2021-09-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YngwieCopycat
Absolut inget påhopp här utan jag behöver fasen lite hjälp att förstå.

Varför skulle man använda ett passagerarfartyg till att smuggla kärnvapen och sen sänka den med risk att få all världens ögon på sig? Det borde finnas betydligt smidigare sätt att frakta kärnvapen på utan olika risker? Sen finns det andra risker att bli av med godset. t.ex. att någon utomstående går in på bildäck och förser sig med en lastbil eller två. Det känns som en onödig risk att ställa ut så värdefullt smugglingsgods på bildäck.
Idén är väl då att smugglingen har orkestrerats av giriga skurkar med djupa försänkningar i den ryska staten och att minimerandet av en sådan (publicitets)skada har motiverat ett hastigt ingripande från Putin och polis och militär lojala till honom (och den ryska staten). Vid den här tiden var Ryssland nere för räkning på många sätt. Man kanske inte ska överdriva graden av ordning och reda i Ryssland överhuvudtaget. Och vi får inte glömma att landet myntade uttrycket Potemkinkulisser.
Citera
2021-09-29, 14:20
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

Varför skulle man använda ett passagerarfartyg till att smuggla kärnvapen och sen sänka den med risk att få all världens ögon på sig? Det borde finnas betydligt smidigare sätt att frakta kärnvapen på utan olika risker? Sen finns det andra risker att bli av med godset. t.ex. att någon utomstående går in på bildäck och förser sig med en lastbil eller två. Det känns som en onödig risk att ställa ut så värdefullt smugglingsgods på bildäck.

Eftersom civila passagerarfärjor erbjuder en mänsklig sköld, som exempelvis militära herculesplan inte kan erbjuda. Den planen verkade dock inte fungera särskilt bra, nu när man tänker efteråt. Dessutom är det lättare att smuggla med passagerarfärjor som har den rutten, mindre pappersarbete för MUST, istället för att skicka hercules-plan eller något annat från Försvarsmakten till Tallinn, vars rutter loggas någonstans?

Tanken var att avleda uppmärksamheten från Sverige, samt från MUST etc. Detta skulle vara en stor skandal om det avslöjades, någon/några har godkänt den här smugglingsoperationen. Dessa skyddas nu till varje pris.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-29 kl. 14:24.
Citera
2021-09-29, 14:22
Medlem
goofers avatar
Citat:

Estonia var ju utmärkt att smuggla på, ett civilt fartyg skulle ju ingen ge sig på var det tänkt..

Smuggelgodset är givetvis övervakat hela resan.

Att smuggling skett är väl redan fastställt?
Citera
2021-09-29, 14:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ni som avfärdar farbro_barbro, hur förklarar ni t.ex. att ingen (eller väldigt få) har hört den explosion som ska ha slitit upp skrovet? Eller varför ett hål långt över vattenlinjen kunde ta in någon betydelsefull mängd vatten?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänker om detta.

Innan ni hoppar på mig som en statsanställd så kan jag meddela att jag är 100% övertygad om att det är en cover up. Hur lätt politikerna godtog bogvisiret och gjorde det omöjligt att utreda saken vidare är ju typ ett vattentätt bevis på att den officiella förklaringen är rent bull crap. Men vad som hände vet jag inte, jag hoppas bara de ansvariga blir tvingade att förklara sig.
Det är ungefär så långt jag kan sträcka mig. Det här stinker. Men jag är inte övertygad om att det är plastiska sprängmedel eller TNT som luktar, så att säga.

Jag lutar att det faktiskt bara var en olycka orsakad av en perfekt storm av händelser. Men. Att det finns något på Estonia som är värt att dölja.

Om någon vill hoppa på mig, så är min ståndpunkt att båtfan måste bärgas och det behövs flera oberoende undersökningar.
Citera
2021-09-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag skiter i låset. Jag vill se en bild på Dianas visir och jämföra det med Estonias. Det är en logisk och normal önskan som alla normalfuntade människor drar i ett sådant här läge.

Låset ger sig säkert på samma sätt huruvida det beror på väder eller sprängämnen. Men som Estonias visir ser ut, tror jag inte Dianas såg ut.

