2021-09-27, 23:58
Medlem
BernieFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur många dörrar finns det?

6 st vattentäta dörrar på bildäck enligt JAIC. Alla ska normalt vara stängda och låsta.

Enligt artikeln har det antagits att dörrarna inte kunde stå emot vattentrycket, men åtminstone de här två verkar ha fungerat som tänkt.
Citera
2021-09-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De var väl minst ett halvdussin personer med vid ROV-filmningen i somras, så det finns flera alternativ. En annan möjlighet är att någon på SHK som gjort analysen har skickat den vidare för ett utlåtande, t.ex. om bakterietillväxt. En sak att fundera över är att Arikas, SHKs representant samt Rolf Sörman rimligen bör ha sett allt detta material. Ingen av dem har flaggat för att de tyckte något konstigt dök upp under filmandet.

Men tidpunkten är inte konstig alls, för man sade att analysen skulle vara klar i oktober långt innan Kurms expedition blev känd.

Jag tänker ju att det är Ångström som är läckan. Han hade ju sett filmerna tidigare och Fokus Estonia publicerade sin video om detta kort efter att SR gått ut med nyheten. I artikeln avfärdar han snabbt bottenteorin.
Dessutom ska Ångström ha en presskonferens imorgon med bland annat Ulfvarsson och några fler. Där ska det tydligen presenteras bevis för att bogvisiret sprängdes bort från fartyget.

Jag undrar vad det är för bevis faktiskt.

https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-ny-detaljerad-film-pa-estonias-hal?fbclid=IwAR0OiaAha7YV_r6oeuhtCERtjDjernO8UeZZX dPyVL RcfviTVMTr-TywNuw
Citera
2021-09-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
6 st vattentäta dörrar på bildäck enligt JAIC. Alla ska normalt vara stängda och låsta.

Enligt artikeln har det antagits att dörrarna inte kunde stå emot vattentrycket, men åtminstone de här två verkar ha fungerat som tänkt.

Då behöver man hitta dom andra fyra dörrarna , om man inte redan gjort det
Citera
2021-09-28, 00:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
Det här är också intressant, det rapporteras nu att två vattentäta dörrar till bildäck har kunnat observerats och att de är stängda. JAIC utgick från att dörrarna måste ha varit öppna för att vatten som kom in på bildäck skulle kunna sänka fartyget så snabbt. Den alternativa förklaringen är hål i skrovet...

Översättning via Yle
https://svenska.yle.fi/a/7-10006551

"Postimees rapporterar i dag från dykningarna och säger att videomaterial från bildäcket visar att två av dörrarna som leder till de nedre däcken är intakta och stängda.

Det här betecknas som viktigt eftersom de officiella rapporterna utgått från att dörrarna gick sönder på grund av vattentryck, skriver tidningen. "

På estniska
https://www.postimees.ee/7347487/seni-olulisim-leid-autotekilt-alumistele-tekkidele-viivad-uksed-on-kinni
JAIC utgick inte från att WT-dörrarna skulle varit öppna. Man skickade in dykare på däck 1 för att kontrollera att de var stängda och den dörr som kunde undersökas befanns vara stängd. (, kap.8.12, s.133)

Dörrarna du talar om vid bildäck är inte vattentäta, det framgår t.ex. av GGEs rapport (https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, kap. 21.3.1). Vatteninströmning genom dessa hade heller inte någon avgörande inverkan på förloppet eftersom vatten kunde strömma ner under bildäck genom ventilationskanalerna på fartygets sidor redan vid 35-40 grader slagsida. I ett senare skede kunde vatten komma in genom dörrarna på bildäck, men då var Estonia redan dödsdömd.

Det du skriver stämmer helt enkelt inte med fakta.
Citera
2021-09-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan är vilket av de hålen som motsvarar det större med lastbilen innanför som vi fick se i somras. Vi har då två alternativ:
1) det är hål #1 från Dplay del 5 som vi fick se i somras med en lastbil innanför.
2) det är hål #2 som vi fick se i somras med en lastbil innanför. Det har då förmodligen vuxit rejält sedan 2019 eftersom Evertsson inte tyckte det behövdes visas för tittarna.

Exakt samma resonemang kan vi föra nu om SvT-klippet (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal):
a) det jättstora hålet i SvT-klippet är samma som E&A hål #1.I så fall har det uppenbart vuxit rejält sedan 2019.
b) det jättestora hålet i SvT-klippet är samma som E&A hål #2. I så fall har de också med all sannolikhet vixit enormt sedan 2019 eftersom Evertsson inte tyckte sig behöva visa det i dokumentären.

