2025-02-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Mellan vilken tidsperiod anser ni att In Flames höll som högst klass? Tror inte det finns speciellt många som tycker bandet har varit på toppnivå hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag skulle säga mellan 1995 och 2006. Då släppte de sju plattor. Tre som alla älskar (The Jester Race, Whoracle och Colony) och som räknas som klassiker, en "övergångsplatta" (Clayman) samt tre jävligt stabila skivor som representerade en ny era, men utan att tappa i kvalitet, vilket de tyvärr började göra efter 2006.

Heller helt med NoTruce, mellan de årtalen var de helt klart bäst. Sen blev de som ett nytt band, med ett sound som inte tilltalade mig alls lika mycket. Jag känner inte igen inflames på de senare skivorna (förutom möjligen på den allra senaste). Jag förstår ju såklart att band utvecklas, men tyvärr gick det åt fel håll i mina ögon (öron). Senaste skivan börjar de dock hitta tillbaka, enligt mig.
Citera
2025-03-20, 12:46
Medlem
"Lyssna på den här låten, den tror jag att du gillar." Så sa en yngre förmåga till mig.

Jag kan inte påstå att det här är min musiksmak, men jag kunde inte motstå att googla fram texten som är fin på engelska. Skruttigt översatt till svenska när translate är på så är texten fortfarande fin.

Men vad betyder texten, vad menar man egentligen? Är texten mörk och destruktiv? Vem/vad härjar i själen och plundrar ens sinne? Djävulen? Droger? Hjälp mig att förklara och förstå texten.

Den himmelska handen måste vara Gud? Min himmel har övergivit mig (övergiven av Gud?).

Det går inget vidare för mig i min analys så jag behöver hjälp.

https://genius.com/In-flames-in-flames-lyrics
Citera
2025-03-20, 12:58
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Mellan vilken tidsperiod anser ni att In Flames höll som högst klass? Tror inte det finns speciellt många som tycker bandet har varit på toppnivå hela tiden.

Som absolut bäst skulle jag säga 1996-2000 då de släppte sina 4 bästa skivor i rad (The Jester Race/Whoracle/Colony/Clayman). Sen har jag väl viss nostalgi för de 3 skivorna som följer (Reroute to Remain/Soundtrack to Your Escape/Come Clarity) men skulle ändå säga att de 3 skivorna är en nivå svagare men det är väl först vid A Sense of Purpose (2008) som magin helt är borta för min del.
Citera
2025-03-21, 20:18
Moderator
Rassas avatar
Citat:

För mig har dom hållit en hög nivå sedan starten, egentligen. A Sense of Purpose, Sirens Charmes och Battles är inga favoriter, annars gillar jag det mesta. Så från Lunar Strain fram till Come Clarity är det en hög klass, en liten dipp sedan. Bättre på senare år med I, the Mask och Foregone.
Citera
2025-05-29, 18:45
Medlem
Rebali179s avatar
Enligt Aftonbladet så verkar det som att In Flames trummis lämnar bandet
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xm2xMV/in-flames-trummis-lamnar-bandet

"In Flames går skilda vägar med sin trummis Tanner Wayne, som spelat med den svenska rockgruppen sedan 2018, skriver Göteborgs-Posten.

”Det är med djup tacksamhet och uppskattning som vi meddelar vårt beslut att på konstnärliga grunder gå skilda vägar med Tanner Wayner”, skriver In Flames i sociala medier.

Ingen ersättare har presenterats. In Flames nästa konsert är i Tallinn i Estland den 2 juni och sommaren är full av spelningar, bland annat i Motala, Docksta på Höga kusten, Borlänge och Huskvarna."

Tror ni att de hittar en bra ersättare till Tanner Wayne
Citera
2025-05-31, 23:28
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
"Lyssna på den här låten, den tror jag att du gillar." Så sa en yngre förmåga till mig.

Jag kan inte påstå att det här är min musiksmak, men jag kunde inte motstå att googla fram texten som är fin på engelska. Skruttigt översatt till svenska när translate är på så är texten fortfarande fin.

Men vad betyder texten, vad menar man egentligen? Är texten mörk och destruktiv? Vem/vad härjar i själen och plundrar ens sinne? Djävulen? Droger? Hjälp mig att förklara och förstå texten.

Den himmelska handen måste vara Gud? Min himmel har övergivit mig (övergiven av Gud?).

Det går inget vidare för mig i min analys så jag behöver hjälp.

https://genius.com/In-flames-in-flames-lyrics

De har skrivit betydligt bättre och mer direkta texter, t.ex. Only For The Weak som beskriver hur det är att älska en psykiskt sjuk person som drar ner dig i mörkret, eller Square Nothing som behandlar ämnet drogmissbruk.