Det är lite oklart vad det är för bild på visiret du vill att vi andra ska leta fram åt dig, men här kommer mitt bidrag. http://www.faktaomfartyg.se/diana_II_av_slite_1979_b_2.htm
Citera
2021-09-29, 14:26
Moderator
farbror_barbros avatar
LÅ och hans teori om sprängt bogvisir

Jag skrev ett långt inlägg igår med kommentarer till den YT-film där Lars Ångström presenterar sin teori om att bogvisiret sprängdes bort (https://youtu.be/zup7OxqMyuoo). En lite förvirrande aspekt med denna är att det är en stor skillnad om man antar (A) att bogvisiret helt eller delvis sprängdes loss innan förlisningen, eller (B) bogvisiret satt kvar och sprängdes bort på havsbotten. I fallet (A) kan vi ha JAICs scenario, förutom att det startar av annan orsak. LÅ föredrar uppenbart (B). Jag har därför sorterat om de olika argumenten mot hans hypotes enligt (A) och (B) ovan.

Hans argumentation i filmen är alltså ungefär:
  • LÅ har låtit fotografera och mäta upp Estonias bogvisir.
  • baserat på detta menar han att man kan slå fast att skadorna undertill inte kan ha åstadkommits av att bogvisiret slagit upp och ner.
  • I stället lanserar han en teori om att bogvisiret sprängts loss, enligt honom själv mest sannolikt under vattnet efter förlisningen.
  • detta menar har har stöd i skadans form samt analys av metallprover som han låtit skicka till en norsk professor för metallurgisk undersökning (oklart var delarna kommer ifrån och hur man säkert vet detta)
I filmen bemöter inte LÅ några av alla de argument som finns mot hans hypotes. Här följer några av dessa, grupperade efter om de berör teori (A) eller (B), den senare. Låt oss börja med teori (A), dvs bogvisiret sprängdes bort innan förlisningen. Då har vi åtminstone följande som talar mot teorin:
  1. LÅ gör en stor sak av att JAIC inte utreder skadorna han visar upp. Men de har inte direkt med haveriet att göra, helt enkelt för att de inte rör låsanordningarna. Det är därför inte konstigt att JAIC ägnar så lite tid åt dessa. Vi däremot t.ex. att visirets låsögla till bottenlåset är hel, om än något utdragen. I stället är det öglorna i förskeppet som brustit. Varför är inte denna ögla skadad om visiret sprängts bort? Hur blev den utdragen efter en momentan explosion?
  2. bogvisiret satt inte bara fast i bottenlåset, det fanns också två sidolås med öglor som gick in i förskeppet skott. Hur har dessa brustit om explosionen skedde nere i botten av visiret?
  3. Om explosionen har åstadkommit den knöcklade plåten i botten av visiret, hur kommer det sig att inte hela sidan på visiret fläkts upp efter en explosion inne i ett slutet utrymme?
  4. Skadorna kan inte ha åstadkommits av att bogvisiret slagit mot förpiken säger LÅ. Men det är en halmgubbe, för det är väl känt att skadan i stället kan han uppstått då visiret hamnat längre fram än i ursprungsläget. LÅ berättar heller inte att bogvisiret kan ha slagit 10-20 gånger upp och ned som en slägga mot ett städ. Vad kan man då säga om skadan från varje enskilt slag?
Om man som LÅ föredrar teori (B), dvs bogvisiret sprängdes bort på havsbotten, då tillkommer att antal argument mot teorin:
  1. Bogvisiret har två kraftiga lyftarmar med gångjärn fästa i fördäcket. LÅ visar inte dessa, som har brustit i gångjärnen. Hur sker det pga en explosion nere vid förpiken? Har dessa också sprängts bort på havsbotten?
  2. Sagda lyftarmar har också skurit djupa sår neråt i fördäcket. Hur har det gått till om visiret har sprängts loss på havsbotten?
  3. Lyfthydrauliken till bogvisiret har slitits loss från sina fästen inne i fartyget, och ut ur hål i fördäcket. Hur gick det till om bogvisret sprängdes loss? I synnerhet om det skedde under vatten, vilket skulle kräva att man drog visiret med enorm kraft snett ner åt sidan.
  4. bogrampens övre del (”läpparna”) är helt demolerad. Även själva rampen är böjd. Hur har det gått till om det inte är bogvisret som slagit mot toppen på rampen, och rampen sedan träffat förpiken?
  5. Vi har tre vittnesmål från ECR om vatten vid bogrampen eller på bildäck. Dessutom har vi 8-9 vittnen som ser vatten komma frpn bildäck, samt 5 som ser Estonia sjunka utan bogvisir. Det är inte förenligt med att bogvisiret sprängts bort efter förlisningen.
  6. Bogvisiret har kraftiga bucklor i fören, med färg som matchar bulben. Hur skapades detta om bogvisiret sprängdes bort där det hängde snett under bulben?
  7. Till sist, för att få loss visiret på havsbotten måste man spränga eller skära bort låsöglor i bottenlås och sidolås. Samtliga dessa är väl dolda inuti bogvisiret. Hur skulle man kunnat placera sprängladdningar vid dessa utan att göra synliga hål i bogvisiret?

