2021-09-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, det är onödigt att tjafsa om. Jag håller med om teorin i vilket fall. Här är i alla fall den där kartan igen.

https://www.bildtagg.se/bild/I5MRIekudd-stig
På denna karta, är skorna inkryssade mycket närmare ekuddenvängen, samt att denna stig nästan mynnar rakt på Hällristningsvägen där Helena bodde och ungdomarna satt i en bil. Hade denna stig varit den rätta, så hade ungdomarna kunna se folk som kom och gick på stigen.
Tittar man lite söderut på Ekuddenvägen ser man en annan stig, som lite otydligt inte löper rakt igenom skogen som det är ritat, men jag tror det är den stigen som var den vanligaste att gå, en stig som idag inte går att ta eftersom den är spärrad av fårstängsel. Men det finns en upplysningsskylt om naturen precis vid Ekuddenvägen tillräckligt långt från dikeskanten för att den inte ska gå att läsa. Här tror jag folk som skulle medeltidsvägarna gick helst, då det var närmast.
Den stigen mynnar istället vid södra delen av lekplatsen, kanske där cykelvittnena 03.30 såg en tom bil parkerad.
Citera
2021-09-29, 00:08
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
På denna karta, är skorna inkryssade mycket närmare ekuddenvängen, samt att denna stig nästan mynnar rakt på Hällristningsvägen där Helena bodde och ungdomarna satt i en bil. Hade denna stig varit den rätta, så hade ungdomarna kunna se folk som kom och gick på stigen.
Tittar man lite söderut på Ekuddenvägen ser man en annan stig, som lite otydligt inte löper rakt igenom skogen som det är ritat, men jag tror det är den stigen som var den vanligaste att gå, en stig som idag inte går att ta eftersom den är spärrad av fårstängsel. Men det finns en upplysningsskylt om naturen precis vid Ekuddenvägen tillräckligt långt från dikeskanten för att den inte ska gå att läsa. Här tror jag folk som skulle medeltidsvägarna gick helst, då det var närmast.
Den stigen mynnar istället vid södra delen av lekplatsen, kanske där cykelvittnena 03.30 såg en tom bil parkerad.
Skorna ca 5-10m in på vardera sida om stigen. Området var betydligt mera vildvuxet än idag, riktigt tät vegetation, således misstänker jag att det var nog mycket svårt att se när det kom folk på stigen, förrän de i stort sett var framme vid lekplatsen.

Har aldrig hört att det kring 1992 skulle funnits två stigar genom området. I dag går det ju en "ny" stig igenom området en bit längre söderut. Från Ekuddenvägen syns en förmodad stig gå in en bit söderut men den verkar upphöra efter ett 50 tal meter. Vet heller inte vilket år denna karta är ifrån.
Senast redigerad av Xeitum 2021-09-29 kl. 00:13.
Citera
2021-09-29, 12:47
Medlem
Citat:
Skorna ca 5-10m in på vardera sida om stigen. Området var betydligt mera vildvuxet än idag, riktigt tät vegetation, således misstänker jag att det var nog mycket svårt att se när det kom folk på stigen, förrän de i stort sett var framme vid lekplatsen.
.

Enligt den kartan mynnar stigen inte till lekplatsen, utan strax norr om den. Och rakt på Hällristningsgatan, så ungdomarna har haft möjlighet att se vilka som kom ut där. Jag tror det är fel stig.
Citera
2021-09-29, 14:25
Medlem
Citat:
Har för mig att det var i en artikel i Mariestadstidningen som kartan ursprungligen publicerades. Det ut som krysset (skorna) på kartan placeras precis öster om bergknallen.

.
Senast redigerad av Legooo 2021-09-29 kl. 14:33.
Citera
2021-09-29, 14:32
Medlem
Citat:
Har för mig att det var i en artikel i Mariestadstidningen som kartan ursprungligen publicerades. Det ut som krysset (skorna) på kartan placeras precis öster om bergknallen.

