2022-11-27, 23:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det vet inte jag heller, men jag har lagt märke till att syskon ofta har det.

Det här jag också lagt märke till och det var därför jag undrade om det kan varit UA som "Hanna" hörde?
Bara en tanke.
Citera
2022-11-27, 23:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Om vägen svänger en aning så kan kroppen om den kastas iväg i bilens körriktning, hamna ute i terrängen. De såg jag en gång med en motorcyklist som jag tror låg 30-40 meter ute i en åker efter en påkörning.

Men jag antar att motorcyklisten hade en egen hastighet vid olyckan ... Då kan man hamna en bit från vägen.
Citera
2022-11-27, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det fetade: Förhöret som ligger ute säger 5-15 minuter.

P.S. Vi har ju spekulerat i att bilen först körde bort från Ekudden och sedan återkom, som du nämner ovan. Om så är fallet kan Helena först ha lämnats i panik och blivit liggande på stigen, kanske där skorna återfanns. Jag vet inte om du tänker på samma bärsträcka i ditt inlägg? D.S.

Tack för påminnelsen.

Om scenariot med att bilen först skulle ha kört bort från Ekudden och sedan återkommit skulle vara korrekt, bör Helena ha lämnats kvar i det första skedet. Dock tror jag i så fall att kroppen låg där legan hittades.

Men jag tycker att infallsvinkeln om att eventuellt två män först kan ha lämnat området men bara en skulle ha kommit tillbaka strax senare, är intressant. Den varianten har aldrig varit uppe i tråden tidigare vad jag vet. Den skulle kunna förklara varför det kan ha tagit lång tid mellan "Killarnas" observationer - om det nu tog lång tid, vill säga.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-27 kl. 23:35.
Citera
2022-11-28, 06:50
Medlem
I fallet Olle Högbom är det just en påkörning som är det hetaste spåret. Där påstås GM ha tagit med kroppen och begravd den. Olle har aldrig återfunnits.
För mig är inte påkörningsscenariot det mest troliga i Helenafallet. Men det är svårt att helt utesluta det. Och det är förbannat svårt att lösa ett fall om man inte har en aning om att det är en påkörning som är upprinnelsen till händelseförloppet.
Speciellt om det förekom buskörning längs ekuddenvägen (på g/c banan) så kan hon blivit påkörd trots att hon var nykter. Finns/fanns det på den tiden någon liten kurva där stigen genom kohagen börjar?
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Aldrig hört talas om att någon tar med sig ett påkört offer för att begrava, det finns ingen rim och reson över det.
Kanske hänt i film, serier, men knappast i verkliga livet?
Citera
2022-11-28, 08:22
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Jag uppfattar det som synnerligen ovanligt att ett överfall utomhus som leder till dödsfall följs av att gärningspersonen tar med sig kroppen och ser till att den inte kan hittas.
Hur många sådana fall finns det egentligen?

Det så skulle kunna kunna varit så att hon levde men var medvetslös. De kanske t.o.m. tänkte ta henne till sjukhus först, men ändrade sig av någon anledning, panik, hon kanske dog i bilen…
Citera
2022-11-28, 08:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightonman
Det så skulle kunna kunna varit så att hon levde men var medvetslös. De kanske t.o.m. tänkte ta henne till sjukhus först, men ändrade sig av någon anledning, panik, hon kanske dog i bilen…
Långsökt!
Då borde det ha funnits mer spår efter henne och definitivt inte en enda blodfläck på hennes ena sko och varför slänga skorna in i skogen?
Citera
2022-11-28, 09:33
Medlem
Citat:
Det var just vad jag tänkte i morse också. Hon kanske skulle få skjuts till akuten i Skövde, men dog i bilen under färden. Utkastningen av föremålen efteråt förutsätter då att chauffören kände till Helena och var hon bodde. Och kroppen kan då finnas i skogarna närmare Skövde, möjligtvis.
Citera
2022-11-28, 10:32
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Långsökt!
Då borde det ha funnits mer spår efter henne och definitivt inte en enda blodfläck på hennes ena sko och varför slänga skorna in i skogen?

Skorna kan ha åkt av och kastats senare. Varför det skulle finnas fler spår om hon levde begriper jag inte. Borde väl vara tvärtom.
Citera
2022-11-28, 12:14
Medlem
Citat:
Skorna kan ha åkt av och kastats senare. Varför det skulle finnas fler spår om hon levde begriper jag inte. Borde väl vara tvärtom.

Man ska också ha klart för sig att den enda bloddroppen på hennes ena sko inte är tidsbestämd, utan kan ha hamnat där närsomhelst, dvs veckor eller månader innan försvinnandet.

Spåren, om hon levde, är väl i så fall på bilen, typ spräckt bilruta.
Citera
2022-11-28, 13:10
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Man ska också ha klart för sig att den enda bloddroppen på hennes ena sko inte är tidsbestämd, utan kan ha hamnat där närsomhelst, dvs veckor eller månader innan försvinnandet.

Jag tänkte mer att en dispyt uppstått nära hemmet och att hon skadades och att första tanken var att åka till sjukhuset.
Citera
2022-11-28, 13:12
Medlem
brightonmans avatar
Citat:

…att hon blev påkörd har jag svårt att tro.
Citera
2022-11-28, 13:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Man kan faktiskt blöda över att bli påkörd av en bli.
Ganska ofta faktiskt.
Varför kasta skorna senare, är väl endå lite "overkill" efter en sketen påkörning?
Men konstiga saker har väl hänt?
Hon kan även ha blivit bortförd av aliens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in