2021-09-28, 23:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Men vilken information baserar du din strategi på? Det finns många som har en magkänsla av att det kan tajma marknaden, vanligtvis med hjälp av mer magkänsla. Det blir svårt att reproducera, och du förstår säkert att jag förhåller mig skeptisk.

När det kommer till att tajma något så brett som marknaden så måste man rimligen basera det på någon slags makroekonomisk data, för vad skulle det annars vara? Det låter helt orimligt att en informell känsla av vad den datan säger skulle vara bättre än en formell modell. Men jag känner inte till någon formell modell som lyckas tajma marknaden. Rätta mig gärna.

Makroekonomisk data jag använder mig av är inköpschefsindex, framförallt.
(Har länk tidigare i tråden).

Men givetvis "magkänsla" också:
Har börsen "bara gått upp upp upp!", och känns uppblåst, samtidigt som inköpsindex viker sig, så säljer jag. Klart och tydlig säljsignal för min del. Då tror jag jag har prickat in toppen rätt bra. För att sälja.
(Har funkat hittills! Banken ringer mig numera och klagar att jag har "för mycket pengar på kontot"!)
Citera
2021-09-28, 23:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Det hjälper ju inte mig som har fonder och aktier utanför Sverige!

Jo, faktiskt. Du kan interpolera fram att världsmarknaden i princip har samma tendens.
Citera
2021-09-28, 23:23
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Makroekonomisk data jag använder mig av är inköpschefsindex, framförallt.
(Har länk tidigare i tråden).

Men givetvis "magkänsla" också:
Har börsen "bara gått upp upp upp!", och känns uppblåst, samtidigt som inköpsindex viker sig, så säljer jag. Klart och tydlig säljsignal för min del. Då tror jag jag har prickat in toppen rätt bra. För att sälja.
(Har funkat hittills! Banken ringer mig numera och klagar att jag har "för mycket pengar på kontot"!)
Då bör du kunna bygga en modell som kan tajma börsen baserat på inköpschefsindex och historisk utveckling. Men det kan du inte. I vart fall har aldrig folk som gör påståenden som ditt någon modell att visa, vilket betyder att de antingen inte har lyckats bygga någon, eller (mer troligt) inte har brytt sig om att kolla upp sin magkänsla på något mer systematiskt sätt.

En annan underlig grej med folk som kan tajma marknaden är att de alltid använder sin kunskap för att investera sina egna pengar, trots att de aldrig sitter på mer än ett par tiotals miljoner (och vanligen mycket mindre). Marknaden de säger sig kunna tajma är naturligtivs likvid nog för avsevärt högre insatser. Ändå ser man aldrig några fonder som framgångsrikt använder en marknads-tajming strategi. Varför inte starta en sådan fond och bli miljardär?
Citera
2021-09-28, 23:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Att äga aktier och vänta tills dessa går ner till botten?
Enklaste tesen: Köp billigt och sälj dyrt!
-Den funkar alltid.

Vad är billigt?
Vad är dyrt?
Citera
2021-09-28, 23:40
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Då bör du kunna bygga en modell som kan tajma börsen baserat på inköpschefsindex och historisk utveckling. Men det kan du inte. I vart fall har aldrig folk som gör påståenden som ditt någon modell att visa, vilket betyder att de antingen inte har lyckats bygga någon, eller (mer troligt) inte har brytt sig om att kolla upp sin magkänsla på något mer systematiskt sätt.

En annan underlig grej med folk som kan tajma marknaden är att de alltid använder sin kunskap för att investera sina egna pengar, trots att de aldrig sitter på mer än ett par tiotals miljoner (och vanligen mycket mindre). Marknaden de säger sig kunna tajma är naturligtivs likvid nog för avsevärt högre insatser. Ändå ser man aldrig några fonder som framgångsrikt använder en marknads-tajming strategi. Varför inte starta en sådan fond och bli miljardär?