Du har nog rätt.
Kartan är ju omöjligt fel däremot kan ju krysset vara felplacerat men troligtvis inte. Även om kartan visar höjdnivåskillnaden så är det nog bergsknallen man ser där.
Det stärks också enligt den 360° bilden som finns på "P4 Skaraborg - Fallet Helena" där det ser ut som att skorna är precis öster om bergsknallen. Ser dessutom ut som att skorna är inkastade minst 10 meter vardera från stigen i motsatt riktning (om de nu var inkastade). Markeringen för var ringarna å dyl hittades ser ut som att det var precis i nordöstra hörnet på lekplatsen (ej grusplan) dvs söder om den lilla asfalterade gångstigen längst in mot skogsdungen. Vilket stärker GW tesen att ringarna å dyl ramlade ut ur väskan när kroppen baxades in i bilen. Kartan som Xeitum länkade är garanterat aktuell för hur geografin såg ut då 1992 vilket visar att skogsstigen mynnade ut norr om ”grusplan” dvs att Helenas kropp förmodligen har transporterats genom terrängen den sista biten för att kunna plockas upp vid lekplatsens nordöstra hörn (dvs söder om grusplan), om nu GW tesen är korrekt.
Citera
2021-09-29, 15:10
Medlem
Är det någon som har koll på alla poliskommissarier som har jobbat med fallet? Var det först Bo Johansson? sen Lars Johansson?

Carina vittnet:
"I de tre förhör som hållits beskriver hon bilen som bronsfärgad, enligt Lars Johansson men Carina säger idag att hon är helt säker på att det var en vit bil de såg."

Har inte hunnit läsa allt som har skrivits om den nu misstänkte CL. Men om jag har förstått det rätt? är det klarlagt att CL åkte omkring i Mariestad den aktuella natten – i en ljus bil som stämmer överens med de vittnesuppgifter som finns. Åklagaren Jenny Karlsson har bekräftat att uppgifterna på något sätt har kunnat kopplas till den misstänkte CL.
CL hade vid tiden tillgång till en vit Opel Corsa och en Silver Peugot.

Vet man vilken av bil vittnesobservationerna som har kunnat kopplats till CL? och vilken av de två bilarna isåfall?
Citera
2021-09-29, 15:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Du har nog rätt.
Kartan är ju omöjligt fel däremot kan ju krysset vara felplacerat men troligtvis inte. Även om kartan visar höjdnivåskillnaden så är det nog bergsknallen man ser där.
Det stärks också enligt den 360° bilden som finns på "P4 Skaraborg - Fallet Helena" där det ser ut som att skorna är precis öster om bergsknallen. Ser dessutom ut som att skorna är inkastade minst 10 meter vardera från stigen i motsatt riktning (om de nu var inkastade). Markeringen för var ringarna å dyl hittades ser ut som att det var precis i nordöstra hörnet på lekplatsen (ej grusplan) dvs söder om den lilla asfalterade gångstigen längst in mot skogsdungen. Vilket stärker GW tesen att ringarna å dyl ramlade ut ur väskan när kroppen baxades in i bilen. Kartan som Xeitum länkade är garanterat aktuell för hur geografin såg ut då 1992 vilket visar att skogsstigen mynnade ut norr om ”grusplan” dvs att Helenas kropp förmodligen har transporterats genom terrängen den sista biten för att kunna plockas upp vid lekplatsens nordöstra hörn (dvs söder om grusplan), om nu GW tesen är korrekt.

Om skorna är öster eller väster om bergsknallen handlar ju inte om mer än 10-15 meter. Fyndplatsen är enlig kartan cirka 50 meter från vägen istället för 65 meter.

50 eller 65 meter från vägen är inte någon stor skillnad. Men jag är ändå positiv till dessa 15 meter.

Saken är den att jag tycker det passar bättre med Hannas observation. Hon placerar bråket uppe vid vägen. Hon talar om ett skrik och sedan en bildörr som stängs. Jag får känslan att det inte är någon längre tid mellan sista skriket och dörrens stängning. 15 meter kortare är 10 sekunder kortare.

Jag tycker det verkar rätt rimligt att tänka sig att Helena slogs medvetslös eller dödades 30-50 meter från vägen. Förövarna kan då ha retirerat till bilen och kört därifrån medan Helena var kvar. Under färden bort från Ekudden kommer man fram till att Helena bör hämtas och dumpas på annan plats. Det bedöms vara säkrare att bära henne genom dungen än tillbaka till vägen. En parkering på vägen kan ha bedömts som större risk för att bli iakttagen jämfört med att köra cykelvägen in.