Vad jag inte begriper hur någon här i tråden, eller LÅ för den delen, kan tro att hålet i SvT-klippet existerade i denna form 2019 och att E&A skulle ha missat att filma det? Det är helt orimligt. Därav följer att det inte heller fanns 2000 när Rabe/Bemis undersökte vraket i 7 dagar, eller 1994.
Klippet SR la ut idag visar vad jag förstår hål #1. När TV4 hakade på visas både hål #1 och hål #2.
(Lägligt nog var det en läcka som skickade filmer till både SR och TV4 mindre än ett dygn innan Fokus Estonia/Ångström bjuder till presskonferens och det blev just Ångström som fick kommentera de läckta bilderna i SR... )

Jag hör till de som lutar åt att inget av hålen vuxit eller förändrats i någon större grad mellan 2019 och 2021, men att det kan upplevas till viss del olika beroende på skillnad i brännvidd samt filmat ur olika vinklar.

Detaljen jag kommenterar i läknat inlägg syns både i HK 2021 och i E&A 2019 hål #1
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)

Lasbilen har jag som sagt flyttat till hål #1.

Dock säger HK 2021 att hål #2 är större än hål #1, men vi vet ju inte om det syftar på längd, bredd eller area.
Citera
2021-09-28, 00:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det är fysiskt omöjligt för fartyget i fråga att sjunka under ett så snabbt förlopp som hon gjorde, utan att hon haft någon form av hål i skrovet. Såpass mycket är att betrakta som fakta.

Hur många hål skrovet har, var de är placerade, hur och när de uppkom, är däremot något att diskutera vidare. Minst ett hål av betydande storlek och på en kritisk position måste ha uppkommit före, eller strax i början, av sjunkförloppet.
Hål i skrovet hade hon. Bogporten var öppen och det fanns 3+3 ventilationskanaler (”hål”) ner under bildäck som mynnade på skeppets sidor strax under däck 4. I ett senare skede sprack fönster däck 4, och då fick hon ännu fler ”hål”. Se t.ex. Kehrens avhandling för detaljer:
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-28 kl. 00:22.
Citera
2021-09-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
HK 2021 säger att hål #2 två är större, men det kan ju vara en tolkningsfråga beroende på om man avser längd, bredd eller area.

Angående lastbilen tror jag slutsatsen att den syns i hål #2 delvis kom ur i vilken ordning bilder och filmer publicerades av HK 2021 plus det faktum att E&A inte sa något om att det var fri sikt in på bildäck i hål #1 (tror jag)

Är du också nu inne på att vi placerat lastbilsbilden i fel hål? ( no pun intended)

Efter sommarens undersökningar hade jag fått uppfattningen att hål #2 är större än hål #1. Så jag antog att bilden på bilen kom från hål #2.
Men efter dagens bilder och videoklipp så verkar det ju nog mer som om alla bil-bilder kommer från hål #1.Så ja, jag håller helt med att vi placerat lastbilsbilden i fel hål.
Citera
2021-09-28, 00:16
Medlem
Nu finns här tusen inlägg och någon har kanske skrivit om detta redan. Men om man går tillbaka till vittnesmålen från de överlevande: och försöker komma till en slutsats.

1. militärlastbilar fraktades ombord på Estonia samma kväll som hon förliste ( Minst 1 vittne) Sara Hedrenius. Finns få vittnen som bekräftar detta men låt oss anta att det är sant.

2. Två höga smällar hördes och vissa tyckte det lät som explosioner ( Detta har bekräftats av flertal överlevande kanske dusstinals personer)

3. Det lät som att Estonia gick igenom is och det var ett högt skrapljud som varade länge (Car Eric i Dplay dokumentären i fyndet som förändrar allt). Samt ett par andra vittnen.

4. Det flöt något stort och vitt i vattnet strax under vattenytan (återigen Carl Erics vittnesmål som ledde till utbåsteorin)

Är det inte märkligt att det nu finns två bekräftade hål med utåtvikta flikar och sotiga/svarta kanter? Och många överlevande hörde just två höga smällar som lät som bomber? Två smällar - två märkliga hål i skrovet.

Jutta Rabe sågade av en bit och skickade till olika laboratorium de flesta av dem sade att det tydde på sprängning.

Nu pratas det mer och mer om att lastbilar dumpades i havet bland annat av SwebTV.

Skrapljudet: En teori är att skrapljudet som hördes kanske var att man på något sätt släpade ut något ur lasten eller lastbilar från fartyget? Det skulle kanske kunna ge upphov till ett skrapande ljud om man släpade ut lastbilar?

Det som flöt i vattnet kanske inte var en ubåt utan en lastbil eller ett släp eller en del av lasten? Jag tänker hur många ubåtar är nämligen vita? Speciellt militära ubåtar?

