2021-09-29, 14:52
Medlem
Jag kör Tesla sen nästan 5 år tillbaka. Är nöjd med bilen och allt det.

MEN... Värderingen är löjlig. FSD börjar bli ett långrandigt stående skämt. Tror inte det finns några större pengar att göra på försäkringar heller. Konkurrensen är för stark. Energilösningar, solar roof osv. Ja, kanske. Men det är långt bort till några större vinster där också.

Tror Tesla tjänar ganska bra på sin bilförsäljning och kommer växa så det knakar där. Dock är det många års framgångar som är diskonterade i kursen redan.

Jag törs trots detta inte korta TSLA eftersom det lika gärna kan gå upp i åratal till. Nån gång tror jag bubblan spräcks men att det blir just nu är ganska osannolikt.
Citera
2021-09-29, 16:29
Medlem
MahaNakhons avatar
☝️
Det där är bra sagt tycker jag.

Och många av Teslas aktieägare verkar inte bryr sig om värderingen utan är redan inne på att aktiekursen ska passera 800, 1000, 1500... pådriven av positiva nyheter. Det finns väldigt många som anser att Teslas aktiekurs ska fortsätta upp (whatever the current level) för att företaget ska fortsätta växa och utvecklas.

Jag tror att en stark wake-up call kommer när en annan biltillverkare får till en ikonisk elbil (och en hit försäljningsmässigt) som direkt konkurrerar med Model 3/Y. Typ om den elektriska Audi A6 (bild framsida, baksida) är i samma prisklass som Model 3. Just detta exempel är osannolikt, men något sådant krävs för att Tesla folket ska inse att Tesla inte är uber-super-unik.

99% av Teslas bilförsäljning kommer just nu från två modeller - Model 3 och Model Y. Och det finns knappt elbilar som ens konkurrerar med dessa två. Bara ett fåtal konkurrenter, och det märks att vissa konkurrerande elbilar är "första försöket". Irriterande och dysfunktionella touchknappar i en ID.4 är ett bra exempel. Vänta till det finns många bilar som både försöker och kan konkurrera med Tesla. Då lär det vara extremt svårt att fortsätta se Tesla som uber-super-unik.

• BMW to launch nine new electric cars by 2025
  • Audi aims to roll out more than 20 fully electric models by 2025
  • Volkswagen Group aims to knock Tesla out of top spot by 2025
  • Stellantis Group expects to have 55 electrified vehicles for sale in the United States and Europe by 2025
  • Renault planned 10 new electric models by 2025
  • Toyota will release 15 new electric vehicles by 2025
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-29 kl. 16:58.
Citera
2021-09-29, 16:40
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bluffen upphör aldrig.
Läser man bara detta tror man ju att självkörning är nära. Rent skojeri från Tesla och MSM.

https://edition.cnn.com/2021/09/28/cars/tesla-fsd-button/index.html
Vem vet, med lite ny kod så kanske det blir verklighet? Och vad ska du säga då? Att jorden faktiskt är rund?

https://twitter.com/karpathy/status/1430316576016793600
Citera
2021-09-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
☝️
Det där är bra sagt tycker jag.

Och många av Teslas aktieägare verkar inte bryr sig om värderingen utan är redan inne på att aktiekursen ska passera 800, 1000, 1500... pådriven av positiva nyheter. Det finns väldigt många som anser att Teslas aktiekurs ska fortsätta upp (whatever the current level) för att företaget ska fortsätta växa och utvecklas.

Jag tror att en stark wake-up call kommer när en annan biltillverkare får till en ikonisk elbil (och en hit försäljningsmässigt) som direkt konkurrerar med Model 3/Y. Typ om den elektriska Audi A6 (bild framsida, baksida) är i samma prisklass som Model 3. Just detta exempel är osannolikt, men något sådant krävs för att Tesla folket ska inse att Tesla inte är uber-super-unik.

99% av Teslas bilförsäljning kommer just nu från två modeller - Model 3 och Model Y. Och det finns knappt elbilar som ens konkurrerar med dessa två. Bara ett fåtal konkurrenter, och det märks att vissa konkurrerande elbilar är "första försöket". Irriterande och dysfunktionella touchknappar i en ID.4 är ett bra exempel. Vänta till det finns många bilar som både försöker och kan konkurrera med Tesla. Då lär det vara extremt svårt att fortsätta se Tesla som uber-super-unik.