Som jag skrev igår så skall LÅs hypotes (A+B) att bogvisiret sprängdes bort precis som alla andra ställas mot en mothypotes: bogvisiret sprängdes inte bort. Den som vill köpa någon variant av LÅs teori har då att visa (för sig åtminstone!) att de argument han lagt fram kan övervinna allt det som talar emot.

En annan fråga är hur starka hans argument är. Jag har mycket svårt att se hur någon kan säga säker hur en deformationsskada i visirets botten ”borde” se ut efter att detta 55 ton tunga visir ett okänt antal gånger slagit upp och ner flera meter mot förpik och bulb. Vad gäller den metallurgiska undersökningen så är den första och uppenbara frågan: hur vet vi och LÅ var de metallbitar han hittade i Karlskrona kommer ifrån? Ett uppenbart nästa steg är att ta ett prov från själva bogvisiret och se om det visar tecken på vare sig hög temperatur eller kristallina förändringar från en tryckvåg. SHK och deras estniska motsvarighet har redan planerat att mäta upp bogvisiret, och detta vore ett lämpligt komplement.
Citera
2021-09-29, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Intressant, det var ett vettigare svar än vad jag förväntade mig. En användare trodde att det kan ha varit ett lastbilsflak som slog kraftigt i sidan av bildäck, helt absurt med andra ord.

Implosionsskada från en torped:

https://www.floridamemory.com/items/show/12060

Buckat skrov och "rivskador" av en undervattensimplosion.

En modern torped kan programmeras till lämplig verkan.
Citera
2021-09-29, 14:31
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Det är lite oklart vad det är för bild på visiret du vill att vi andra ska leta fram åt dig, men här kommer mitt bidrag. http://www.faktaomfartyg.se/diana_II_av_slite_1979_b_2.htm

Hon heter M/S Bluefort idag. Har genomgått en del renoveringar 2009. Verkar fortfarande aktiv idag?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort

Skiljer sig lite i designen från systerfartyget M/S Estonia.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-09-29 kl. 14:37.
Citera
2021-09-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Hon heter M/S Bluefort idag. Har genomgått en del renoveringar 2009. Verkar fortfarande aktiv idag?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort

Skiljer sig lite designen från systerfartyget M/S Estonia.

Hon är ombyggs flera gånger under åren. Bland annat byggdes bogvisiret om efter Estoniakatastrofen så att det öppnas åt sidorna.
Citera
2021-09-29, 14:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Implosionsskada från en torped:

https://www.floridamemory.com/items/show/12060

Buckat skrov och "rivskador" av en undervattensimplosion.

En modern torped kan programmeras till lämplig verkan.

Det låter i alla fall mer vettigt, än att hon sjönk som en sten i en perfekt storm. Samt den lama ursäkten (rökridån) att hon landade på klippor i botten.
Citera
2021-09-29, 14:35
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Hon är ombyggs flera gånger under åren. Bland annat byggdes bogvisiret om efter Estoniakatastrofen så att det öppnas åt sidorna.

Jaha, där ser man. Jag har för mig att jag har läst någonstans att hon hade en del strul vid en storm, men att hon kunde ta sig till hamn.
Det var ett tag sen dock. Artikeln var dock relaterad till M/S Estonia.
Citera
2021-09-29, 14:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=2iIKYbt_dRw en till annan kort snutt med hur gösstaken kan ha sett ut och fungerat eller inte. Jag är också av uppfattning att man inte har strålkastaren tänd på öppet av eftersom som du säger finns mer bekväma system att förlita sig på.
Det syns rätt tydligt vid 00:30 i TV4-klippet att det inte finns ett ”varsel-ljus” i toppen, och strålkastaren är släckt. Detta bevisar inte att det inte fanns en lampa tänd i toppen av gösstaken just den 28/9 1994, inte heller säger det huruvida man såg en tänd eller släckt gösstake från bryggan. Inte heller vet ci om en släckt gösstake gick att se nattetid.

Slutsatsen är därför att vi inte vet om bryggan kunde se gösstaken vare sig före eller efter att bogvisiret lossnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in