2021-09-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jaha, där ser man. Jag har för mig att jag har läst någonstans att hon hade en del strul vid en storm, men att hon kunde ta sig till hamn.
Det var ett tag sen dock. Artikeln var dock relaterad till M/S Estonia.

I hårt väder brast låsen på bogvisiret, vatten strömmade in bredvid lastrampen. Känns det igen från nånting? Turligt nog tog man sig in i lä och kunde undvika en katastrof.
Citera
2021-09-29, 14:41
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
I hårt väder brast låsen på bogvisiret, vatten strömmade in bredvid lastrampen. Känns det igen från nånting? Turligt nog tog man sig in i lä och kunde undvika en katastrof.

Ja, det känns igen. Skillnaden är dock att hon inte sjönk rekordsnabbt som en sten. Likt systern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Estonia var ju utmärkt att smuggla på, ett civilt fartyg skulle ju ingen ge sig på var det tänkt..

Smuggelgodset är givetvis övervakat hela resan.

Att smuggling skett är väl redan fastställt?

Smuggling sker nog på nästan alla fartyg, men vi bör inte komma ifrån påståendet att Estonia skulle haft kärnvapen på sig. Det låter orimligt eftersom man troligtvis kunde "smugglat" snyggare med ett fartyg som ändå fraktar t.ex. kärnavfall. Det jag har läst och uppfattat är att man med ganska stor säkerhet kan säga att försvaret fraktade radioteknologi via Estonia vid ett givet tillfälle men vad som fraktats under flera resor. Det vet ingen. Det är en svindlande tanke att man skulle använt ett nöjjesfartyg till att fungera som en osynlig förmedlare av kärnvapen men är den värd att hålla vid liv för att den är provocerande eller för att den är trolig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YngwieCopycat
Jag tänker att det är en intressant iakttagelse. Jag har hoppat fram och tillbaka själv i möjligheten att det är sjöbotten/sten som gått hår åt Estonia, men så fick jag uppfattningen av de tester som utfördes med modell (SSPA) samt längden på Estonia kontra hastighet som hon drar i botten inte helt avgörande kan säga att det är anledningen. Jag hittar inte källan nu, men vill minnas att det spekulerats i att Estonia nådde botten med ca 4-5 knops hastighet. Det är en stor massa vikt som ska komma till ett snabbt stopp även i en låg hastighet och kan orsaka skador men så här stora skador?
I Dplay-dokumentären avsnitt fem ränkar professor i marinteknik J. Amdahl på vilken kraft som krävs för att orsaka hål #1 och kommer fram till att det motsvarar en kollision med ett fartyg på 1000 ton i 4 knop eller 5000 ton i 2 knop.
Nu utgörs ju deformationen som känt är av inte av ett utan två hål och totala deformationsområdet är större än 20 x 4 meter, men å andra sidan hade Estonia utöver sin egenvikt på 15500 ton även ett par tusen ton last (dödvikt 2800 ton) och tusentals ton vatten i sig när hon sjönk.
Jag vet inte exakt hur totalvikten ska betraktas på ett sjunkande fartyg med innesluten luft och så vidare men att vikten räcker till för att kraftigt demolera skrovsidan om den möter berg i 4-5 knops fart är det nog ingen tvekan om.

J. Amdahl är för övrigt fortfarande av åsikten att skadorna på SB sida orsakats av en yttre kraft.
3 minuter in:
För mig ser det ut som en stor intryckning till höger i filmsekvensen.
För mig ser det fortfarande ut som att utgångspunkten är att fartygssidan tryckts in och det har blivit ett brott i sidan
http://www.tv4play.se/program/nyheterna/13365231

Citat:
En längre tid av nötande och vridande på ett fartyg finner jag helt acceptabelt att skador kan förvärras eller t.o.m vara en orsak till nya sprickbildningar, speciellt med en klippig stenbotten.
👍
Citera
2021-09-29, 14:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Efter att ha läst din text ändrar jag mig. Du är förmodligen en fruitcake, det är inte normal tankeverksamhet som råder i din hjärna. Det är ju bara att se på skeppet så inser man att ljuset syns.
Vilket ljus? Det hypotetiska i toppen av gösstaken som varken du eller jag vet om det existerade, som inte syns på filmer med Estonia innan haveriet? Eller strålkastaren vid gösstakens botten, som vi inte heller vet om den var tänd den 28/9?
Citera
2021-09-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag skiter i låset. Jag vill se en bild på Dianas visir och jämföra det med Estonias. Det är en logisk och normal önskan som alla normalfuntade människor drar i ett sådant här läge.

Låset ger sig säkert på samma sätt huruvida det beror på väder eller sprängämnen. Men som Estonias visir ser ut, tror jag inte Dianas såg ut.
M/S Bluefort, tidigare M/S Diana II
Hon är M/S Estonias systerfartyg och har således samma framdrivning och många andra konstruktionsdetaljer gemensamt med systerskeppet, skrovet är identiskt förutom att det är cirka 20 meter kortare. Fram till Estoniakatastrofen den 28 september 1994 hade hon även samma konstruktion på bogvisiret, men kort efter katastrofen svetsades bogvisiret igen och byggdes senare om.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort
Citera
2021-09-29, 14:47
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Det är lite oklart vad det är för bild på visiret du vill att vi andra ska leta fram åt dig, men här kommer mitt bidrag. http://www.faktaomfartyg.se/diana_II_av_slite_1979_b_2.htm
Jo, men efter att låset gett sig.

