2021-09-29, 13:08
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Argumentum ab auctoritate! Man är inte mer än människa bara för att man är professor, man kan ha fel. Det enda intressanta för min del är att få se bilder av fördäck och skrovet på styrbordssidan. Jag förväntar mig tecken på skador där från visiret när det dansat runt över fördäck och landat mot skrovet förut. Finns inga skador där, så har jag fel, vi får väl se om det kommer sådana uppgifter, då vet vi vad som hände!
Visst är det så men ska man helt ignorera det som professorer säger, håna för det ena och det andra, i stället för att fundera och titta på vad som faktiskt sägs och kommentera det?

Om "bevis" framförs av fel personer, typ Ångström m fl, då drar man bara foliehattkortet och vips, man städar undan sakfrågorna och teorierna. Enkelt!

Nu när dessa nya undersökningar ändå antyder att JAIC kanske inte riktigt prickat allt så kan man väl vara lite ödmjuk och invänta mer fakta innan man skriker konspirationsteoretiker och kör på i samma gamla hjulsår. Det kanske är något nytt, kanske inte men att rabbla samma gamla mantra som under sista åren känns såååå tjatigt.

Nu är det nog mer ett generellt inlägg här och inte specifikt riktat till dig som lite fick ta det men jag är lite trött på en del debattörer som cherrypickar "fakta" som passar, lägger in det i ett för sin sak passande sammanhang och sedan förlöjligar de som har alternativa teorier och funderingar.

Jag vet att jag har tjatat om det förut men avdelningen heter Konspirationer och alternativa teorier så ge hattarna lite utrymme.

Som sagt, förlåt om allt detta hamnade som ett svar till dig men det blev bara så.
Citera
2021-09-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det kommer jag inte ihåg, det kanske inte ens sjunk utan bara hade fel på visiret. Men det är i vilket fall som helst ett perfekt argument för någon som vill ha något att skylla på.

Menar du att även Diana II’s bogvisir skulle vara sprängt eller är konstruktionen så dålig på de bägge fartygen att låsanordningen faktiskt kan slås sönder i dåligt väder?
Citera
2021-09-29, 13:13
Medlem
Skall bli intressant att höra vad expertisen säger, om stålet på bogvisiret kylts av i vatten eller ovan ytan.
Citera
2021-09-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det kommer jag inte ihåg, det kanske inte ens sjunk utan bara hade fel på visiret. Men det är i vilket fall som helst ett perfekt argument för någon som vill ha något att skylla på.
Nej hon sjönk inte så varför skrev du det om du inte kommer ihåg.
Jämför man bilder på Dianas och Estonias lås så ser skadorna lika ut och enligt vad du säger angående om visiret syns eller inte så räcker det ju med att titta på en bild.
Citera
2021-09-29, 13:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Det fanns en strålkastare vid gösstaken, inte på toppen av den men vid den. Se 08:09:

https://m.youtube.com/watch?v=k0p2Gsdai_k
Där har vi den! Den ser ut att sitta så att man kanske skulle kunna se den om man sträckte på sig på bryggan. Men man vill å andra sidan inte bli bländad av sin egen strålkastare, så den lyser framåt. Gösstaken å andra sidan ser ut att sakna lampa i toppen, men den kan förstås finnas men vara släckt. Lite oklart varför man skulle ha en lampa som riskerar att störa mörkerseendet, men omöjligt är det ju inte.

En annan fråga är om strålkastaren var tänd under gång, för det överensstämmer inte med de bestämmelser för gångljus (lanternor) jag känner till. Förhoppningsvis kan någon inom sjöfarten klarlägga detta. Det finns heller inget uppenbart syfte att köra med en strålkastare tänd på öppet hav, i synnerhet som man har flera radar-system.

Jag är som jag skrivit tidigare skeptisk till Kikusts vittnesmål både om bogvisiret som lossnar och strålkastaren som slocknar (hittar inte länken till faksimil av hans orginalvittnesmål nu). Anledningen är att hans tidsuppgifter inte går ihop med övriga, och då är det uppenbart tveksamt att bara plocka det som passar in i ens egen teori (dvs hur han ser bogvisiret slå upp och ner). JAIC, HSVA och SSPA har också i huvudsak ignorerat hans vittnesmål, även fast det stöder deras scenarios.
Citera
2021-09-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Att slagsidan ökat med närmare 15 grader är väl inte en hypotes utan fastställt?
Dessutom har det efter sommarens kartläggning konstaterats att Estonia är skruvat runt sin längdaxel med 6 grader (132 - 138 graders slagsida) plus att hon är böjd som en banan på mitten (högre i mitten, lägre förut/akterut)
Diket på södra sidan fanns heller inte initialt.

Sorry kanske lite otydligt. Det är inte förflyttningen som är hypotesen, det är ren fakta. Det jag funderade på kan vara en hypotes är att där kan finnas saker som gömdes i sediment som nu kommer upp synligt eftersom där inte finns en klar redogörelse kring hela skeppet 1994. Det är högst troligt att det kan vara så, men det har gått lite för lång tid och jag nojjar väl mer om att det kan finnas skador på Estonia som uppkommit efter förlisning och inte existerade alls 1994 även om fartyget redan hade legat med 15 grader mer lutning redan 1994.
Citera
2021-09-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Det fanns en strålkastare vid gösstaken, inte på toppen av den men vid den. Se 08:09:

https://m.youtube.com/watch?v=k0p2Gsdai_k
Den strålkastaren sitter så pass långt ned att den bör hamna i det område som enligt skisserna är dolt från bryggan.
https://kvartal.se/wp-content/uploads/2021/02/e2-e3-.jpg
Sen vet vi vet ju inte om den strålkastaren fortfarande var tänd mitt ute på öppet hav.
Vid 8:22 i din länk är strålkastaren släckt.

