Citat:
Nu menar jag inte att de ska släppas allmänt. Det handlar inte om offentlighet. Utan till dödsboet. Som faktiskt företräder den avlidne. Hur de hanterar informationen är väl deras fråga.
Det där var inte svaret på frågan riktigt.
Du skriver att det ÄR sekretess vid självmord. Jag kan inte lagen i frågan och Jag har ingen anledning att misstro dig. Men vore tacksam om du kunde fördjupa min kunskap i frågan.
Du behöver inte upprepa argumenten nedan. De förstår jag. Blanda heller inte in mig i namninsamlingsfrågan. Jag har sedan de första dagarna varit övertygad om självmord. Men blev intresserad av sekretessen.
Men om det är som du säger så får ju familjen reda på i princip noll. De får bara en vag utsago att det är självmord. Då förstår jag dem faktiskt, och det uppstår i princip ett moment 22.
De kan ju inte inte ens göra en egen bedömning om ifall det polisen säger stämmer.
Det känns inte som svensk rätt att en enskild polis, eller mindre grupp poliser, kan sätta en total sekretess på ett ärende så. Men som sagt. Kan inte frågan men vill lära.
Det där var inte svaret på frågan riktigt.
Du skriver att det ÄR sekretess vid självmord. Jag kan inte lagen i frågan och Jag har ingen anledning att misstro dig. Men vore tacksam om du kunde fördjupa min kunskap i frågan.
Du behöver inte upprepa argumenten nedan. De förstår jag. Blanda heller inte in mig i namninsamlingsfrågan. Jag har sedan de första dagarna varit övertygad om självmord. Men blev intresserad av sekretessen.
Men om det är som du säger så får ju familjen reda på i princip noll. De får bara en vag utsago att det är självmord. Då förstår jag dem faktiskt, och det uppstår i princip ett moment 22.
De kan ju inte inte ens göra en egen bedömning om ifall det polisen säger stämmer.
Det känns inte som svensk rätt att en enskild polis, eller mindre grupp poliser, kan sätta en total sekretess på ett ärende så. Men som sagt. Kan inte frågan men vill lära.
Lämnar man ut sekretessbelagd information till anhöriga så blir den ju offentlig...
Vilket i sin tur leder till att den dödes Heder och Ära kan kränkas.
"Vi lovar att inte berätta nåt"
Men sen pratar mamman med sin syster och bästa väninna, som i sin tur bara skall berätta för...osv.
Och därför är det sekretess.
Namninsamlingen var inte riktad mot dig, utan till dom som tror att det kommer att göra nån påverkan. Men skam den som ger sig
Anhöriga får reda på att det inte har begåtts nåt brott utan att det var självmord hur personen tog sitt liv och när personen gjorde det om det går att fastställa. Sen så får dom reda på lite allmän information kring omständigheterna. Exempelvis om det fanns ett självmordsbrev, videoklipp, förklaringsbrev eller liknande saker. Om ett självmordsbrev är skrivet direkt till någon så brukar det överlämnas efter att utredningen är klar, eller så brukar anhöriga få komma till polisstationen och läsa det.
Sen är det inte så mycket mer att berätta vid ett självmord.