2021-09-29, 16:59
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
EBT uttalade hösten 2020 att hon var villig att häva köpet.
Hon bjöd in till möte för att diskutera villkor för hävningen.
Esbjörn dök upp men avvek genast, och gjorde sig sedan oanträffbar, och vägrade medverka till hävning.
Berätta nu vilka alternativ det fanns för EBT i det läget?
Jag kan hjälpa dig:
1. Att själv bryta avtalet och antagligen förlora handpenningen, samt kanske mer. Orimligt när det är motparten som egentligen vill häva avtalet.
2. Att stämma motparten

Avtalsbrott innebär inte per automatik att avtal hävs. Att det skulle vara så verkar ha blivit en trådsanning men är felaktigt.

Enligt tidslinjen så dök inte Esbjörn upp på slutregleringen den 16 september och redan samma dag skickade EBT ett brev till honom där hon hotade med rättsliga åtgärder. I oktober stämde hon honom. Om hon var villig att häva köpet varför var hon så snabb med att stämma honom?
2021-09-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du har skrivit 840 inlägg i tråden. Du måste väl ha någon teori om varför han ångrar sig men gör "allt för att inte komma ur affären"? Synnerligen märkligt beteende!

En annan tolkning är kanske att han inte alls gjort ""allt för att inte komma ur affären"?
Och jag har läst inlagorna vilket du inte verkar ha gjort.
Ja visst är det märkligt att han skrivit på utan tvång, detta verifierat vid MUF.
Han har inte ifrågasatt vid röjning efter påskrift som var typ 10 dagar senare. Verkade glad enligt inlaga.

Min teori är att han fått ”hjälp” att ångra sig. Detta verkar rimligt eftersom hans förklaringar hela tiden ändrat sig.

Nu vet vi inte om allt binninge sagt stämmer med vad Esbjörn tycker annars är det väl normalt att ombudets talan gäller även för hans klient. I så fall har tex priset ifrågasatts och senare när han fick ett bud på MUF så var det ointressant vad priset var. Konsekvent är väl inte hans starka sida….

Men ville han ur affären så säger jag som en del kunniga, börja inte med skandalisering i pressen utan ta ett möte och kommer det och förklara dig. Det var ju förresten det Ebba ville och som han inte ställde upp på…..
2021-09-29, 17:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Någon som vet när det går upp till tinget?
2021-09-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Han eller hon är ironisk.
Ja, det var det jag försökte också…kanske inte helt lyckat…
2021-09-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Du kan ju i din tur visa källa på att hon tillfrågades om att identifiera sig mer än med att hon uppgav att hon var Esbjörns ledsagare för att det var hans villkor för att dyka upp till mötet!

Man kan ju spekulera i vilka ID:s som skulle varit gångbara och vilka som inte skulle ha varit det
Ren damage control är det från Ebbas advokat det där om att de försvann från mötet innan hon hann få kontrollerat hennes identitet. Det är det enda som i pressen har sagts! Vilket i sig inte säger ett skvatt om att hon skulle fått vara med bara hon legitimerat sig. Nej, det var ett nej direkt och det för att Ebbas advokat befarade att hon skulle komma att utgöra ett presumtivt vittne
Du citerar ju själv källan: Ebbas ombud. Vad är din källa till att det skulle varit ett nej direkt?
"Vilket i sig inte säger ett skvatt om att hon skulle fått vara med bara hon legitimerat sig." är ju bara din spekulation.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Absolut är det så. Men det behöver inte vara så svart vitt heller. Ebba kan ju ha uppfattat honom som kristallklar även om han inte var det och vice versa. Men hur fredar man sig mot det? Ebba kan bara tala om sin upplevelse, andra om sin. Ingen behöver ha fel i sin uppfattning.

Sen är olika människor olika påverkningsbara, oavsett om du är gammal eller ej och det betyder inte att man är omyndigförklarad. Vi kan endast spekulera i vem som aktivt försökt använda påtryckning och där får man väl gå efter sannolikhet.

Då lutar ju min spekulation mot att det är troligare att Majkgård tryckt på (med tanke på historiken) än Ebba.

Du tycker alltså Ebbas historik är ren som snö? Hon far med sanning, lever som hon lär och har inte för vana att pressa och påverka människor?

Du tycker inte att det är konstigt att Esbjörn själv inte bekräftar det du påstår om att Majkgård gör mot honom?
Men att det som Esbjörn beskriver om hur han tycker att Ebba har varit mot honom, avfärdar du som två olika upplevelser.

I det första fallet bekräftar ingen av personerna din bild.
I det andra dementerar den ena din bild.
Ändå väljer du att tro på det första fallet.

Pga rykten som spridits om Majkgård?
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jaha, varför då?

Tycker du att Binninge har fört Esbjörns talan på ett skickligt och effektivt sätt givet att syftet varit att så snabbt som möjligt och så billigt som möjligt annulera affären ?
2021-09-29, 17:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Visa gärna de sjötomter om över 3000 kvm som finns i närheten av Uppsala.

Det var väl du som hänvisade till byggnadsnämnnden som har tagit upp Marielundområdet som framtida område för exploatering. Du menade att Majkgård 82 år var ute efter den värdeökning som därmed kommer komma inom kort, När jag menade att det är väl mer realistiskt att just Ebba 32 år är ute efter detta så valde du att inte svara. Har du lust att svara nu hur du tänkte där?