Jag är medveten att om det är två män eller fler så kan någon befinna sig närmare bilen. Men det känns ändå mer rätt att tänka sig att allt sker på öster sida kullen och det är ju trots allt ungefär där Hanna anser att bråket sker.

Edit: Ju längre bort från lekplatsen skor hittas desto mer sannolikt är det även att Hannas observation har med fallet att göra.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-29 kl. 16:22.
Citera
2021-09-29, 16:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Är det någon som har koll på alla poliskommissarier som har jobbat med fallet? Var det först Bo Johansson? sen Lars Johansson?

Carina vittnet:
"I de tre förhör som hållits beskriver hon bilen som bronsfärgad, enligt Lars Johansson men Carina säger idag att hon är helt säker på att det var en vit bil de såg."

Har inte hunnit läsa allt som har skrivits om den nu misstänkte CL. Men om jag har förstått det rätt? är det klarlagt att CL åkte omkring i Mariestad den aktuella natten – i en ljus bil som stämmer överens med de vittnesuppgifter som finns. Åklagaren Jenny Karlsson har bekräftat att uppgifterna på något sätt har kunnat kopplas till den misstänkte CL.
CL hade vid tiden tillgång till en vit Opel Corsa och en Silver Peugot.

Vet man vilken av bil vittnesobservationerna som har kunnat kopplats till CL? och vilken av de två bilarna isåfall?

I TSL, tisdagen den 23 juni 1992, deltar följande i spaningsledningen vid en presskonferens (bild):

* Karl-Erik Kvist, kriminalkommissarie
* Lennart Jonsson, kriminalinspektör
* Lennart Karlsson, kommissarie

I TSL, torsdagen den 18 juni, finns dåvarande chefsåklagaren, Bo Ekstam, tillsammans på bild med Karl-Erik Kvist.

Efter det har, för utom dem du nämnt, kriminalinspektör Pelle Jenvén lett utredningen.

Fler som varit involverade i utredningen?
Citera
2021-09-29, 16:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ja, det var i Mariestads-Tidningen, tisdagen den 16 juni 1992 som kartan publicerades.
Citera
2021-09-29, 16:27
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det var i Mariestads-Tidningen, tisdagen den 16 juni 1992 som kartan publicerades.

Märligt dock att stigen är felritad, slutar på fel ställe...

OM det finns en nordligare stig så bör ju Helena ha tagit.

Är detta något som du Prinzezzan kan ge oss bättre info om?
Citera
2021-09-29, 16:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Märligt dock att stigen är felritad, slutar på fel ställe...

OM det finns en nordligare stig så bör ju Helena ha tagit.

Är detta något som du Prinzezzan kan ge oss bättre info om?

Jag har också reagerat på detta. På kartan ser stigen ut att komma fram vid vändplanen, direkt utanför familjen A:s hus. Jag har trott att den utmynnade lite mer söder ut. Kanske fanns en förgrening av stigen, som inte har ritats ut här? Jag har ingen aning.
Citera
2021-09-29, 16:57
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har också reagerat på detta. På kartan ser stigen ut att komma fram vid vändplanen, direkt utanför familjen A:s hus. Jag har trott att den utmynnade lite mer söder ut. Kanske fanns en förgrening av stigen, som inte har ritats ut här? Jag har ingen aning.

På foton från lekplatsen syns ju en stig som går in, så att den stigen finns är uppenbart.

Om Helena gick hem så skulle hon rimligtvis ha gått den norra stigen och inte via lekplatsen. Fynden på lekplatsen måste betyda att antingen har Helena följt med den vita bilen till lekplatsen eller också har hon mot sin vilja förts via stigen till lekplatsen.

Jag lutar mer och mer åt att Helena gått från Ekuddenvägen och blivit överfallen öster om bergknallen och dödats eller gjorts medvetslös. Hennes ena sko kan ha fallit av redan under den situationen. Den andra kan ha glidit av under det att hon bars.

Finns det någon uppgift om hur långt från vägen som den andra skon hittades? Om de återfunnits en bit från varandra i öst-västlig riktning så talar det för att åtminstone den första skon glidit av. Vore det en medveten handling att ta av skorna skulle de hittas närmare varandra, även om förövaren kan ha kastat en till höger och en till vänster, dvs norrut respektive söderut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in