Ungefär så...

Dessutom, med ett uns av vett eller en termin nationalekonomi bakom sig måste man inse att "den perfekta modellen" skulle utraderas av arbitrage. MEN! Marknaden har långt ifrån perfekt information så tror inte kraftfoder håller på och valsar helt och hållet.

Ni som sett mig varna för kraschen, "jaha - nu ska ha in och köra en ´vad var det jag sa´" - men det är alldeles för tidigt, OMX-30 kan ligga procenten högre om en månad, mkt stödköp just nu, halveringen kommer, var så säkra. Negativa realräntor i fyra år till trots - nu är det ett så fett lager smink och kajal på grisen att man inte längre ser att det är en gris, men den grymtar fortfarande.
Citera
2021-09-28, 23:40
Medlem
Citat:
Sålde av på topp för en månad sedan. Väntar på bottenläge, då går jag all in igen!
Slantarna ruttnar på ett sparkonto just nu.

Men tänk all ränta på sparkontot du kommer tjäna
Citera
2021-09-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ungefär så...

Dessutom, med ett uns av vett eller en termin nationalekonomi bakom sig måste man inse att "den perfekta modellen" skulle utraderas av arbitrage. MEN! Marknaden har långt ifrån perfekt information så tror inte kraftfoder håller på och valsar helt och hållet.

Ni som sett mig varna för kraschen, "jaha - nu ska ha in och köra en ´vad var det jag sa´" - men det är alldeles för tidigt, OMX-30 kan ligga procenten högre om en månad, mkt stödköp just nu, halveringen kommer, var så säkra. Negativa realräntor i fyra år till trots - nu är det ett så fett lager smink och kajal på grisen att man inte längre ser att det är en gris, men den grymtar fortfarande.

Du tänker det blir bacon av lille nöffe inom ett år?
Citera
2021-09-28, 23:58
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Du tänker det blir bacon av lille nöffe inom ett år?

Aska.

Medans det ännu är bacon ska man sälja av allt man har - inte kul att vara med i blodbadet.

2002 (minus 42%) och 1918-22 (minus 61 % över hela perioden) - någonting i den stilen.
Citera
2021-09-29, 00:45
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Going short (blankar?)

Allt pekar på att det väntade stora "raset" nu har påbörjats.

Det riktiga startskottet kommer bli när Evergrande inte får den hjälp de behöver av CCP för att lösa sin likviditetskris.

Åtminstone säger min magkänsla detta
Citera
2021-09-29, 01:32
Medlem
Storstark68s avatar
Har fonder som gått upp 10-20 % per år i mer än 20 år. Tänker inte ändra på nåt. Aktierna har jag sålt för det är svårt att pricka rätt om man inte har lite insidegodis.
Citera
2021-09-29, 02:37
Medlem
dreadpirate420s avatar
Jag köper mina indexfonder varje månad precis som förut.

Angående en eventuellt förestående krasch involverande Evergrande så skrev Avanza om denna stapplande jätte idag samt gjorde liknelser med Lehmann brothers.

https://blogg.avanza.se/evergrande-skapar-kinafrossa/
Citera
2021-09-29, 03:11
Medlem
Börsen har gått sidledes ett tag nu för att senaste veckan tippa ner i en negativ trend. Jag har gradvis placerat ut stopp/loss på alla min innehav. Nu senaste dagarna har de löst ut rejält och jag har bara kvar de 40% av aktierna som klarat sig bra. Portföljen har fått sig en törn nedåt på runt 10% och är nu tillbaka på juli nivån.

Har ingen aning vad som komma skall, men mitt huvudspår är en sättning följd av en rekyl uppåt. Jag tror det kan gå nedåt ett bra tag om lite större flöden av fonder och instutitioner börjar sälja av. Börjar inte öka igen förrän jag ser utbrott över tidigare stödnivåer. Då blir det väldigt selektivt och med stopp lossar som säkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in