Jag säger inte att denna teori stämmer jag försöker bara koppla ihop vittnesmålen om två höga smällar, skrapljud och "vita ubåtar"och förena det med de märkliga hålen och uppgifterna om dumpade lastbilar.
Senast redigerad av Nicous 2021-09-28 kl. 00:21.
Citera
2021-09-28, 00:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Jag tänker ju att det är Ångström som är läckan. Han hade ju sett filmerna tidigare och Fokus Estonia publicerade sin video om detta kort efter att SR gått ut med nyheten. I artikeln avfärdar han snabbt bottenteorin.
Dessutom ska Ångström ha en presskonferens imorgon med bland annat Ulfvarsson och några fler. Där ska det tydligen presenteras bevis för att bogvisiret sprängdes bort från fartyget.

Jag undrar vad det är för bevis faktiskt.

https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-ny-detaljerad-film-pa-estonias-hal?fbclid=IwAR0OiaAha7YV_r6oeuhtCERtjDjernO8UeZZX dPyVL RcfviTVMTr-TywNuw
Det är alltid kul at gissa. Jag säger att det är de vanliga vajrarna och hydraulledningarna som IFG tjatat om i åratal.

Att LÅ skulle ha några nya egna bevis låter mindre sannolikt eftersom han inte är med på Kurms expedition, och denne knappast tänker låta en utomstående ta hans ev. nyheter. Men, men, vi får se.

Edit: LÅ har ju tidigare efter Dplay-dokumnetären argumenterat för ubåtskollision. Skall den få vara med tillsammans med det bortsprängda bogvisiret? Spännande...
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-28 kl. 00:38.
Citera
2021-09-28, 00:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Klippet SR la ut idag visar vad jag förstår hål #1. När TV4 hakade på visas både hål #1 och hål #2.
(Lägligt nog var det en läcka som skickade filmer till både SR och TV4 mindre än ett dygn innan Fokus Estonia/Ångström bjuder till presskonferens och det blev just Ångström som fick kommentera de läckta bilderna i SR... )

Jag hör till de som lutar åt att inget av hålen vuxit eller förändrats i någon större grad mellan 2019 och 2021, men att det kan upplevas till viss del olika beroende på skillnad i brännvidd samt filmat ur olika vinklar.

Detaljen jag kommenterar i läknat inlägg syns både i HK 2021 och i E&A 2019 hål #1
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)

Lasbilen har jag som sagt flyttat till hål #1.

Dock säger HK 2021 att hål #2 är större än hål #1, men vi vet ju inte om det syftar på längd, bredd eller area.
Men hur menar du att lastbils-hålet skulle var E&A hål #1 samtidigt som det inte vuxit? Det finns ju ingen chans att kunna se in på bildäck genom hålet vi ser i Dplay-filmen. Allt man ser är några trasor.

Men du är tf. bildexpert i tråden, så jag böjer mig gärna för din bedömning om detta.
Citera
2021-09-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicous
Jutta Rabe sågade av en bit och skickade till olika laboratorium de flesta av dem sade att det tydde på sprängning.

Minns jag rätt så var det två bitar och de undersöktes av TVÅ olika instanser. Den ena kom fram till att det förekom sprängning, den andra kom fram till motsatsen.
Citera
2021-09-28, 00:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Efter sommarens undersökningar hade jag fått uppfattningen att hål #2 är större än hål #1. Så jag antog att bilden på bilen kom från hål #2.
Men efter dagens bilder och videoklipp så verkar det ju nog mer som om alla bil-bilder kommer från hål #1.Så ja, jag håller helt med att vi placerat lastbilsbilden i fel hål.
Jag kan köpa det, men inså fall är hålet 2021 mycket större än det var 2019. Det finns inte på kartan att E&A skulle ha filmat i 3 dagar utan att se in på bildäck. Den horisontella utbredningen stämmer inte heller med hur det såg ut då.

Vad som synes helt uppenbart är det vi ser i SvT-klippet (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal) inte är samma sak som det som vi såg i Dplay-dokumnetären. Det kan ha flera orsaker:
1) det är samma hål, men det hat vuxit kraftigt sedan 2019,
2) det är samma hål men E&A har av okänd anledning inte lyckats filma det så att man kan se hur stort det är,
3) det är ett annat hål, förslagsvis hål #2.

Det jag tycker är fascinerande med denna tråd är att denna film tas som bevis för ett ”nytt hål” från en sprängning. Hur tänker man då, skulle E&A ha missat ett uppfläkt hål med brända kanter och i stället rapporterat ett annat intryckt hål som antogs komma från en kollision?

Den rimliga förklaringen enligt undertecknad är att vraket, som skruvat sig 6 grader längs sin egen axel (!) och böjts på mitten, är utsatt för enorma inre spänningar. Dessa kan då fläka upp plåt där det finns en spricka eller hål, t.ex. från bottenkontakt, och kanske också skapa helt nya skador.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-28 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in