Citat:
Ursprungligen postat av
dampskalle
Tack för trådhopsättningen. Fler svar då till andra och mig.
Nu blev jag sjuk i RS och har legat och hostat i 3 veckor och svettats som en gris. Så jag får inte komma till någon på kanske en månad.
Men då kan jag öva lite. Grejen är att jag vill fritera något. Men kan man fritera små räkor? Jag har bara friterat saker som redan är gjorda. Det blir aldrig bra. Jag tror jag har i dem för länge. De har ingen fritös så de blir olja i panna. Ska jag fritera något annat? Fars dam älskar friterat. Man måste fjäska för båda.
De gillar inte jasminris men vad ska jag ta då? De brukar äta Unlce Bens till kinamat men det vägrar jag koka. Asiatiskt ris är väl som smaklöst jasminris. Basmati är väl sådant där tråkigt man får till indisk mat?
Det går alldeles utmärkt att fritera små räkor. Ska du ha någon slags smet du doppar de i före? Jag har gjort det massvis med gånger med handskalade färska räkor och det blir SJUKT gott om du har en bra batter och en god dipsås. Fritera tills de ser färdiga ut så blir det perfekt. Otroligt enkelt.
Angående riset så finns det så många olika varianter att det inte går att säga att "asiatiskt" ris blir på ett visst sätt. Vissa har stark doft men ingen smak, andra har stark smak men ingen doft och så har du allt däremellan. Det beror på vad man gillar. Men riset blir absolut bäst om du gör det i en riskokare och lämnar det tio minuter efter det är klart så det hinner suga upp all fukten och bli fluffigt. Jag bor i Asien nu, har köpt en riskokare för typ 100 spänn (riktigt låg kvalitet) och riset blir ändå perfekt varje gång. Du måste bara experimentera dig fram till den perfekta mängden ris och vatten som du behöver. Det är typ samma som när man kokar i kastrull, det blir bara så mkt bättre i en riskokare.
Basmatiris är absolut INTE tråkigt om du har bra ris, samma sak gäller jasminris. Men det är stor skillnad mellan olika märken och deras individuella smaker/dofter och pris. Tyvärr är det enda sättet att hitta vad man giłlar att pröva sig fram.
Jag skulle rekommendera att du går till en affär (Thai/kines/indisk/pakistansk) som matchar maten du ska laga och frågar dem om vad som blir bäst. Spara inte på riset, det är väldigt stor skillnad på olika ris.