2021-09-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Nog lite sent för det med tanke på att den strax efterföljande socialdemokratiska regeringen fortsatte vilseledandet isåfall.

Det kan man argumentera sig ur med rikets säkerhet som ursäkt. Själva dådet går dock inte att skoja bort.
Citera
2021-09-27, 23:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skavle
Var är du farbror_barbro ? 🤷‍♂️
Verkar inte som det är berggrunden som är orsaken enligt sverigesradio. Men de kanske har egen agenda och försöker vilseleda?
Till att börja med så får man försöka klura ut vad det är vid ser i klippet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal

Jag tolkar texten och intervjun med Ulvarsson som att det är E&A hål #1 vi ser, och i så fall har det växt åtskilligt jämfört med vad vi ser i Dpaly-filmen. Det var den tolkning jag och flera andra gjorde angående hål #2 som vi fick se för första gången i somras. Eftersom E&A menade att detta 2019 var en mindre spricka (än hål #1) så var slutsatsen att det måste ha vuxit rejält för att vi ska kunna se in. Detta har i så fall skett utan yttre åverkan alls, utan enbart inre krafter.

Så om jag skall gissa efter att ha sett 45 sek film, så är ”jätten” som Ulvarsson talar om vrakets egen tyngd. Denna har enligt Abbots rapport vridit vraket som en skruv 6 grader runt sin egen axel, och enligt Arikas har vi även ”sagging”, dvs vraket är också böjt. Krafterna som krävs för att vrida ett 25 m brett RORO-fartyg 6 grader runt sin axel måste vara enorma, vilket medför motsvarande skjuv- och böjspänningar i hela skrovet. Då går det inte att utesluta att skrovet fläker upp sig i närheten av sprickor eller hål, somi. si tur kan ha uppstått på olika sätt. Förslagsvis från kontakt med botten innan vraket gled och vred sig under de 25 åren sedan förlisningen.

Edit: ser att Prudent menar att det är det E&As ”mindre” hål #2 detta skall handla om. I så fall fattar kanske t.o.m. LÅ och likasinnade att detta hål#2 inte såg ut så här 2019 när E&A filmade och tyckte att det inte behövde komma med i deras 5 timmar långa dokumentär.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-27 kl. 23:15.
Citera
2021-09-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Du har helt rätt. Men om metallbitarna från bogvisiret indikerar på sprängning, så är sannolikheten också större att man även sprängt på SB.

De kanske inte sprängt vid bogvisiret men på SB. Känns som om någon sprängde så gör de inte det på 2 ställen, bogvisiret och SB. Omständigt imo och ger ingen större fördel än att bara göra hål på SB om de skulle ändå göra hål där.

Jag tror ingen sprängde bogvisiret och/eller SB. Jag tror det var explosion på SB bildäck av misstag. Något som sprängdes i en av lastbilarna. Något som inte borde fraktas på passagerare färja som sprängdes, därför locket på.

Upplys mig gärna vem var det som brände massa papper i utredningen? Varför?
Citera
2021-09-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
Det här är också intressant, det rapporteras nu att två vattentäta dörrar till bildäck har kunnat observerats och att de är stängda. JAIC utgick från att dörrarna måste ha varit öppna för att vatten som kom in på bildäck skulle kunna sänka fartyget så snabbt. Den alternativa förklaringen är hål i skrovet...

Översättning via Yle
https://svenska.yle.fi/a/7-10006551

"Postimees rapporterar i dag från dykningarna och säger att videomaterial från bildäcket visar att två av dörrarna som leder till de nedre däcken är intakta och stängda.

Det här betecknas som viktigt eftersom de officiella rapporterna utgått från att dörrarna gick sönder på grund av vattentryck, skriver tidningen. "

På estniska
https://www.postimees.ee/7347487/seni-olulisim-leid-autotekilt-alumistele-tekkidele-viivad-uksed-on-kinni

Hur många dörrar finns det?
Citera
2021-09-27, 23:17
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Att man lägger ut förslag om att täcka Estonia med sand är som nazityskland försökte radera förintelsen, det är uppenbart att man försökte mörka något här.
Skall man tolka det som att det skall vara fängelse på att förneka att Estonia sänktes av ryssarna?

Nej, nu har JAIC gubbarna problem, allvarliga. Farbror barbro är väldigt tyst, förmodligen sitter han och räknar på nya kalkyler hur bogvisiret gav sig.
Citera
2021-09-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Bra skrivet. Tror dock aldrig vi levandes nu kommer att få veta sanningen. Århundradets skandal skulle sänka förtroendet för myndigheter till afrikanska nivåer.

Går det att göra namninsamling angående så att de maskar och släpper dokumenterna fri?🤔
Citera
2021-09-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Lastmanifestet finns på https://sok.riksarkivet.se/estonia?Fritext=SE%2fSPF%2f1%2fES%2f2&page=4&posti d=Arkis+799dbe1a-322d-441d-a4e9-940099f9f519&tab=post&s=Balder så det är nog inte hemligstämplat.

Hur laddar man hem det då?🤷‍♂️
Citera
2021-09-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Att man lägger ut förslag om att täcka Estonia med sand är som nazityskland försökte radera förintelsen, det är uppenbart att man försökte mörka något här.

