Citat:
Ursprungligen postat av
heebu
Efter sommarens undersökningar hade jag fått uppfattningen att hål #2 är större än hål #1. Så jag antog att bilden på bilen kom från hål #2.
Men efter dagens bilder och videoklipp så verkar det ju nog mer som om alla bil-bilder kommer från hål #1.Så ja, jag håller helt med att vi placerat lastbilsbilden i fel hål.
Jag kan köpa det, men inså fall är hålet 2021 mycket större än det var 2019. Det finns inte på kartan att E&A skulle ha filmat i 3 dagar utan att se in på bildäck. Den horisontella utbredningen stämmer inte heller med hur det såg ut då.
Vad som synes helt uppenbart är det vi ser i SvT-klippet (
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal) inte är samma sak som det som vi såg i Dplay-dokumnetären. Det kan ha flera orsaker:
1) det är samma hål, men det hat vuxit kraftigt sedan 2019,
2) det är samma hål men E&A har av okänd anledning inte lyckats filma det så att man kan se hur stort det är,
3) det är ett annat hål, förslagsvis hål #2.
Det jag tycker är fascinerande med denna tråd är att denna film tas som bevis för ett ”nytt hål” från en sprängning. Hur tänker man då, skulle E&A ha missat ett uppfläkt hål med brända kanter och i stället rapporterat ett annat intryckt hål som antogs komma från en kollision?
Den rimliga förklaringen enligt undertecknad är att vraket, som skruvat sig 6 grader längs sin egen axel (!) och böjts på mitten, är utsatt för enorma inre spänningar. Dessa kan då fläka upp plåt där det finns en spricka eller hål, t.ex. från bottenkontakt, och kanske också skapa helt nya skador.