2021-04-19, 13:29
Avslutad
Man kan ju som dinosaurie tycka både det ena och det andra om In Flames idag, men jag vill samtidigt, envist tro att inget band än In Flames lyckats få "kidsen" att upptäcka gammal rock/metal som just In Flames. Ett brobyggarband, på något vis, som gör att zoomers sedan hittar vidare till In Flames äldre grejer, blir till sig av musiken och vill hitta mer för att sen upptäcka det ena svenska metalbandet efter det andra, som de förmodligen aldrig annars hade hört. Kanske köper de instrument, senare bildar band, känna att de kan bli bra på något, få lite hopp om sin egen framtid. Så, alla gånger någon i min närhet häver ur sig att In Flames "suger och blivit så djävla kassa" så tror jag man går miste om vilken kulturgärning In Flames ändå gör i sitt förmodade brobyggande; de hade kunnat lägga ner för många år sedan men valde till höres att studera vad aktuell tids unga lockas av och sedan locka över de, göra de till fans av och möjligtvis rent av också morgondagens fanbärare av en genre som annars hade tynat bort avsevärt snabbare. Så, medan vissa boomers vars storhetstid är passé sedan decennier, buttert surar aléna på kammaren över att skiten idag bara blir värre för varje år som går, så hade ingen idag ens känt till de surgubbarnas, av "kidsen" annars förbisedda, mästerverk om det inte vore för att några få vägrar låta historien om surgubbarna gå förlorad. Det, om något, är metal.

Hatten av för In Flames.
Citera
2021-04-30, 17:43
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDöd
Man kan ju som dinosaurie tycka både det ena och det andra om In Flames idag, men jag vill samtidigt, envist tro att inget band än In Flames lyckats få "kidsen" att upptäcka gammal rock/metal som just In Flames. Ett brobyggarband, på något vis, som gör att zoomers sedan hittar vidare till In Flames äldre grejer, blir till sig av musiken och vill hitta mer för att sen upptäcka det ena svenska metalbandet efter det andra, som de förmodligen aldrig annars hade hört. Kanske köper de instrument, senare bildar band, känna att de kan bli bra på något, få lite hopp om sin egen framtid. Så, alla gånger någon i min närhet häver ur sig att In Flames "suger och blivit så djävla kassa" så tror jag man går miste om vilken kulturgärning In Flames ändå gör i sitt förmodade brobyggande; de hade kunnat lägga ner för många år sedan men valde till höres att studera vad aktuell tids unga lockas av och sedan locka över de, göra de till fans av och möjligtvis rent av också morgondagens fanbärare av en genre som annars hade tynat bort avsevärt snabbare. Så, medan vissa boomers vars storhetstid är passé sedan decennier, buttert surar aléna på kammaren över att skiten idag bara blir värre för varje år som går, så hade ingen idag ens känt till de surgubbarnas, av "kidsen" annars förbisedda, mästerverk om det inte vore för att några få vägrar låta historien om surgubbarna gå förlorad. Det, om något, är metal.

Hatten av för In Flames.
Nja. dom sista åren så känns det som att Herr Freden och till viss del Gelotte drivits av pengahunger.

Att J.Strömblad valde att hoppa av (fick kicken/ultimatum ställt) är ju en sak.

Sedan att drummer Daniel och inte så långt senare P.Iwers väljer att sluta.
Engelin försvinner nästan spårlöst, dessutom och Amerikanska musiker plockas in som nya medlemmar.

Att In Flames ska få göra som dom vill i sin musikaliska utveckling har jag inget emot,
bra eller dåligt det är upp till betraktaren men jag kan ha viss förståelse för att IF ruttnat
på att ständigt få höra att dom sålt sig,mainstreamat och bandit rock kommentarer.

Dock finns det nog inget annat Svenskt metalband som klår dom ang. total upplevelse när det kommer till live spelningar.