Se filmen och vad jag vill jämföra med:
https://www.youtube.com/watch?v=zup7OxqMyoo&t=376s
Citera
2021-09-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Ja, det känns igen. Skillnaden är dock att hon inte sjönk rekordsnabbt som en sten. Likt systern.

Nej, och det är ju en jävla skillnad- helt klart! MEN, hade hon inte hittat lä utan fortsatt stå på i vågorna hade den här tråden kanske hetat ”Nya uppgifter om Diana II- hål midskepps” istället. Kan du (åtminstone till viss del) se min poäng?
Citera
2021-09-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mina kommentarer avsåg LÅs YT-film, jag får komma PKn senare.

Vad gäller LÅs hypotes* vs. JAIC så finns det massiv bevisning för att bogvisiret lossnat på det sätt som läggs fram i dess rapport. Jag listade ett par tidigare, men här några punkter igen:
- lyftarmarna har ätit sig igenom fördäck och gångjärnen brustit. Stämmer med JAICs scenario, inte alls med sprängning på botten.
- rampen är helt demolerad i toppen, samt böjd. Stämmer med JAIC, inte alls med sprängning på botten.
- lyfthydrauliken har slitits ur sina fästen inne i fartyget, samma som ovan.
- bottenlåset har brustit i förskeppet medan öglan i visiret är uttänjd men hel. Stämmer med belastningsscenoriot, dåligt med explosion.

Sammantaget så har LÅ fört fram två saker han menat motbevisar JAICs scenario:
1. formen och karaktären på den stora skadan i botten på visiret,
2. metallurgiska resultat.
Det är tunt för att bemöta allt det som pekar i en annan riktning.

Vad gäller (1) så är väl en ”second opinion” det första man vill se. Bogvisiret har legat på land i 27 år och undersökts grundligt. Att det nu skulle visa sig omöjligt att skadan undertill skulle uppstått pga upprepade slag när visiret glappar…? Jag vill se mycket mer än prof. em. Ulfvarsson. Med (2) är det stora frågetecknet vad det är man har undersökt. LÅ säger själv att man hittat osorterat, omärkt material i ett magasin i Karslskrona. Bitarna har man sedan passat in i bogvisiret från bilder. En viss skepsis är väl ändå på sin plats här?

*) vad gäller LÅs hypotes så är det en avsevärd skillnad på bevisningen mot den om vi skall anta att explosionen inträffar efter förlisningen. I det senare fallet är vi klart inne på foliehatt-område. Om man däremot antar att det sker ovan ytan så kan man i stället passa in i princip hela JAICs förlopp med en sprängning som initial ”bonus”. Jag skall försöka spalta upp argumenten mot LÅ i två grupper vid tillfälle.

Det är såklart ytterst osannolikt att visirets sprängts bort på botten. Det faller på sin egen orimlighet. Och om övriga skador på visir, hydraularmar och förpik är förenliga med detonation kan jag dessvärre inte ta ställning till. Däremot ser jag ingen anledning att misstro de experter som anlitats för att ”plocka ihop” de lösa delarna från visiret eller den metallurgiska analysen. Det enligt mig enda rimliga är därför att tro på hypotesen om detonation tills motsatsen bevisats och utgå från att JAIC:s beskrivning av händelseförloppet är bristfällig.
Citera
2021-09-29, 14:49
Medlem
https://foorum.kipper.ee/download/file.php?id=3879&mode=view
Citera
2021-09-29, 14:50
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Absolut inget påhopp här utan jag behöver fasen lite hjälp att förstå.

Varför skulle man använda ett passagerarfartyg till att smuggla kärnvapen och sen sänka den med risk att få all världens ögon på sig? Det borde finnas betydligt smidigare sätt att frakta kärnvapen på utan olika risker? Sen finns det andra risker att bli av med godset. t.ex. att någon utomstående går in på bildäck och förser sig med en lastbil eller två. Det känns som en onödig risk att ställa ut så värdefullt smugglingsgods på bildäck.

Det ska ha transporterats rysk militär utr via Estland till Sverige i färjan och inte enbart en gång.
Det var nog inte skrot utan moderna prylar som smugglats ur Sovjet.
I eget militärt fartyg väcker uppmärksamhet och kan utsättas för en rysk hämndaktion och samma sak med ett lastfartyg eller att den hade stoppats ute till havs anklagat för stöld och smuggling.
En färja däremot den går ju i teorin som fredad!
Citera
2021-09-29, 14:51
Medlem
goofers avatar
Citat:
Smuggling sker nog på nästan alla fartyg, men vi bör inte komma ifrån påståendet att Estonia skulle haft kärnvapen på sig. Det låter orimligt eftersom man troligtvis kunde "smugglat" snyggare med ett fartyg som ändå fraktar t.ex. kärnavfall. Det jag har läst och uppfattat är att man med ganska stor säkerhet kan säga att försvaret fraktade radioteknologi via Estonia vid ett givet tillfälle men vad som fraktats under flera resor. Det vet ingen. Det är en svindlande tanke att man skulle använt ett nöjjesfartyg till att fungera som en osynlig förmedlare av kärnvapen men är den värd att hålla vid liv för att den är provocerande eller för att den är trolig?

Teorin är ju att Usa tryckte på för en rutt Stockholm Tallin och Bildt var behjälplig med båt och rutt.

Varför ville Usa ha denna rutt i trafik just då?
Sen när det sket sig (båten sjönk) så blev det locket på. Ingen riktig utredning, ingen bärgning av båt eller omkomna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in