Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
jag tror ingen påstår på allvar att Ebba gav ett generöst pris för fastigheten utifrån vad det var värt där och då och hur det såg ut. Däremot var det ett skäligt pris.
Men bortsett från det, om du kan släppa Ebba vs Esbjörn för en minut, tycker du inte att nuvarande värdet på fastigheten ska räknas med i en eventuell ersättning? Hade säljaren inte ångrat sig, hade köparen trots allt varit ägare till en fastighet med det nuvarande värdet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Jag tror inte någon på allvar kan tycka att Ebba hanterat den här affären bra.
Men bortsett från det, tycker du att Ebba ska hållas helt skadelös och Esbjörn ta hela smällen för deras respektive styvnackade klantigheter? Eller är det svart och vitt i din värld?
Alltid lika intressant att fråga dig om saker, för du svarar sällan, utan bollar tillbaka frågor.
Principiellt anser jag att en säljare som ångrar en försäljning (som har gått rätt till) och förhindrar fullgörandet av försäljningen, ska hålla köparen ekonomiskt skadeslös. Det är i min värld moralist, etiskt och juridiskt självklart.
Har den här affären gått schysst till fram till påskrift? Jag anser det. Har Ebba i tiden mellan påskrift och tillträde agerat eller sagt något som lägger skulden till Esbjörns agerande på hennes axlar? Nej, jag ser inte något sånt.
Sedan har det varit påsar med skit som har delats ut efter Esbjörns ånger och där är inte Ebba helt oskyldig. Men grundorsaken är att Esbjörn sålde något han inte var beredd att skiljas från när det kom till kritan. Han sitter på Svarte Petter vare sig han vill eller inte och han har hamnat i en ekonomiskt mycket värre position när det här har, genom hans ombuds agerande, dragit ut på tiden. Bostaden har ökat i värde, Ebbas och hans omkostnader har tickat på osv.
Men det är klart, om han vinner fallet, så är den kostnaden för honom obefintlig. Men hur stor är chansen att han vinner fallet så solklart att all kostnad hamnar hos Ebba? Är det ens så det funkar juridiskt?