När vi diskuterade det här i somras hävdade SailorCalvin att färjor inte har gångljus i fören och när sådant finns så är det av förklarliga skäl avskärmat mot bryggan:
2021-07-08 inlägg #12056
Citat:
Ursprunglugen postat av SailorCalvin
Du har gångljus i masttoppen ovanför bryggan på färjor (förmasten). Förmast nere på däck har du exvis på lastfartyg med vitt ljus men det är avskärmat mot bryggan av förklarliga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
En gösstake sitter längst fram ja om man har en sådan men den fyller ingen roll utifrån navigationsljusens placering utan är för en flagga etc om man ligger till kaj.
Citera
2021-09-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Där har vi den! Den ser ut att sitta så att man kanske skulle kunna se den om man sträckte på sig på bryggan. Men man vill å andra sidan inte bli bländad av sin egen strålkastare, så den lyser framåt. Gösstaken å andra sidan ser ut att sakna lampa i toppen, men den kan förstås finnas men vara släckt. Lite oklart varför man skulle ha en lampa som riskerar att störa mörkerseendet, men omöjligt är det ju inte.

En annan fråga är om strålkastaren var tänd under gång, för det överensstämmer inte med de bestämmelser för gångljus (lanternor) jag känner till. Förhoppningsvis kan någon inom sjöfarten klarlägga detta. Det finns heller inget uppenbart syfte att köra med en strålkastare tänd på öppet hav, i synnerhet som man har flera radar-system.

Jag är som jag skrivit tidigare skeptisk till Kikusts vittnesmål både om bogvisiret som lossnar och strålkastaren som slocknar (hittar inte länken till faksimil av hans orginalvittnesmål nu). Anledningen är att hans tidsuppgifter inte går ihop med övriga, och då är det uppenbart tveksamt att bara plocka det som passar in i ens egen teori (dvs hur han ser bogvisiret slå upp och ner). JAIC, HSVA och SSPA har också i huvudsak ignorerat hans vittnesmål, även fast det stöder deras scenarios.

https://www.youtube.com/watch?v=2iIKYbt_dRw en till annan kort snutt med hur gösstaken kan ha sett ut och fungerat eller inte. Jag är också av uppfattning att man inte har strålkastaren tänd på öppet av eftersom som du säger finns mer bekväma system att förlita sig på.
Citera
2021-09-29, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Gör du samma bedömning om en läkare står och pekar på röntgenbilderna och förklarar exakt var benen är brutna?
Det här är komik ju...

Om man inte tänker längre än näsan räcker, visst, man har konstaterat värme, hur vet man att denna värmeutveckling inte härrör från tidigare reparationer då? Antar att du syftar på Youtube videon.
Citera
2021-09-29, 13:48
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Anledningen till att jag synade ditt argument är att en tidig observation i JAiCs utredning och de följande av HSVA och SSPA är att man inte kunde se bogvisiret från bryggan. Du gör gällande att man skulle sett gösstaken från bryggan, och det stämmer att t.ex. Fig. 3.4 i JAIC (https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/NAD/JAIC-haverirapport.pdf) visar att skulle kunna vara möjligt. VM Linde har uppgett stt man såg gösstaken från bryggvingen, vilket talar för att besättningens position bakom instrumentpanelen inne på bryggan kan ha gjort att gösstaken ändå var skymd.
l
En förutsättning för att se gösstaken nattetid är att det fanns ett ljus längst upp på denna, men det vet vi inget om. Du tar då upp just Kikusts vittnesmål, och jag antar att det är för att han ser en strålkastare i fören? Men i texten du citerar framgår det också att

Kikusts ...från sin plats ser hur ”en stor del av fören studsar upp och sjunker tillbaka”

vilket betyder att bogvisiret lossnat. I hans orginalvittnesmål framgår också att han ser vågorna slå igenom springan mellan bogvisir och resten av förskeppet. Så hur skall du ha det? Ser Kikusts strålkastaren slockna, fören studsa upp och ner, eller båda?

Sammantaget finns inga vittnesmål eller andra belägg att man skulle kunnat se gösstaken från bryggan eller att det fanns en lampa i den som skulle gjort möjligt på natten. Det kan vara så att de kunde se den, men vi vet helt enkelt inte
Efter att ha läst din text ändrar jag mig. Du är förmodligen en fruitcake, det är inte normal tankeverksamhet som råder i din hjärna. Det är ju bara att se på skeppet så inser man att ljuset syns.
Citera
2021-09-29, 13:48
Medlem
Citat:

Om du lyssnar på intervjun med Anders Andersson, som var sjökapten och rådgivare åt kaptenen vid omflaggningen, så säger han att det var av vikt att emellanåt tända strålkastaren och lysa upp förskeppet, dvs. för att kontrollera ”status”:

https://sok.riksarkivet.se/estonia?infosida=a-andersson
Citera
2021-09-29, 13:49
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Menar du att även Diana II’s bogvisir skulle vara sprängt eller är konstruktionen så dålig på de bägge fartygen att låsanordningen faktiskt kan slås sönder i dåligt väder?
De kan gå sönder såklart. Allt kan det. Men när det går i sönder så brukar inte det vara påverkan utav explosioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in