Citat:
Ursprungligen postat av
YngwieCopycat
Jag tänker att det är en intressant iakttagelse. Jag har hoppat fram och tillbaka själv i möjligheten att det är sjöbotten/sten som gått hår åt Estonia, men så fick jag uppfattningen av de tester som utfördes med modell (SSPA) samt längden på Estonia kontra hastighet som hon drar i botten inte helt avgörande kan säga att det är anledningen. Jag hittar inte källan nu, men vill minnas att det spekulerats i att Estonia nådde botten med ca 4-5 knops hastighet. Det är en stor massa vikt som ska komma till ett snabbt stopp även i en låg hastighet och kan orsaka skador men så här stora skador?
I Dplay-dokumentären avsnitt fem ränkar professor i marinteknik J. Amdahl på vilken kraft som krävs för att orsaka hål #1 och kommer fram till att det motsvarar en kollision med ett fartyg på 1000 ton i 4 knop eller 5000 ton i 2 knop.
Nu utgörs ju deformationen som känt är av inte av ett utan två hål och totala deformationsområdet är större än 20 x 4 meter, men å andra sidan hade Estonia utöver sin egenvikt på 15500 ton även ett par tusen ton last (dödvikt 2800 ton) och tusentals ton vatten i sig när hon sjönk.
Jag vet inte exakt hur totalvikten ska betraktas på ett sjunkande fartyg med innesluten luft och så vidare men att vikten räcker till för att kraftigt demolera skrovsidan om den möter berg i 4-5 knops fart är det nog ingen tvekan om.
J. Amdahl är för övrigt fortfarande av åsikten att skadorna på SB sida orsakats av en yttre kraft.
3 minuter in:
För mig ser det ut som en stor intryckning till höger i filmsekvensen.
För mig ser det fortfarande ut som att utgångspunkten är att fartygssidan tryckts in och det har blivit ett brott i sidan
http://www.tv4play.se/program/nyheterna/13365231
Citat:
En längre tid av nötande och vridande på ett fartyg finner jag helt acceptabelt att skador kan förvärras eller t.o.m vara en orsak till nya sprickbildningar, speciellt med en klippig stenbotten.
👍