Esbjörns fastighet ligger i Uppsala. De tomter du hänvisar till ligger öde i norra Sverige. Inte riktigt samma sak (pris)

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-balinge-uppsala-kommun-ullbolsta-sommarro-117-17889858
2021-09-29, 17:07
Medlem
Hur stor är värdeökningen/minskningen nu när det är allmänt känt hur Ebba försökt filura till sig fastigheten. Vem vill nu bjuda?

Värdet har kanske minskat rejält nu så Esbjörn gör egentligen Ebba en välgärning o tar tillbaks skitstället gratis.

Skrot på tomten
Ruckel till sommarstuga
Vatten o avloppsproblem
Stora träd som kommer att ramla på huset
Ingen strand
Kass brygga
Igenväxt så man kan inte bada
Obesiktigade kakelugnar
Livsfarlig el
mm mm

Vem (förutom Ebba då) skulle vilja bo där med all denna dåliga karma?
2021-09-29, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det budet är väl inget som är bekräftat. Om det har gjorts verkar det vara i desperation inför en förmodad förlust i rätten. Om Esbjörn haft ett riktigt ombud för ett år sedan och inte en "kludd" hade han då kunnat lägga ett bud som hade varit betydligt lägre och sannolikt fått det antaget.
Ok, men nu när han gör det är pengarna ingenting värda längre? Ebba håvar in 1.5 mille minus kanske en halv mille för juridiska kostnader och lite stök kring huset... en mille i rena pengar som hon varken har arbetat ihop eller förtjänat efter att hon pressat och kollrat bort en funktionsnedsatt åldring.

Skulle säga att hon har fått ett kanondeal. Om hon skulle svara med att säga att hon sänker det till en mille för den goda saken skull, hade hon både tjänat en halv mille och folkets beundran. Jackpott!
2021-09-29, 17:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och jag har läst inlagorna vilket du inte verkar ha gjort.
Ja visst är det märkligt att han skrivit på utan tvång, detta verifierat vid MUF.
Han har inte ifrågasatt vid röjning efter påskrift som var typ 10 dagar senare. Verkade glad enligt inlaga.

Min teori är att han fått ”hjälp” att ångra sig. Detta verkar rimligt eftersom hans förklaringar hela tiden ändrat sig.

Det gör ju hans beteende ännu märkligare. Han gråter krokodiltårar i teve men egentligen är han glad att bli av med huset? Han vill inte att affären ska hävas men är ändå inblandad i en rättsprocess som kommer kosta honom tiotusentals kronor? Vem eller vilka är det som hjälper Esbjörn? Kulturmarxisterna? Och i vilket syfte?

Din version av historien är helsnurrig och lämnar en hel del att önska.

Citat:
Men ville han ur affären så säger jag som en del kunniga, börja inte med skandalisering i pressen utan ta ett möte och kommer det och förklara dig. Det var ju förresten det Ebba ville och som han inte ställde upp på…..

Esbjörn påstår ju att han kände sig pressad av EBT. Då kommer han naturligtvis känna sig pressad av henne om de möts igen. Vilket man nog kan förstå då hon har ett jävligt smort munläder. Det är logiskt att han vill sköta processen via juridiska ombud. Det hade jag också föredragit om jag varit i hans situation.
2021-09-29, 17:12
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
jag tror ingen påstår på allvar att Ebba gav ett generöst pris för fastigheten utifrån vad det var värt där och då och hur det såg ut. Däremot var det ett skäligt pris.

Men bortsett från det, om du kan släppa Ebba vs Esbjörn för en minut, tycker du inte att nuvarande värdet på fastigheten ska räknas med i en eventuell ersättning? Hade säljaren inte ångrat sig, hade köparen trots allt varit ägare till en fastighet med det nuvarande värdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag tror inte någon på allvar kan tycka att Ebba hanterat den här affären bra.

Men bortsett från det, tycker du att Ebba ska hållas helt skadelös och Esbjörn ta hela smällen för deras respektive styvnackade klantigheter? Eller är det svart och vitt i din värld?

Alltid lika intressant att fråga dig om saker, för du svarar sällan, utan bollar tillbaka frågor.

Principiellt anser jag att en säljare som ångrar en försäljning (som har gått rätt till) och förhindrar fullgörandet av försäljningen, ska hålla köparen ekonomiskt skadeslös. Det är i min värld moralist, etiskt och juridiskt självklart.

Har den här affären gått schysst till fram till påskrift? Jag anser det. Har Ebba i tiden mellan påskrift och tillträde agerat eller sagt något som lägger skulden till Esbjörns agerande på hennes axlar? Nej, jag ser inte något sånt.

Sedan har det varit påsar med skit som har delats ut efter Esbjörns ånger och där är inte Ebba helt oskyldig. Men grundorsaken är att Esbjörn sålde något han inte var beredd att skiljas från när det kom till kritan. Han sitter på Svarte Petter vare sig han vill eller inte och han har hamnat i en ekonomiskt mycket värre position när det här har, genom hans ombuds agerande, dragit ut på tiden. Bostaden har ökat i värde, Ebbas och hans omkostnader har tickat på osv.

Men det är klart, om han vinner fallet, så är den kostnaden för honom obefintlig. Men hur stor är chansen att han vinner fallet så solklart att all kostnad hamnar hos Ebba? Är det ens så det funkar juridiskt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in