När det var fem Svenska medlemmar så var det fyra väldigt duktiga musiker (J.S och senare N.E)

Lyssna på denna ifrån år 2016, lite perspektiv ang. hur ett band som Alltid vill ligga i framkant gör,
kanske inte enbart Money Number One men intressanta betraktelser:
Rock Dudes #11 – Digital marknadsföring (Gäst: Andreas Werling / In Flames management)

https://www.youtube.com/watch?v=euLFjufJadw
Citera
2021-05-08, 14:47
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDöd

Hatten av för In Flames.

Fint skrivit, kan hålla med och relatera väldigt mycket. Det som tyvärr skett är att In Flames inte är In Flames längre, att gå från 5 sammansvetsade göteborgsgubbar till 2 med 3 amerikaner känns inte rätt.

In Flames är och kommer förbli ett av Sveriges största metalband någonsin.
P.S (Är en av dom som gått från att hardcore älska in flames till att inte ens lyssna på deras senaste skivor)
Citera
2021-05-13, 15:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Spelningssiffrorna på Spotify på de mest populära In Flames-låtarna.

"Only For The Weak" (2000) - Över 55 miljoner streams.

"Cloud Connected" (2002) - Över 39 miljoner streams.

"I Am Above" (2019) - Nästan 29 miljoner streams.

"Deliver Us" (2011) - Över 28 miljoner streams.

"The End" (2016) - Över 23 miljoner streams.

Något i topplistan som ni reagerar på?
Citera
2021-05-13, 21:38
Bannlyst
Jag vet vad de flesta tycker är bäst med In Flames och det är förmodligen tiden mellan The Jester Race och Clayman.

Vilka 3 skivor efter Clayman gillar du mest?

Soundtrack To Your Escape, Come Clarity och deras senaste album I’ The Mask var rätt bra skivor.

Lunar Strain? Ofta en favorit för mig.
Citera
2021-05-14, 04:49
Bannlyst
Vad tycker ni om Siren Charms?

Den har vuxit lite tycker jag, men jag hade svårt för skivan förut, men idag har jag inga problem med albumet.

Vad skulle vara de fem bästa låtarna ifrån skivan?

Through Oblivion, Rusted Nails, Paralyzed, Everything’s Gone och Sirens Charm gillade jag mest på skivan.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2021-05-14 kl. 04:54.
Citera
2021-09-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vad tycker ni om Siren Charms?

Den har vuxit lite tycker jag, men jag hade svårt för skivan förut, men idag har jag inga problem med albumet.

Vad skulle vara de fem bästa låtarna ifrån skivan?

Through Oblivion, Rusted Nails, Paralyzed, Everything’s Gone och Sirens Charm gillade jag mest på skivan.

Jag gillar Siren Charms, men den är lite deppig och melankolisk. Through Oblivion och With Eyes Wide Open är riktigt bra. Precis som öppningsspåret, Everythings Gone och Rusted nail. Inte så mycket metal på samma sätt som föregående skivor, men tycker dessa låter håller väldigt hög klass. Anders var väl ganska nere när han skrev låtarna på skivan om jag inte minns rätt.
Citera
2021-09-28, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Spelningssiffrorna på Spotify på de mest populära In Flames-låtarna.

"Only For The Weak" (2000) - Över 55 miljoner streams.

"Cloud Connected" (2002) - Över 39 miljoner streams.

"I Am Above" (2019) - Nästan 29 miljoner streams.

"Deliver Us" (2011) - Över 28 miljoner streams.

"The End" (2016) - Över 23 miljoner streams.

Något i topplistan som ni reagerar på?
Nej, berätta?
Citera
2021-09-28, 21:49
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Nej, berätta?

Berätta vad du vill veta så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
Citera
2021-09-28, 22:37
Avslutad
Citat:
Berätta vad du vill veta så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
Du frågade om det var något vi reagerade på. Jag reagerade inte på något nämnvärt, alltså är jag nyfiken på vad jag borde reagera på?
Citera
2021-10-03, 21:13
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Du frågade om det var något vi reagerade på. Jag reagerade inte på något nämnvärt, alltså är jag nyfiken på vad jag borde reagera på?

Jag ser inte att jag skrivit att ni alla borde reagera på något.
Citera
2021-10-05, 10:06
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Jag ser inte att jag skrivit att ni alla borde reagera på något.
Nej, men du snitslade en bana till det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in