Citat:
Ursprungligen postat av
AldoRaine
Att tajma marknaden betyder ju att du säljer när det är som högst och köper som lägst. Men instinkten och rädslan att förlora allt gör så att 99% säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Du tajmar ingenting om du säljer mitt i en nedgång och köper mitt i en uppgång.
Det finns mängder med studier som visar på att sitta stilla i båten oavsett väder ger det bästa utfallet.
Men nu är ju börsvärdet fortfarande otroligt högt i kurs trots senaste tidens nedgång. För en månad sedan var kursen ännu högre eller hur? Var personen med under den tokiga uppgången senaste åren och gick ut nu är den vinsten reell. Och vem vet hur lågt börsen nu ska gå eller om det vänder. Kan droppa 30 % eller öka 30 % kommande månad vad vet vi. Kan ju sluta med fet krasch. Om personen då köper in sig vid eventuell krasch för den summa han tog ut vid högst kurs resulterar det med större vinst än om personen hade stannat kvar eller är det något jag missar här?
Långsiktigt sett har börsen alltid ökat över tid, ja. Men vinst maximeras ju om man lyckas tajma sälj före dipp och köp när den vänder.
OM man lyckas tajma det vill säga, hur svårt det är har jag ingen som helst aning om då jag inte är investerad i börsen. Därmed inte insatt i hur du tänker, så ta det med en nypa salt. Jag är bara nyfiken på hur ni som säger "sitt lugnt i båten" tänker det är allt.
Iallafall ditt exempel handlade om att insändaren säljer I MITTEN av dipp och köpa in sig I MITTEN av återhämtning eller rent generellt? Insändaren har ju sålt i början av dippen så vitt jag förstår, inte i mitten om det nu blir en stor krasch eller en lång period av nedgång, vilket återstår att se.
Alltså anser jag nog att det var bra tajmat. Men du tycker personen skulle suttit kvar och tagit eventuell smäll. Av vilken anledning ska man ta en sådan eventuell smäll? Låter ju inte klokt