Låten du länkar till är mer öppen för tolkning, men av deras övriga låtar att döma handlar det om känslan när man hamnar på botten och ifrågasätter allt man någonsin har trott på.
Citera
2025-07-04, 19:03
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det ska bli kul att se In Flames i morgon. Hoppas bara att vädret blir bättre.
Citera
2025-07-06, 00:03
Medlem
liten.igelkotts avatar
Bra spelning av In Flames idag även om vädret sög. Andra gången som jag sett In Flames live.
Citera
2025-07-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samowiedza
De har skrivit betydligt bättre och mer direkta texter, t.ex. Only For The Weak som beskriver hur det är att älska en psykiskt sjuk person som drar ner dig i mörkret, eller Square Nothing som behandlar ämnet drogmissbruk.

Låten du länkar till är mer öppen för tolkning, men av deras övriga låtar att döma handlar det om känslan när man hamnar på botten och ifrågasätter allt man någonsin har trott på.

Intressant. Nu känner jag inte till några andra texter eller låtar av just det här bandet som verkar tilltala en viss, yngre åldersgrupp. Tack för svar!
Citera
2026-01-05, 23:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nytt år och vi kan roa oss och kolla lite på deras försäljningssiffror. För USA enbart.

"Lunar Strain" (1994) - ...
"The Jester Race" (1996) - US sales: 11,317+
"Whoracle" (1997) - ...
"Colony" (1999) - US sales: 22,810+
"Clayman" (2000) - US sales: 39,787+
"Reroute To Remain" (2002) - US sales: 59,010+
"Soundtrack To Your Escape" (2004) - US sales: 100,000+
"Come Clarity" (2006) - US sales: 150,000+
"A Sense Of Purpose" (2008) - US sales: 20,000 (1st week)
"Sounds Of A Playground Fading" (2011) - US: 14,000 (1st week)
"Siren Charms" (2014) - US sales: 9,000 (1st week)
"Battles" (2016) - ...
"I, The Mask" (2019) - ...
"Foregone" (2023) - ...

Nedgången är markant. Som väntat kanske? Att skivbolaget/distributören skippar siffrorna de senaste åren kanske beror på att det är så små kvantiteter att det inte är värt besväret (eller för pinsamt).

Alla uppgifter här kommer från Wikipedia. Det fanns lite uppgifter om försäljningen av skivor i Europa också. Och världen:

As of 2011, In Flames have sold over 2.5 million albums worldwide.
Citera
2026-01-06, 20:10
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Nytt år och vi kan roa oss och kolla lite på deras försäljningssiffror. För USA enbart.

"Lunar Strain" (1994) - ...
"The Jester Race" (1996) - US sales: 11,317+
"Whoracle" (1997) - ...
"Colony" (1999) - US sales: 22,810+
"Clayman" (2000) - US sales: 39,787+
"Reroute To Remain" (2002) - US sales: 59,010+
"Soundtrack To Your Escape" (2004) - US sales: 100,000+
"Come Clarity" (2006) - US sales: 150,000+
"A Sense Of Purpose" (2008) - US sales: 20,000 (1st week)
"Sounds Of A Playground Fading" (2011) - US: 14,000 (1st week)
"Siren Charms" (2014) - US sales: 9,000 (1st week)
"Battles" (2016) - ...
"I, The Mask" (2019) - ...
"Foregone" (2023) - ...

Nedgången är markant. Som väntat kanske? Att skivbolaget/distributören skippar siffrorna de senaste åren kanske beror på att det är så små kvantiteter att det inte är värt besväret (eller för pinsamt).

Alla uppgifter här kommer från Wikipedia. Det fanns lite uppgifter om försäljningen av skivor i Europa också. Och världen:

As of 2011, In Flames have sold over 2.5 million albums worldwide.

Är det där försäljningssiffror för fysiska album? Skulle kunna förklara en del.
I övrigt är det inte konstigt då IF inte har varit relevanta på ett bra tag. Tycker siffrorna följer deras utvecklingskurva rätt bra.
Citera
2026-01-10, 20:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Är det där försäljningssiffror för fysiska album? Skulle kunna förklara en del.
I övrigt är det inte konstigt då IF inte har varit relevanta på ett bra tag. Tycker siffrorna följer deras utvecklingskurva rätt bra.

Du, jag vet inte om det är fysiska kopior som avses. Men skulle tro det. Wikipedia har Blabbermouth.net som källa till sidan som i sin tur har siffror från Nielsen Soundscan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in