vara svårt att få fram).
Citera
2021-09-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Jo enligt TSL 1992-06-23 finns ett annat vittne som hört skriket vilket styrker "Hanna vittnets" trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vad sade detta vittnet mer, sa denne något mer? Då bör man ju inte misstro Hanna iallafall som det ju gjorts av en del.

Det står tyvärr inte mycket mer: TSL Tisdagen den 23 juni 1992
"Ett nytt kvinnligt vittne sägs också finnas som kan styrka det tidigare vittnets uppgifter. ../.. När det gäller det nya vittnets uppgifter kan dessa bekräfta de upplysningar som ett annat vittne lämnat till polisen. Det tidigare vittnet kunde berätta att hon hört ett skrik från det område där Helena tros ha försvunnit. När det gäller det nya vittnet råder dock osäkerhet vad gäller tid och dag, enligt kriminalkommisarie Karl-Erik Kvist"
Citera
2021-09-29, 22:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det var väl jättebra att Jag, ThordOlavsson, Xetium, prinsessan kommit fram till mer exakt var skorna låg och även ringarna å dyl. Det är oftast de små detaljerna där man hittar pusselbitarna. Det var verkligen inte meningen att frånta dig beröm för den jättefina karta du har gjort. Den ger verkligen en väldigt bra överblick (önskvärt hade givetvis varit kartunderlag från 1992 men förstårligt att det kan vara svårt att få fram).

Min första fetning: Fast jag menar att ni har fel. Men å andra sidan: Vet någon i tråden verkligen EXAKT var skorna låg? Det skulle i så fall vara MYCKET intressant om det är så!

Min andra fetning: Igen då: Kartan är inte ritad med raketprecision (!), någonstans var jag tvungen att sätta "häftstiftet". Dock satte jag häftstiftet någorlunda i relation till var jag bedömer att bilen stod som orsakade spåren i sanden samt däcktrycket på den smala asfaltgången som skär genom lekplatsen. Men om du nu var på plats under händelsen: Exakt var låg ringarna? Du verkar ju veta!
Citera
2021-09-29, 22:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det står tyvärr inte mycket mer: TSL Tisdagen den 23 juni 1992
"Ett nytt kvinnligt vittne sägs också finnas som kan styrka det tidigare vittnets uppgifter. ../.. När det gäller det nya vittnets uppgifter kan dessa bekräfta de upplysningar som ett annat vittne lämnat till polisen. Det tidigare vittnet kunde berätta att hon hört ett skrik från det område där Helena tros ha försvunnit. När det gäller det nya vittnet råder dock osäkerhet vad gäller tid och dag, enligt kriminalkommisarie Karl-Erik Kvist"

Jag har pratat även med henne (en finska). Sedan finns det ett bilvittne till (ett tredje, alltså) som har nämnts i tråden (ML-V). Bodde på Norra Kolarestigen och såg en vit bil på gång-/cykelvägen runt 23:30. (Efter lekplatsen sett från Ekuddenvägen och upp mot Marieforsleden.) Nu har jag sagt mycket mer än vad jag egentligen hade tänkt säga, men ta mig för en genomseriös användare i tråden!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-29 kl. 22:15.
Citera
2021-09-29, 22:47
Medlem
Citat:
Du har nog rätt.
Kartan är ju omöjligt fel däremot kan ju krysset vara felplacerat men troligtvis inte. Även om kartan visar höjdnivåskillnaden så är det nog bergsknallen man ser där.
Det stärks också enligt den 360° bilden som finns på "P4 Skaraborg - Fallet Helena" där det ser ut som att skorna är precis öster om bergsknallen
. Ser dessutom ut som att skorna är inkastade minst 10 meter vardera från stigen i motsatt riktning (om de nu var inkastade). Markeringen för var ringarna å dyl hittades ser ut som att det var precis i nordöstra hörnet på lekplatsen (ej grusplan) dvs söder om den lilla asfalterade gångstigen längst in mot skogsdungen. Vilket stärker GW tesen att ringarna å dyl ramlade ut ur väskan när kroppen baxades in i bilen. Kartan som Xeitum länkade är garanterat aktuell för hur geografin såg ut då 1992 vilket visar att skogsstigen mynnade ut norr om ”grusplan” dvs att Helenas kropp förmodligen har transporterats genom terrängen den sista biten för att kunna plockas upp vid lekplatsens nordöstra hörn (dvs söder om grusplan), om nu GW tesen är korrekt.

Citat:
Min första fetning: Fast jag menar att ni har fel. Men å andra sidan: Vet någon i tråden verkligen EXAKT var skorna låg? Det skulle i så fall vara MYCKET intressant om det är så!