Först gällde väl en sarkograf av betong ala Tjernobyl.
Nä har finns det ingenting att se!
Citera
2021-09-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Edit: ser att Prudent menar att det är det E&As ”mindre” hål #2 detta skall handla om. I så fall fattar kanske t.o.m. LÅ och likasinnade att detta hål#2 inte såg ut så här 2019 när E&A filmade och tyckte att det inte behövde komma med i deras 5 timmar långa dokumentär.
Jag drog lite för hastiga slutsatser i början av dagen så ta mig inte på orden i första inläggen.
Det är enbart hål #1 som visas i filmklippet som SR lagt ut och i den oklippta sekvensen syns även lasbilen/trailern så angående lasbilen/trailern som syns inne på bildäck har jag ändrat mig från uppfattningen att den syns i hål #2. Det är genom hål #1 som HK 2021 filmat lastbilen.

I övrigt får du återkomma när du läst ikapp...

Edit.
Min öppna fråga här får du gärna kommentera när du är framme:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)
Senast redigerad av Prudent 2021-09-27 kl. 23:33.
Citera
2021-09-27, 23:29
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Till att börja med så får man försöka klura ut vad det är vid ser i klippet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal

Jag tolkar texten och intervjun med Ulvarsson som att det är E&A hål #1 vi ser, och i så fall har det växt åtskilligt jämfört med vad vi ser i Dpaly-filmen. Det var den tolkning jag och flera andra gjorde angående hål #2 som vi fick se för första gången i somras. Eftersom E&A menade att detta 2019 var en mindre spricka (än hål #1) så var slutsatsen att det måste ha vuxit rejält för att vi ska kunna se in. Detta har i så fall skett utan yttre åverkan alls, utan enbart inre krafter.

Så om jag skall gissa efter att ha sett 45 sek film, så är ”jätten” som Ulvarsson talar om vrakets egen tyngd. Denna har enligt Abbots rapport vridit vraket som en skruv 6 grader runt sin egen axel, och enligt Arikas har vi även ”sagging”, dvs vraket är också böjt. Krafterna som krävs för att vrida ett 25 m brett RORO-fartyg 6 grader runt sin axel måste vara enorma, vilket medför motsvarande skjuv- och böjspänningar i hela skrovet. Då går det inte att utesluta att skrovet fläker upp sig i närheten av sprickor eller hål, somi. si tur kan ha uppstått på olika sätt. Förslagsvis från kontakt med botten innan vraket gled och vred sig under de 25 åren sedan förlisningen.

Nej du får ge dig. HÅlet fanns innan färjan sjunk, det förklarar varför det gick så fort.

Ryssarna smällde av en bomb som låg kloss an skrovet, samt närmare vattnet än närliggande skott. Därav är skottet innanför fläkt åt ett håll medan hålet uppfläkt utåt.

Du har argumenterat spaltmeter för mig hur dörrarna var öppna och vattnet strömma in genom dessa. Nu hittar man dörrarna stängda, vilket gör att det är omöjligt att få den effekt som krävs för att hålet skall uppkommit senare. Känn dig överbevisad, samt känn dig löjlig för att argumenterat emot ganska självklara saker.

Hålet fyllde upp under däck först, därefter blev färjan tung och vatten spruta ut på däck. Det passar perfekt med alla vittnesmål och alla kalkyler som säger att det måste varit ett hål innan.
Citera
2021-09-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Nej, de två skrovbitarna som Jutta Rabes dykteam skar loss är inte från något område vid bogvisiret. Det är ett hål som ligger mellan bogvisiret och Evertssons hål. Det var det första hålet som hittades, redan 1994. Det finns många hål p g a explosionen på bildäck. Förmodligen är skrovet sållat som en schweizerost. Förut och till aktern.

Källa på det tack?
Citera
2021-09-27, 23:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Fan vad ni gjort bort er nu du och Barbro. Ni har sedan i somras gång på gång upprepat att det hålet inte visades i Evertssons dokumentär och nu har vi svart på vitt på att det var just detta hål som visades i Evertssons dokumentär.

För övrigt är tystnaden från Barbro talande med tanke på vad som just briserat. Annars brukar han ju snitta ett par inlägg i timmen men när det offentliga narrativet börjar krackelera måste han väl prioritera krismöte på kontoret istället för Flashbackpostande.
Välkommen tillbaka till tråden!

Jag vet inte vad du menar med att ”hålet inte visades i Evertssons dokumentär”. Det är ju helt klart att de visade endast ett (1) hål av de två (2) de hittade vid fendern på SB sida, eller hur?

Frågan är vilket av de hålen som motsvarar det större med lastbilen innanför som vi fick se i somras. Vi har då två alternativ:
1) det är hål #1 från Dplay del 5 som vi fick se i somras med en lastbil innanför.
2) det är hål #2 som vi fick se i somras med en lastbil innanför. Det har då förmodligen vuxit rejält sedan 2019 eftersom Evertsson inte tyckte det behövdes visas för tittarna.

Exakt samma resonemang kan vi föra nu om SvT-klippet (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-detaljerad-film-pa-estonia-visar-hal):
a) det jättstora hålet i SvT-klippet är samma som E&A hål #1.I så fall har det uppenbart vuxit rejält sedan 2019.
b) det jättestora hålet i SvT-klippet är samma som E&A hål #2. I så fall har de också med all sannolikhet vixit enormt sedan 2019 eftersom Evertsson inte tyckte sig behöva visa det i dokumentären.

Vad jag inte begriper hur någon här i tråden, eller LÅ för den delen, kan tro att hålet i SvT-klippet existerade i denna form 2019 och att E&A skulle ha missat att filma det? Det är helt orimligt. Därav följer att det inte heller fanns 2000 när Rabe/Bemis undersökte vraket i 7 dagar, eller 1994.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in