• BMW to launch nine new electric cars by 2025
  • Audi aims to roll out more than 20 fully electric models by 2025
  • Volkswagen Group aims to knock Tesla out of top spot by 2025
  • Stellantis Group expects to have 55 electrified vehicles for sale in the United States and Europe by 2025
  • Renault planned 10 new electric models by 2025
  • Toyota will release 15 new electric vehicles by 2025
BMW i4 ser ut att vara en rätt så bra Model 3 utmanare, ska bli intressant hur det utvecklar sig, tydligt svårt att bygga en elbil med en helt rimlig effekt på ca 200 hästar som ser ut som en normal bil? Inte kul att försäkra en bil med massa hästar...

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/i4/2021/bmw-i4-oversikt.html
Citera
2021-09-30, 09:38
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vem vet, med lite ny kod så kanske det blir verklighet? Och vad ska du säga då? Att jorden faktiskt är rund?

https://twitter.com/karpathy/status/1430316576016793600
Ska man tolka det som att Tesla skriver mjukvara med prestandakrav i Python? Modigt får man ju säga.
Citera
2021-09-30, 12:11
Medlem
Jaha, vad gör man nu: hålla el sälja. Olustigt läge tycker jag Tesla kurs
Citera
2021-09-30, 15:48
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
BMW i4 ser ut att vara en rätt så bra Model 3 utmanare, ska bli intressant hur det utvecklar sig, tydligt svårt att bygga en elbil med en helt rimlig effekt på ca 200 hästar som ser ut som en normal bil? Inte kul att försäkra en bil med massa hästar...

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/i4/2021/bmw-i4-oversikt.html

Jag tror att BMW i4 är inte byggd på dedikerad elbilsplatform, utan bara "upphöjd" 4-serie med batterier i botten. Inte ett helhjärtat försök att göra den bästa möjliga elbil ännu. Den är också dyrare än Model 3, runt 10% dyrare i USA (50 kUSD vs 55kUSD) och runt 15% dyrare i Sverige (550 kSEK vs 625 kSEK).

BMW har ändrat strategi och kommer utveckla dedikerad elbilsplatform. Om elektrisk BMW motsvarighet till 3-serien landar i samma prisklass som Model 3, så kommer det vara riktigt intressant.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-30 kl. 15:51.
Citera
2021-09-30, 16:08
Medlem
MahaNakhons avatar
Skulle någon, som kan komma åt Aftonblaskans premium artiklar, sammanfatta denna?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5GjGqW/experterna-de-basta-elbilarna-just-nu/salesposter

Vilka bilar testades?
Vilka ansågs vara bäst resp sämst?
Hur är Tesla jmf med andra?
Citera
2021-10-01, 10:45
Medlem
Citat:
Jag tror att BMW i4 är inte byggd på dedikerad elbilsplatform, utan bara "upphöjd" 4-serie med batterier i botten. Inte ett helhjärtat försök att göra den bästa möjliga elbil ännu. Den är också dyrare än Model 3, runt 10% dyrare i USA (50 kUSD vs 55kUSD) och runt 15% dyrare i Sverige (550 kSEK vs 625 kSEK).

BMW har ändrat strategi och kommer utveckla dedikerad elbilsplatform. Om elektrisk BMW motsvarighet till 3-serien landar i samma prisklass som Model 3, så kommer det vara riktigt intressant.
Fast jag skulle nog jämföra den med Model 3 long range, då räckvidden är mer likvärdig då. Då är de ungefär samma pris i Sverige iaf.
Citera
2021-10-01, 17:59
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast jag skulle nog jämföra den med Model 3 long range, då räckvidden är mer likvärdig då. Då är de ungefär samma pris i Sverige iaf.
Sant.
Citera
2021-10-01, 18:07
Medlem
MahaNakhons avatar
Kollade på många biltester (reviews) av BMW iX och är förvånad över hur många tycker att det är den bästa el-SUV som finns och uttrycker sig i stil med (paraphrasing here) "looks aside, it's my favourite electric car". Stark konkurrens till Teslas bilar är runt hörnet nu.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-01 kl. 18:12.
Citera
2021-10-01, 22:35
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Kollade på många biltester (reviews) av BMW iX och är förvånad över hur många tycker att det är den bästa el-SUV som finns och uttrycker sig i stil med (paraphrasing here) "looks aside, it's my favourite electric car". Stark konkurrens till Teslas bilar är runt hörnet nu.

iX verkar vara en fantastiskt fin bil!
Enda att klaga på verkar vara mjukvara som kanske är en smula fossil.
Misstänker docka att vid liknande prissättning är dock marginaler för ex en model Y trevligare.

Men Autonomi är ett krav och en förutsättning för framtida ökade marginaler. Fallerar det är det en mindre spännande framtid där TSLA får en rejäl sättning.
Så håll ett bevakande öga på kommande uppdateringar av FSD beta.
Tror de flesta av FSD köparna i USA har betan innan jul. Sen får vi se hur konkurrensen ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in