2021-09-28, 22:34
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har lyckats pricka in kursutvecklingen i 40 år snart nu. Går efter inköpschefsindex till stor del.
inköpschef index?
Citera
2021-09-28, 22:35
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Man brukar få bättre resultat om man tycker det man håller på med är kul och givande. Gäller i princip allt här i livet.
Ja spå i spåkulan som du verkar ägna dig åt är verkligen givande.
Citera
2021-09-28, 22:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
inköpschef index?

https://www.silf.se/medlem-i-silf/pmi-inkopschefsindex/

Ett exempel bara. Kan säga att "inköpschefsidex" är mycket bättre att läsa än tidningarnas V75-förslag!
Lönsammare i alla fall.
Citera
2021-09-28, 22:39
Avslutad
Man köper när börsen går ner, det mest grundläggande som finns.
Citera
2021-09-28, 22:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Ja spå i spåkulan som du verkar ägna dig åt är verkligen givande.

Se mig som någon slags "Olle Goop" fast på börsen. Det är inte så knepigt egentligen.
Citera
2021-09-28, 22:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Japp. Och säljer i topp. Varenda en som glott på ett oscilloskop vet att det i princip är en sinuskurva vi har att göra med, om än utan glättningskondensatorer..

-Att räkna ut topparna och dalarna behöver man inte vara en Einstein för att få fram..
Citera
2021-09-28, 22:47
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Klart att det är svårt/omöjligt att tamja marknaden 100 %, men när man varit med ett tag kan man ha en hyfsat bra känsla när det är läge att växla upp aktieinnehav och när det är läge att växla ned. Jag har alltid aktier i portföljen, men just nu lite mindre. Efter en helt fantastiskt lång hausse-period är det fullt rimligt att växla ned risken lite grann.
Men vilken information baserar du din strategi på? Det finns många som har en magkänsla av att det kan tajma marknaden, vanligtvis med hjälp av mer magkänsla. Det blir svårt att reproducera, och du förstår säkert att jag förhåller mig skeptisk.

När det kommer till att tajma något så brett som marknaden så måste man rimligen basera det på någon slags makroekonomisk data, för vad skulle det annars vara? Det låter helt orimligt att en informell känsla av vad den datan säger skulle vara bättre än en formell modell. Men jag känner inte till någon formell modell som lyckas tajma marknaden. Rätta mig gärna.
Citera
2021-09-28, 22:50
Medlem
dentages avatar
Citat:
https://www.silf.se/medlem-i-silf/pmi-inkopschefsindex/

Ett exempel bara. Kan säga att "inköpschefsidex" är mycket bättre att läsa än tidningarnas V75-förslag!
Lönsammare i alla fall.
Det hjälper ju inte mig som har fonder och aktier utanför Sverige!
Citera
2021-09-28, 22:51
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
frågan är ska man investera i fonder stort nu, eller pytsa på varannan vecka eller varje månad?
Citera
2021-09-28, 22:56
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Men vilken information baserar du din strategi på? Det finns många som har en magkänsla av att det kan tajma marknaden, vanligtvis med hjälp av mer magkänsla. Det blir svårt att reproducera, och du förstår säkert att jag förhåller mig skeptisk.

När det kommer till att tajma något så brett som marknaden så måste man rimligen basera det på någon slags makroekonomisk data, för vad skulle det annars vara? Det låter helt orimligt att en informell känsla av vad den datan säger skulle vara bättre än en formell modell. Men jag känner inte till någon formell modell som lyckas tajma marknaden. Rätta mig gärna.
Man kanske ska tänka såhär vad kommer att efterfrågas om 10 eller 15 år. Man ser sig runt i världen och jag kommer fram till detta Investerar i fonder som riktar sig på teknikutveckling. Exempel företag som bland annat sysslar med teknisk utveckling/ lösning för avsaltningsanläggningar. För vatten kan snart indirekt vara mer värt än olja. Världens sötvattensresurser minskar.
Citera
2021-09-28, 22:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
frågan är ska man investera i fonder stort nu, eller pytsa på varannan vecka eller varje månad?

Upp till dig. Fondsparande varje månad har jag "allrid gjort", som går till ett fondkonto. Rör sig i mitt fall om småpengar idag, var en tusenlapp i månaden på 80-talet, är fortfarande det. Har varit för lat för att avsluta helt enkelt. På totalen har det nog "lönat sig", jämfört om jag gått på krogen för pengarna löpande varje månad.

Men det är inte "där" jag investerat bäst, har varit med aktiva saker, som jag redan förklarat i tråden.
Framförallt med skapandet av ISK-konton, har det blivit enklare att göra sådana affärer. Man slipper spara avräkningsnotor etc, bara som exempel.

Min uppfattning är att börsen fortfarande är på väg ner ett tag till innan det vänder upp igen, så för min egen del väntar jag innan jag stoppar in större pengar på börsen. Alla gör som de vill givetvis.

Och mitt råd är absolut ISK.
Citera
2021-09-28, 23:01
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Man kanske ska tänka såhär vad kommer att efterfrågas om 10 eller 15 år. Man ser sig runt i världen och jag kommer fram till detta Investerar i fonder som riktar sig på teknikutveckling. Exempel företag som bland annat sysslar med teknisk utveckling/ lösning för avsaltningsanläggningar. För vatten kan snart indirekt vara mer värt än olja. Världens sötvattensresurser minskar.
Det där är stock picking snarare än market timing. Jag är iofs väldigt skeptisk mot båda, men inlägget du citerar handlar om tajming.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in