Min andra fetning: Igen då: Kartan är inte ritad med raketprecision (!), någonstans var jag tvungen att sätta "häftstiftet". Dock satte jag häftstiftet någorlunda i relation till var jag bedömer att bilen stod som orsakade spåren i sanden samt däcktrycket på den smala asfaltgången som skär genom lekplatsen. Men om du nu var på plats under händelsen: Exakt var låg ringarna? Du verkar ju veta!

Varför påstår du att jag var på plats under händelsen? en grov anklagelse du säkerligen kan få en varning för kanske avstängning. Vad är det man brukar säga "attack till bästa försvar" känner du dig trängd? Om du läser mina inlägg så ser du att jag nästan alltid refererar till just källan. Varför ska jag ifrågasätta en karta som polisen tagit fram med just markeringar var skorna låg som dessutom stärks av bilden P4 Skaraborg tagit fram? Jag vet inte exakt var vare sig skorna eller ringarna låg men om man är någorlunda påläst så framgår det i både tidningsartiklar och media. Huvudtesen för både GW och Pelle Jenven är ju att ringarna ramlat ur väskan när kroppen baxats in i bilen, hjulspår har dokumenterats just vid den asfalterade gångvägen vid lekplatsen vid skogsbrynet. Finns ju även 360graders bild med markering var ringarna å dyl hittades på P4 Skaraborg - Helena fallet. Dessutom misstänker jag att den fetmarkerade lilla ringen på den karta som är markerad på polisens karta som Xetium länkade till är väl en markering å inte en nivåskillnad för var just ringarna å dyl hittades? För din nyfikenhet kan jag berätta att jag var i Mariestad första gången 2017.
Citera
2021-09-29, 23:04
Medlem
Citat:

Citat:
Min första fetning: Fast jag menar att ni har fel. Men å andra sidan: Vet någon i tråden verkligen EXAKT var skorna låg? Det skulle i så fall vara MYCKET intressant om det är så! ../..

Du vet ju att vi övriga har fel så var exakt låg skorna då? Du verkar ju veta?
Citera
2021-09-29, 23:44
Medlem
Citat:
Du vet ju att vi övriga har fel så var exakt låg skorna då? Du verkar ju veta?

Det här klippet är mycket intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k
GW säger att sakerna som hittades var precis där man hade säkrat spår från bilen.

Men mest intressant är att han på påståendet "om din teori stämmer" svarar, nej så här är det, det är vi säkra på", typ. Han berättar en historia på formen "så här har det gått till". Två gärningsmän, han vet vilka det är, de hade båt, Helena kände dem, det var vållande till annans död, samt griftefridsbrott, båda preskriberade (vid sändningen 2018). Profilgruppens slutsats var de inte intresserade av "därnere", osv.
Citera
2021-09-30, 00:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varför påstår du att jag var på plats under händelsen? en grov anklagelse du säkerligen kan få en varning för kanske avstängning. Vad är det man brukar säga "attack till bästa försvar" känner du dig trängd? Om du läser mina inlägg så ser du att jag nästan alltid refererar till just källan. Varför ska jag ifrågasätta en karta som polisen tagit fram med just markeringar var skorna låg som dessutom stärks av bilden P4 Skaraborg tagit fram? Jag vet inte exakt var vare sig skorna eller ringarna låg men om man är någorlunda påläst så framgår det i både tidningsartiklar och media. Huvudtesen för både GW och Pelle Jenven är ju att ringarna ramlat ur väskan när kroppen baxats in i bilen, hjulspår har dokumenterats just vid den asfalterade gångvägen vid lekplatsen vid skogsbrynet. Finns ju även 360graders bild med markering var ringarna å dyl hittades på P4 Skaraborg - Helena fallet. Dessutom misstänker jag att den fetmarkerade lilla ringen på den karta som är markerad på polisens karta som Xetium länkade till är väl en markering å inte en nivåskillnad för var just ringarna å dyl hittades? För din nyfikenhet kan jag berätta att jag var i Mariestad första gången 2017.

Min fetning: Jag tycker att jag är någorlunda påläst ... Men för typ fjärde gången: Kartan är inte ritad med raketprecision - ge och ta några millimeter hit eller dit på mina markeringar.

Jag vet mycket väl var den smala asfalterade gångvägen skär genom lekplatsområdet. Jag vet mycket väl var polisen tog upp en bit asfalt med däckspår på. Jag har kort på det partiet i min telefon. Räcker det som bevis för att jag är bekant med området?

Angående 360-gradersbilden: Kan du länka till den? Ringarna och skorna hittades inte på samma ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in