2021-09-26, 01:13
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Ekonomiska smällar som nu betalats är såklart en bra början och faktor att räkna in men jag tänker också på hur VW rykte skadats av detta. Böter kan ju betalas men ett skadat rykte är desto svårare att reparera. Jag ogillar deras fula spel. Och finns det en person som tycker så finns det garanterat fler vill jag lova. VW överlever väl förstås. Men oskadda? Nej, tror jag inte. Ryktet är inte vad det var.
Skandalen är till 90% (om inte mer) över. Och många stora företag har överlevt värre skandaler.
Jag gillar inte att stora företag vanligtvis "kommer undan" med bara böter utan att ansvariga personer fälls i domstol, men sådan är verklighet som vi lever i.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-26 kl. 01:15.
Citera
2021-09-26, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Förenklat: jag får positiv avkastning om att Teslaaktiens kurs faller och negativ avkastning om aktiekursen stiger.

Även kallat blankning, om jag förstått det rätt?
På Avanza står det att Teslas aktie inte är "blankningsbar" Nordnet eller annan mäklare då som erbjuder blankning på aktien då kanske? Iallafall bra strategi om du får rätt i att värdet sjunker då.

Citat:
Skandalen är till 90% (om inte mer) över. Och många stora företag har överlevt värre skandaler.
Jag gillar inte att stora företag vanligtvis "kommer undan" med bara böter utan att ansvariga personer fälls i domstol, men sådan är verklighet som vi lever i.

Mm det är sant. Och ja förbaskat synd att klara sig undan med bara böter.
Jag vidhåller ändå det att företag absolut kan överleva t.om stora skandaler men att ryktet skadas, åtminstone ett tid framöver tills folk skandalen fallit i glömskan. Fortfarande ganska färskt så ryktet får nog bida lite tid och återhämta sig. Rykte ska nog inte underskattas.
Kolla bara Tesla, de är ju enligt er byggda på förväntningar, vilket bara är ett annat ord för just rykten Och kan Tesla inte leverera vad de utlovar i för hög grad får även deras rykte en sur smak förstås.
Citera
2021-09-26, 01:36
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Även kallat blankning, om jag förstått det rätt?
På Avanza står det att Teslas aktie inte är "blankningsbar" Nordnet eller annan mäklare då som erbjuder blankning på aktien då kanske? Iallafall bra strategi om du får rätt i att värdet sjunker då.

Jag gör det med mini future (mini S). Liknar blankning, men inte riktigt samma sak.
Se tidigare kommentar: (FB) Tesla Motors - TSLA (USA)
Citera
2021-09-26, 20:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:

• Volvo är sålt till Geely. Priset Geely betalar är 1,8 miljarder USD. (2010)

Så här i efterhand fick dom Volvo till ett skampris, dom har tjänat bra på affären.
Sorgligt att ingen i Sverige vågade köpa tillbaka.
Citera
2021-09-27, 09:51
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så här i efterhand fick dom Volvo till ett skampris, dom har tjänat bra på affären.
Sorgligt att ingen i Sverige vågade köpa tillbaka.

Håller mer.
Nu finns det rykten att Polestar, en liten avknoppning från Volvo, kommer börsnoteras i USA på 18 miljarder USD. Alltså en liten bråkdel av Volvo börsnoteras på 10X vad hela Volvo kostade för 10 år sen.

Elbilstillverkare, med Tesla i spetsen, har sjuka värderingar.
Polestar är en av dem.
Citera
2021-09-28, 17:09
Medlem
MahaNakhons avatar
Dubblade min kort i Tesla.
Än så länge småbelopp och liten position.
Citera
2021-09-28, 19:22
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Dubblade min kort i Tesla.
Än så länge småbelopp och liten position.
Vad gör du om den fortsätter gå upp? Stänger du din position eller fortsätter du istället öka i väntan på en krasch? Är du långsiktig eller kortsiktig?
Citera
2021-09-28, 20:31
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Vad gör du om den fortsätter gå upp? Stänger du din position eller fortsätter du istället öka i väntan på en krasch? Är du långsiktig eller kortsiktig?

Långsiktig.

Tänkte att kort position i Tesla ska inom kort vara 2,5% av min totala portfölj.
Därefter ökar jag beroende på hur situationen utvecklas. 7,5–10% är maxtak.
Siffrorna är bara riktlinjer, men det kommer vara däromkring.

P.S. någon på Avanza köpte idag Mini S i Tesla för över 1,5 miljoner SEK. Jag tror inte att det var all-in. Antagligen rör det sig också om en mindre/försiktig del av personens portfölj.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-28 kl. 20:35.
Citera
2021-09-28, 20:33
Medlem
MahaNakhons avatar
Teslaaktien kommer sannolikt vara volatil på väg ner. Det finns många djupt troende när det kommer till Tesla och dessa kommer antagligen "köpa dippen" många gånger under fallets gång.
Citera
2021-09-28, 20:49
Medlem
wwrs avatar
Bluffen upphör aldrig.
Läser man bara detta tror man ju att självkörning är nära. Rent skojeri från Tesla och MSM.
Citat:
Tesla's 'full self-driving' could be days away. Here's what you need to know.
https://edition.cnn.com/2021/09/28/cars/tesla-fsd-button/index.html
Citera
2021-09-28, 21:18
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Långsiktig.

Tänkte att kort position i Tesla ska inom kort vara 2,5% av min totala portfölj.
Därefter ökar jag beroende på hur situationen utvecklas. 7,5–10% är maxtak.
Siffrorna är bara riktlinjer, men det kommer vara däromkring.

P.S. någon på Avanza köpte idag Mini S i Tesla för över 1,5 miljoner SEK. Jag tror inte att det var all-in. Antagligen rör det sig också om en mindre/försiktig del av personens portfölj.
Okej, var försiktig dock. Många har bränt sig med att korta Tesla. Värderingen har alltid varit hög men dom växer väldigt fort, så en krasch kanske aldrig kommer.
Citera
2021-09-28, 22:46
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Okej, var försiktig dock. Många har bränt sig med att korta Tesla. Värderingen har alltid varit hög men dom växer väldigt fort, så en krasch kanske aldrig kommer.

Självklart försiktig, tack.
Var också försiktig, ytterst försiktig, om du äger Tesla aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in